تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3780595
شناسه : 3780595
تاریخ :
جهنم تل‌آویو؛ طوفان‌الاقصی چگونه «گاو مقدس» را بلعید؟ اقتصاد ایران: بعد از عملیات طوفان الاقصی در اکتبر سال گذشته، رژیم صهیونیستی در محاصره بحران‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت که سبب شد اعتبار ارتش این رژیم در داخل جامعه اسرائیلی از بین برود و همه دست و پا زدن‌های کنونی تل‌آویو، با هدف فرار از فروپاشی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پیامدهای عملیات طوفان الاقصی خیلی زودتر از آنچه صهیونیست‌ها تصور می‌کردند، گریبان رژیم اشغالگر را گرفت و این رژیم طی نزدیک به یک سالی که از جنگ غزه می‌گذرد، شاهد موج بزرگی از بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و ... بوده است.

اسرائیل در یک قدمی شکست

جنگی که رژیم صهیونیستی از یک سال قبل علیه غزه آغاز کرد، طولانی‌ترین جنگ این رژیم از زمان آغاز اشغالگری آن در اراضی فلسطین محسوب می‌شود و با وجود ادعاهایی که این رژیم داشت و حمایت‌های نامحدود آمریکا در همه سطوح، اما ارتش اسرائیل به هیچ یک از اهداف تعیین شده خود در جنگ نرسید.

به همین دلیل است که کارشناسان، ژنرال‌ها و محافل نظامی و سیاسی اسرائیل بارها گفته‌اند که این رژیم برخلاف آنچه ارتش و کابینه تبلیغ می‌کنند، یک قدم تا پیروزی مطلق فاصله ندارد؛ بلکه یک گام تا شکستی راهبردی فاصله دارد.

«راوی دراکر» تحلیلگر سیاسی برجسته صهیونیست در روزنامه عبری هاآرتص می‌گوید: ما بمباران کردیم، کشتیم، نابود کردیم، محو کردیم، اسیر کردیم و از همه قدرت خود استفاده کردیم؛ اما در نهایت می‌بینیم که وضعیت امنیتی ما از همیشه سخت‌تر شده است.

در این میان یکی از برجسته‌ترین ضرباتی که طوفان الاقصی به صهیونیست‌ها زد، به چالش کشیدن قدرت ارتش اسرائیل بود که تحت حمایت مطلق ایالات متحده و غرب قرار دارد.

طوفان الاقصی چگونه «گاو مقدس» اسرائیل را بلعید؟

صهیونیست‌ها همواره ارتش این رژیم را حافظ خود می‌دانستند و جایگاهی که ارتش اسرائیل در جامعه آن داشت، موجب شده بود تا صهیونیست‌ها ارتش را یک «گاو مقدس» برای خود توصیف کنند. اما بعد از عملکرد ضعیفی که ارتش اشغالگر در جنگ غزه داشت، این اعتبار آن در میان شهرک نشینان به کلی زیر سوال رفت.

بعد از چند ماه از جنگ غزه، موج استعفا در نهادهای نظامی و ارتش اسرائیل آغاز شد و در حال حاضر هم زمزمه‌هایی درباره استعفای قریب الوقوع «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد این ارتش به گوش می‌رسد. این بیانگر وسعت ضربه‌ای است که ارتش اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی متحمل شد.

در شرایطی که سانسور نظامی شدید رژیم صهیونیستی اجازه انتشار آمار دقیق تلفات این رژیم در جنگ غزه را نمی‌دهد، اما ارتش اسرائیل مجبور شده به بخشی از تلفات خود در این جنگ اعتراف کند و طبق آمار رسمی که ارائه داده بیش از 700 نظامی صهیونیست از جمله افسران و فرماندهان ارشد کشته و حدود 10 هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

«عماد ابوعواد» مدیر مرکز مطالعات قدس در این زمینه می‌گوید: طوفان الاقصی نشان داد ارتش اسرائیل از ضعف زیادی رنج می‌برد و کاملاً وابسته به آمریکاست و همین امر سبب شد ارتش صهیونیستی اعتبار خود را در میان جامعه این رژیم به کلی از دست بدهد.

وی افزود: تلفات سنگینی که ارتش اشغالگر با وجود برخورداری از امکانات فراوان در همه سطوح به لطف حمایت‌های نامحدود آمریکاف در غزه متحمل شد، تاثیر گسترده‌ای بر دیدگاه جامعه اسرائیلی نسبت به ارتش این رژیم داشت؛ زیرا نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش اعتماد اسرائیلی‌ها به فرماندهی ارتش تا حدود 55 درصد است. این یعنی جنگ غزه، شکست ارتش اسرائیل در مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی را ثابت کرد.

