تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3780502
شناسه : 3780502
تاریخ :
کنفرانس وحدت اسلامی با حضور علمای اسلام برگزار می‌شود اقتصاد ایران: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی با هدف تحقق عملی ارزش‌های این همکاری‌ها تا فراتر از سطح نظری، به میدان عمل گرایش پیدا کند و شاهد همکاری‌های عینی و عملی در صحنه بین‌المللی باشیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی به تشریح برنامه‌های سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پرداخت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پر برکت پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) اظهار داشت: وقتی صحبت از ارزش‌های مشترک در جهان اسلام می‌شود، اولین و بالاترین ارزش، توحید است. در تمامی مکاتب اسلامی، اصل بنیادین توحید بر اساس شعار «لا اله الا الله» است که اقوام مختلف به آن پایبند هستند. شهادت به «لا اله الا الله» محور اصلی توحید است؛ این همان پیامی است که خداوند متعال به پیامبر اعظم صلوات الله علیه نازل کرده است. مسلمانان مفتخرند که خداوند معجزه خود را در قالب یک کتاب برای آنان فرستاده است.

شهریاری با اشاره به اینکه یکی دیگر از ارزش‌های مشترک که قرآن بر آن تأکید دارد، اخوت اسلامی است تصریح کرد: ایجاد امت واحده اسلامی نیز از ارزش‌های والایی است که از ابتدای تأسیس «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» بر آن تأکید شده است. این امر به ویژه در دوره اخیر به‌عنوان یکی از آرمان‌ها و اهداف اصلی مجمع مورد توجه قرار گرفته است. ما امیدواریم با تحقق امت واحده، زمینه تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی نیز فراهم شود.

او ادامه داد: با خرسندی اعلام می‌کنیم که ریاست جمهوری در اولین سفر خود به عراق، این ایده را به عنوان آرمانی ارزشمند مطرح کردند. این موضوع نویدبخش آغاز دورانی جدید از همکاری‌های اسلامی در سطح بین‌المللی خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه احترام به تفاوت‌ها در اجتهاد و توجه به قبله واحد از دیگر ارزش‌های مشترک میان مسلمانان است، اظهار داشت: در همین راستا، مجمع در راهبردهای کلان خود بر دوری از تعصبات فرقه‌ای، قومی، ملی و قبیله‌ای تأکید دارد. همچنین، پرهیز از نزاع، جنگ، ترور و تکفیر در میان مسلمانان و اجتناب از فتنه‌انگیزی رسانه‌ای و توهین به مقدسات و تحقیر دیگران از دیگر توصیه‌های مهم این مجمع است. این موارد از جمله ارزش‌های مشترکی هستند که همواره در کنفرانس‌های وحدت اسلامی مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

او خاطرنشان کرد: در میان اماکن مقدس اسلامی، «قدس شریف» برای تمامی اقوام و مذاهب اسلامی از قداست ویژه‌ای برخوردار است. این شهر قلب مشترک جهان اسلام محسوب می‌شود و از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است. امیدواریم با همکاری عملی میان مسلمانان، به زودی شاهد آزادی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست باشیم.

او تأکید کرد: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی با هدف تحقق عملی ارزش‌های این همکاری‌ها است. هدف ما این است که کنفرانس وحدت تنها در سطح نظری باقی نماند، بلکه به میدان عمل گرایش پیدا کند و شاهد همکاری‌های عینی و عملی در صحنه بین‌المللی باشیم.

شهریاری با اعتقاد به اینکه سخن گفتن، اظهار نظر کردن و صدور بیانیه‌ها اهمیت زیادی دارد و باید ادامه یابد، خاطرنشان کرد: اما آنچه که مشکل‌گشا و راهگشا است، همکاری‌هایی است که در میدان عمل اتفاق می‌افتد. امیدواریم که تمامی کشورهای اسلامی با تدابیر عملی، نمونه‌های عینی از همکاری‌های واقعی را در دستور کار خود قرار دهند و اقداماتی را در صحنه عمل انجام دهند که باعث پیوند و اتحاد بیشتر بین مسلمانان شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: امروز مهم‌ترین محور عملی که می‌تواند اقوام، ملت‌ها و مذاهب مختلف اسلامی را در صحنه سیاست جهانی به هم پیوند دهد، مسئله فلسطین است. به همین دلیل، امسال یک افزونه بر عنوان کنفرانس‌های وحدت اسلامی داشتیم. در عنوان کنفرانس 38، علاوه بر تأکید بر همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک، بر مسئله فلسطین نیز تأکید کردیم.

او با اشاره به جنایات روی داده در غزه گفت: بیش از یک سال است که رژیم صهیونیستی غاصب انواع جنایات را مرتکب شده که منجر به شهادت بیش از 40 هزار نفر، از جمله زنان، کودکان و سالخوردگان بی‌گناه شده است. این حجم از کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در جهان، پس از جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه است. همچنین، حدود دو میلیون نفر بی‌خانمان و آواره شده‌اند که به ظلم از حق سکونت خود محروم شده‌اند. این فاجعه بزرگ انسانی باید توجه جامعه جهانی را به خود جلب کند و می‌تواند محوری برای همکاری‌های مشترک برای تحقق عدالت باشد.

