تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3780616
شناسه : 3780616
تاریخ :
اثبات توان دانش بنیان‌ها در ساخت زیرسامانه های «چمران۱» اقتصاد ایران: مدیر گروه ساخت ماهواره چمران۱ گفت: زیرسامانه‌های ماهواره چمران ۱، مثل مدیریت توان و انرژی، رایانه مرکزی و زیرسامانه مخابرات تجهیزاتی هستند که توسط دانش بنیان‌ها بومی سازی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محرم غیاثوند در تشریح جزییات فنی ماهواره چمران ۱ که روز گذشته به فضا پرتاب شد، شرکت صاایران را یکی از پیشران‌های فناوری فضایی کشور عنوان کرد و گفت: صاایران پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در سال ۱۳۸۷، به منظور توسعه صنعت فضایی، بیش از ۲۰ ماهواره را در سکوهای مختلف نانو ماهواره، میکرو ماهواره و مینی ماهواره‌ها توسعه داده که طیف متنوعی از ماموریت های فضاپایه از قبیل تصویربرداری، موقعیت یابی مخابراتی و تحقیقات فضایی را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه به پاس خدمات دانشمند مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران، این ماهواره چمران نام گذاری شده است، افزود: این ماهواره با جرم ۶۰ کیلوگرم و قطر حدود ۹۰ سانتی متر از سری میکروماهواره های صاایران به شمار می‌رود و با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم توسعه داده شده است.

غیاثوند هدف اصلی این ماهواره را اهداف تحقیقاتی دانست و بیان کرد: ماموریت اصلی ماهواره چمران ۱، اثبات فناوری در حوزه اصلاح، انتقال و مانورِ مداری است. ضرورت اثبات فناوری در این حوزه به دو دلیل عمده می شود تقسیم کرد؛ دلیل اول این است که در ماهواره های عملیاتی پس از تزریق ماهواره به طور معمول و بنا به فراخور ماموریت، نیازمند اصلاحِ مدار اولیه ماهواره هستیم و برای توسعه منظومه های ماهواره ای به انتقال ماهواره از مدار اولیه به مدار ثانویه از نظر عملیاتی نیاز داریم.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ بیان کرد: در چنین ماهواره‌هایی وجود پیشرانش و رانشگرهای فضایی ضروری است و در میکرو ماهواره چمران ۱ از یک رانشگر فضایی بومی استفاده شده که توسط دانش‌بنیان های داخلی کشور این اقدام صورت گرفته است. اثبات فناوری این رانشگر در این ماهواره، مسیر را برای ماهواره‌های آتی کشور باز خواهد کرد.

وی ضمن بیان این مطلب که دلیل دوم در ضرورت اثبات فناوری مانور مداری این است که مطابق برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در محور مدیریتِ ترافیک فضایی، نیاز به قابلیت اتصالِ سامانه‌های فضایی در مدار داریم، تصریح کرد: اجرای چنین ماموریتی مستلزم رانشگر فضایی و زیرسامانه دینامیک پروازی چابک و دقیق است که امکان اجرای مانورهای مرکب شامل تغییر در ارتفاع، تغییر در فاز و صفحه مداری را فراهم کند.

غیاثوند با اشاره به اینکه میکروماهواره چمران ۱ با داشتن زیرسامانه بومی، به عنوان گام اولیه در تحقق اجرای مانورهای مداری به شمار می رود، گفت: به طور خلاصه ماموریت ثانویه این میکرو ماهواره، ارزیابی عملکرد و دقت زیرسامانه دینامیک پروازی و زیرسامانه رانشگر فضایی به منظور اجرای مانورهای مرکب است.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ ادامه داد: زیرسامانه های دیگری که در این ماهواره استفاده شده مثل مدیریت توان و انرژی، رایانه مرکزی، زیرسامانه مخابرات مواردی هستند که توسط دانش بنیان های در کشور توسعه پیدا کرده اند و اثبات عملکرد صحیح آن ها در ماهواره منجر به افزایش قابلیت اطمینان در ماهواره های عملیاتی آتی کشور خواهد شد.

وی پرتاب موفقیت ماهواره چمران ۱ را نوید بخش اجرای ماموریت های فضایی متنوع در آینده نزدیک عنوان کرد و گفت: با این پرتاب، امکان اصلاح مدار، انتقال ماهواره‌های عملیاتی، توسعه منظومه های ماهواره ای و اتصال سامانه های فضایی در مدار در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.