افشای بحران‌های ارتش صهیونیستی در طوفان الاقصی

تهاجم مستمر و وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، به وضوح بیانگر وخامت اوضاع ارتش این رژیم و سردرگمی آن در برابر مقاومت فلسطین است. همچنین مشارکت اعضای اداره زندان‌های رژیم اشغالگر در حملات ارتش این رژیم به کرانه باختری، بدون تردید نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر از کمبود شدید منابع انسانی رنج می‌برد و مجبور شده از نیروهایی که آموزش کافی برای جنگ ندیده‌اند، استفاده کند .

منابع عبری بارها فاش کرده‌اند که ارتش اسرائیل از کمبود آشکار تجهیزات رنج می‌برد و همچنان در حال دریافت محموله‌های تسلیحاتی از آمریکاست.

ویدئویی که اخیراً توسط حزب الله از یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی منتشر شد، نشان می‌دهد که ارتش اشغالگر برای تحرکات خود در خطوط عقب در جبهه‌های مختلف از کمبود شدید امکانات لجستیکی رنج می‌برد و از خودروهای غیرنظامی استفاده می‌کند که این امر در ارتش‌های معمول جهان، غیر عادی است.

محافل صهیونیستی معتقدند که تداوم فرسودگی ارتش اسرائیل طی ماه‌های آینده ممکن است به مرز فروپاشی و فلج شدن آن برسد و دیگر توانی برای ماندن در جنگ غزه و درگیری در جبهه‌های کرانه باختری و شمال را نداشته باشد.

بر اساس گزارش وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، تعداد کشته شدگان ارتش این رژیم در جنگ غزه به 706 نفر رسیده و غرامتی که ارتش باید به خانواده‌های این کشته شدگان بپردازد به 1.8 میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) در سال افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

از طرف دیگر طبق گزارش منابع عبری نزدیک به 60 هزار نظامی صهیونیست از اختلالات و بیماری‌های روانی رنج می‌برند. وزارت جنگ اسرائیل پیش‌بینی کرد که تعداد معلولان ارتش در پایان سال 2024 به 78 هزار نفر برسد و بودجه‌ای که باید برای رسیدگی به آنها اختصاص داده شود، در سال 3.7 میلیارد شیکل خواهد بود.

گسترش شکاف در جامعه صهیونیستی و جنگ سکولارها و حریدی‌ها

اما بحران ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به خسارات جانی و مادی آن محدود نمی‌شود و بسیار فراتر از آن است. در حالی که حریدی‌های افراطی در جامعه صهیونیستی پیش از این معاف از خدمت در ارتش بودند، بعد از آغاز جنگ غزه و کمبود شدید نیروی انسانی، صداهای زیادی در میان صهیونیست‌ها مبنی بر لزوم احضار حریدی‌ها به ارتش بلند شد؛ موضوعی که با خشم و اعتراض شدید حریدی‌ها همراه بود و یک بحران جدی در جامعه صهیونیستی به وجود آورد.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از یک مقام مسئول در ارتش رژیم اشغالگر گزارش داد: تعداد حریدی‌هایی که اکنون باید به ارتش فراخوانده شوند به 157 هزار نفر می‌رسد، اما ارتش اسرائیل نمی‌تواند آنها را احضار کند.

روزنامه عبری اسرائیل هیوم هم گزارش داد که حریدی‌ها همچنان از خدمت در ارتش سر باز می‌زنند و اخیراً حدود 3 هزار حکم خدمت اجباری برای حریدی‌ها فرستاده شده که کمتر از 10 درصد به آن پاسخ داده‌اند.

با بدتر شدن بحران حریدی‌ها، جامعه اسرائیلی شاهد گسترش و تعمیق شکاف‌ها و اختلافات میان سکولارها و حریدی‌هاست.

درگیری میان سکولارها و حریدی‌های افراطی در جامعه صهیونیستی از زمان تاسیس این رژیم جعلی در اراضی فلسطین در سال 1948 وجود داشته و همواره در حال افزایش بوده است. اما این اختلافات از زمان ترور «اسحاق رابین» نخست وزیر اسبق رژیم اشغالگر در سال 1995 به شکل قابل توجهی گسترش یافت.

ترور اسحاق رابین نقطه عطفی در قطب‌بندی بین دو جناح سکولارها و حریدی‌های افراطی در جامعه اسرائیلی بود و موجب تعمیق شکاف اجتماعی این رژیم شد که اکنون همین شکاف تبدیل به یکی از منابع تهدیدات استراتژیک علیه اسرائیل شده است.

