تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3780509
شناسه : 3780509
تاریخ :
دولت آمریکا انویدیا و اپل را به استفاده از کارخانه‌های اینتل برای تولید تراشه ملزم می‌کند اقتصاد ایران: آمریکا با اعمال فشار بر شرکت‌های بزرگ فناوری و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی به‌دنبال استقلال در تولید تراشه‌های پیشرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در دیدار پت گلسینگر مدیرعامل اینتل و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، مدیرعامل تیم آبی نگرانی خود را از وابستگی شدید آمریکا به TSMC برای تولید تراشه‌های پیشرفته ابراز کرد. در این دیدار، ریموندو با برخی سرمایه‌گذاران بازار سهام ازجمله سهامداران غول‌های فناوری مثل انویدیا و اپل به‌صورت خصوصی گفت‌وگو و آن‌ها را به استفاده از کارخانه‌های تولید تراشه‌ی داخلی آمریکا برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی ترغیب کرد.

جزئیات دیدار ریموندو با سهامداران انویدیا و اپل به‌صورت علنی منتشر نشد، اما منابع خبری می‌گویند به‌ گزارش CNBC، وزیر بازرگانی آمریکا بر افزایش ریسک‌های سیاسی-جغرافیایی پیرامون تایوان، به‌ویژه باتوجه‌به احتمال حمله‌ی چین به این کشور تأکید کرده است.

علاوه‌براین، دولت واشنگتن درحال‌حاضر بیش از مجموع ۲۸ سال گذشته روی صنعت نیمه‌رساناهای داخلی سرمایه‌گذاری می‌کند و به‌نظر می‌رسد کاخ سفید تمایل دارد‌ شرکت‌های آمریکایی را به استفاده از تراشه‌سازهای داخلی ترغیب کند.

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا درکنار پرچم این کشور
Getty Images

اینتل تلاش می‌کند به یکی از بازیگران اصلی در زمینه‌ی تولید تراشه تبدیل شود و با TSMC و سامسونگ رقابت کند. به‌هرحال، تحولات اخیر نشان می‌دهد واحد تراشه‌سازی اینتل (IFS) با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که به ضرر ۱/۶ میلیارد دلاری این شرکت و کاهش تقریباً ۳۰ درصدی قیمت سهام آن منجر شده؛ به‌همین‌دلیل طبق گزارش‌ها، اینتل در حال بررسی جدا کردن IFS و سایر واحدهای غیرضروری است؛ مشابه کاری که AMD در سال ۲۰۰۸ با جداکردن GlobalFoundries انجام داد.

موفقیت اینتل به نفع دولت بایدن نیز خواهد بود، زیرا شرکت مذکور یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان بودجه‌ی تحت قانون CHIPS به‌شمار می‌رود. اگرچه منابع می‌گویند دولت فدرال پرداخت کمک‌های مالی CHIPS به اینتل را به تعویق انداخته تا این شرکت بتواند وضعیت خود را بهبود بخشد، به‌نظر می‌رسد دولت همچنان موفقیت آن‌ها را هدف قرار داده است.

ریموندو در جلسات به اینتل اشاره نکرد، اما به‌احتمال زیاد جایگاه این شرکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تراشه در ایالا‌ت متحده به‌صورت خصوصی مورد‌ بحث قرار گرفته است.

مقالات مرتبط؛
  • اینتل در آستانه از دست دادن میلیاردها دلار حمایت دولت آمریکا قرار دارد؛ مگر اینکه اوضاع را سر و سامان دهد
  • کوالکام در فکر خرید بخش‌هایی از کسب‌وکار طراحی تراشه اینتل است

بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرو آمریکایی مانند انویدیا، AMD، اپل، آمازون و گوگل تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند؛ اما با‌ وجود‌ مسافت و ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از موقعیت جغرافیایی، برای تأمین تراشه‌ها از کارخانه‌های خارجی مانند TSMC استفاده می‌کنند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در کنفرانس گلدمن ساکز گفت شرکتش در صورت نیاز می‌تواند خط تولید خود را تغییر دهد.