بعد از این تاریخ، تحولات زیادی در عرصه سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی رخ داد و جامعه این رژیم شاهد درگیری‌های پنهان و آشکار طولانی مدت میان سکولارها و حریدی‌ها بود و هر یک از این جناح‌ها تلاش داشتند بر نهادهای مهم از جمله ارتش مسلط شوند.

بعد از روی کار آمدن کابینه جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال گذشته و تحرکات افراطی که این کابینه انجام داد از جمله پرونده تغییرات قضایی که با اعتراضات گسترده شهرک نشینان صهیونیست همراه بود، قطب‌بندی میان دو جناح مذکور افزایش یافت و بعد از نبرد طوفان الاقصی این اختلافات به اوج رسید.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

جنگ غزه موجب افزایش و تعمیق شکاف‌های داخلی صهیونیست‌ها شد و به وضعیت تنش در جامعه این رژیم دامن زد؛ جامعه‌ای که پیش از جنگ هم به شدت از دو قطبی بودن رنج می‌برد.

از زمانی که «دیوید بن گوریون» بنیانگذار رژیم جعلی اسرائیل و اولین نخست وزیر این رژیم در سال 1948 حریدی‌های افراطی را از خدمت سربازی معاف کرد، درگیری میان حریدی‌ها با سکولارها که مجبور به حضور در ارتش هستند و همچنین بار مالی حریدی‌ها نیز روی دوش آنها قرار دارد، آغاز شد.

همچنین بعد از جنگ غزه «ایتمار بن گویر» وزیر فاشیست صهیونیست که یکی از حریدی‌های افراطی است 200 هزار قطعه سلاح در میان حریدی‌ها توزیع کرده که به شدت موجب نگرانی سکولارها شده است و آنها نگران امنیت داخلی خود هستند.

گسترش فرار بی‌بازگشت صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی

فرار صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی از دیگر نتایج زود هنگام نبرد طوفان الاقصی بود. روزنامه عبری هاآرتص در گزارشی در این زمینه به مهاجرت معکوس اسرائیلی‌ها بعد از جنگ غزه پرداخته و اعلام کرد: به نظر می‌رسد که یهودیان قرن بیست و یکم، به جایی که از آنجا آمده بودند برمی‌گردند.

«اسامه خالد» کارشناس متخصص در امور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در این زمینه می‌گوید: تصویر امنیت در جامعه اسرائیلی از بین رفته و این رژیم در محاصره مجموعه بزرگی از خطرات عمده قرار دارد که صهیونیست‌ها را به شدت تهدید می‌کند.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که ده‌ها هزار یهودی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) اینجا را در جستجوی مکانی امن ترک کرده‌اند. طبق گزارش‌های رسمی اداره مرکزی آمار از اکتبر 2023 تا مارس سال جاری 42 هزار و 185 اسرائیلی اینجا را ترک کرده و بازنگشته‌اند. در اکتبر 2023 همزمان با آغاز جنگ شاهد افزایش چشمگیر مهاجرت اسرائیلی‌ها بودیم؛ زیرا در این ماه 12300 نفر اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک کردند و تاکنون بازنگشته‌اند و مهاجرت اسرائیلی‌ها در این بازه زمانی در مقایسه با اکتبر 2022 حدود 400 درصد افزایش یافته است.

پروفسور «اسحاق ساسون» کارشناس امور مهاجرت در جامعه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تعداد مهاجران اسرائیلی که اینجا را ترک می‌کنند ممکن است طی سال‌های آینده دو یا سه برابر شود و اغلب مهاجران، جوانان هستند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

طبق گزارش موسسه تحقیقات امنیت داخلی در تل آویو، اسرائیل در برابر یک بحران واقعی جمعیتی قرار دارد و مهاجرت اسرائیلی‌ها علاوه بر تاثیر منفی بر جمعیت آنها، به معنای خروج سرمایه‌ها و ضربه بزرگ به اقتصاد اسرائیل نیز هست.

بحران بی‌سابقه آوارگی صهیونیست‌ها

بحران آوارگی که صهیونیست‌ها از نزدیک به یک سال گذشته تاکنون تجربه می‌کنند، یک بحران بی‌سابقه از زمان شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل محسوب می‌شود که اسرائیلی‌ها تحمل آن را ندارند و احساس می‌کنند که کابینه و ارتش به آنها اهمیتی نمی‌دهد و آنها را رها کرده است.

روزنامه عبری معاریو در گزارشی درباره خالی شدن شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی در نتیجه عملیات‌های حزب الله از 8 اکتبر 2023 تاکنون اعلام کرد که اگر بخواهیم از تاثیرات حملات حزب الله بگوییم، کافی است که به فرار ساکنان شهرک‌های شمالی اشاره کنیم که زندگی عادی خود را از دست داده‌اند و در ترس و اضطراب دائمی به سر می‌برند.

«شرلی سیسون» یکی از ساکنان شهرک‌های شمالی در گفتگو با رسانه‌های عبری گفت: ما احساس می‌کنیم که حماس و حزب الله ما را شکست داده‌اند. ما 11 ماه است که از خانه خود دور مانده‌ایم و دائماً باید از جایی به جای دیگر منتقل شویم تا سرپناهی برای ماندن پیدا کنیم و فرزندانمان را نجات دهیم. ما حتی دیگر نمی‌توانیم کار کنیم و زندگیمان کاملا به عقب برگشته است.

«یائیر گولان» رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی هم درباره وضعیت آشفته جبهه شمالی اراضی اشغالی گفت: شمال در حال فروپاشی است و هیچ گونه امنیت و بازسازی در اینجا وجود ندارد و کابینه اسرائیل به طور کلی ساکنان شمال را رها کرده است.

تداوم وضعیت آوارگی صهیونیست‌ها در شهرک‌های شمالی و همچنین شهرک‌های جنوبی در اطراف نوار غزه، موجب شده تا ساکنان این مناطق وضعیت خودشان را با تل‌آویو مقایسه کنند و می‌گویند که کابینه و ارتش تنها به فکر محافظت از مناطق مرکزی و تل‌آویو هستند و دیگر مناطق را رها کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

در این زمینه «آلموگ بوکر» روزنامه نگار صهیونیست در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: معیارهایی که کابینه برای محافظت از تل‌آویو در نظر گرفته، بسیار متفاوت از شهرک‌های شمال و اطراف غزه بوده و این وضعیت همیشه وجود داشته است.

فقر و فروپاشی اقتصاد صهیونیست‌ها بعد از جنگ

روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد که جنگ و هزینه‌های بالای زندگی تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها را به مهاجرت سوق خواهد داد. طبق گزارش مرکز مطالعاتی الزیتونه، شرایط زندگی اسرائیلی‌ها بعد از جنگ به شدت متشنج شد؛ زیرا علاوه بر خطرات امنیتی، نرخ بیکاری و فقر افزایش یافته، مخارج خانواده‌ها بیش از 10 درصد بیشتر شده و قیمت‌ها هم نزدیک به 12 درصد افزایش یافته است. این وضعیت منجر به فروپاشی وضعیت اقتصادی خانواده‌های اسرائیلی شده است.

بر اساس این مطالعه، حدود 82 درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند که بعد از جنگ بدهی‌های زیادی دارند و نرخ فقر میان اسرائیلی‌ها تا اواسط سال 2024 حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده است.

این ارقام حاکی از آن است که بیش از یک چهارم صهیونیست‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این مسئله بار خدمات اجتماعی را هم افزایش می‌دهد و در نتیجه، میزان جرم و جنایت نیز در سایه افزایش فشارهای اقتصادی حدود 10 درصد بیشتر شده است.

از طرف دیگر شرکت‌های رژیم صهیونیستی نیز تحت تاثیر وضعیت اقتصادی متشنج این رژیم بعد از جنگ قرار گرفته‌اند. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که 726 هزار شرکت اسرائیلی به ویژه شرکت‌های کوچک و نوظهور از زمان آغاز جنگ تعطیل شده‌اند و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال 2024 تعداد شرکت‌های تعطیل شده اسرائیل به 800 هزار مورد خواهد رسید.

همچنین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در اراضی اشغالی با کاهش 40 درصدی از 25 میلیارد دلار در سال 2023 به 15 میلیارد دلار در نیمه اول سال 2024 رسید و این بیانگر کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اسرائیل است.

در پایان، این بحران‌ها و سایر بحران‌های رژیم اشغالگر موجب شده تا بسیاری از ناظران بگویند که اسرائیل خطرناک‌ترین مرحله خود را پشت سر می‌گذارد و شدت جنایاتی که این رژیم در غزه مرتکب می‌شود. بیانگر قدرت آن نیست؛ بلکه حاکی از ناتوانی در رسیدن به اهداف نظامی و راهبردی بوده و در چارچوب تلاشی ناامیدانه برای فرار از فروپاشی است.

انتهای پیام/