شهریاری با اعتقاد به اینکه عدالت بزرگ‌ترین ارزش زمینی در میان ارزش‌های مشترک اسلامی است، ابراز امیدواری کرد: کشورهای اسلامی با اتحاد و همکاری، زمینه‌ای را فراهم کنند که رژیم صهیونیستی دست از ظلم بردارد و به حقوق بشر متعهد شود. باید از کشتار بی‌گناهان و جنایات جنگی دست بکشد و سازمان‌های بین‌المللی بتوانند رهبران این جنایات جنگی را محکوم کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز تأسف کرد: همکاری‌های اسلامی در سطحی نیست که بتواند جلوی این کشتارها را بگیرد. امروز شاهد دست‌درازی‌های رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، قدس شریف و حتی سرزمین‌های اشغالی هستیم و متأسفانه واکنش‌های اثربخش و گسترده‌ای از همکاری‌های اسلامی مشاهده نمی‌شود. امیدواریم که این روند تغییر کند و همکاری‌های عملی و جدی‌تری در دفاع از حقوق ملت فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی شکل بگیرد.

او ادامه داد: امیدواریم که کنفرانس سی و هشتم وحدت اسلامی زمینه‌ای را برای همکاری‌های مشترک، به‌ویژه در مسئله فلسطین، فراهم کند. این کنفرانس سی و هشتمین بار است که در نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. ما بسیار خوشحالیم که سردمدار وحدت و تقریب بین مذاهب، اقوام، و ملت‌های مسلمان هستیم و افتخار می‌کنیم که بیش از 37 بار این کنفرانس را در کشور خود برگزار کرده‌ایم. در حالی که برخی کشورها تازه اولین گام‌های خود را در جهت تقریب مذاهب اسلامی برداشته‌اند، ما پیشتاز و پیشگام در این مسیر بوده‌ایم.

برنامه‌های کنفرانس سی و هشتم وحدت اسلامی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از حضور  234 عالم دینی و فرهیخته فرهنگی از سراسر جهان در این کنفرانس خبر داد و گفت: برخ یاز این افراد به دلیل شرایط مختلف نتوانستند به‌صورت حضوری شرکت کنند.

او تصریح کرد: این سخنرانی‌ها در قالب 16  وبینار 15  نفره برگزار می‌شوند. در مجموع،  144 نفر از علما و فرهیختگان خارجی از 36  کشور در این کنفرانس شرکت دارند. برخی علما و فرهیختگان به دلیل مشغولیت‌های مربوط به هفته وحدت اسلامی نتوانستند حضوری در ایران شرکت کنند، اما با ارسال پیام‌ها و مشارکت در وبینارها حضور خود را نشان دادند.

شهریاری درباره مراسم افتتاحیه اظهار داشت: این کنفرانس با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه 29 شهریورماه از ساعت 8:30 0 در سالن اجلاس سران آغاز خواهد شد.

شهریاری از سه نشست در روز اول کنفرانس سی و هشتم وحدت اسلامیخبر داد و گفت:  در نشست اول، سخنرانی رئیس‌جمهور ایران به همراه برجسته‌ترین مهمانان کنفرانس انجام می‌شود. پس از آن، دو نشست دیگر با حضور سایر مهمانان داخلی و خارجی ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: از بین بیش از پنج هزار مهمان ثبت‌نامی، بالغ بر دو هزار و 500  نفر از برجسته‌ترین شخصیت‌ها را برای حضور در کنفرانس انتخاب کردیم. این منتخبان شامل شخصیت‌های کشوری و لشکری ایران و همچنین نخبگان از کشورهای اسلامی هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در کنفرانس سی و هشتم وحدت اسلامی 78 نفر از شخصیت‌های برجسته دینی و رسمی از 30  کشور شرکت می‌کنند، گفت: این افراد شامل وزرا، مفتیان و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی یا معاونین آن‌ها هستند. این برای اولین بار است که مهمانانی از کشورهای مختلف، از آمریکا و اروپا گرفته تا شرق و غرب آسیا، از جمله مالزی، روسیه، اندونزی و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و اردن در این کنفرانس حضور پیدا می‌کنند. حضور این شخصیت‌ها نشان‌دهنده موفقیت جمهوری اسلامی ایران در ایجاد همدلی و همکاری بین نخبگان جهان اسلام است.

شهریاری خاطرنشان کرد: از داخل ایران نیز 140  نفر از نخبگان و علمای بزرگ از سازمان‌های مهمی مانند خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، جامعه مدرسین قم و سایر سازمان‌های دینی شرکت دارند. عمده این افراد از علمای اهل سنت هستند که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

او همچنین از حضور 30 بانوی دانشمند از کشورهای اسلامی در این کنفرانس خبر داد و  اظهار داشت: امسال بخش علمی کنفرانس نیز با تلاش بیشتر پیگیری شده است. با دریافت مجوزهای لازم، مقالات علمی به کنفرانس ارسال شده‌اند و خلاصه مقالات نیز منتشر خواهند شد. تاکنون 313  مقاله از  17 کشور خارجی به کنفرانس ارسال شده که 44  مقاله از آن‌ها متعلق به کشورهای خارجی است. این تعداد مقالات و مشارکت بین‌المللی، برای اولین بار در تاریخ کنفرانس‌های وحدت اسلامی اتفاق می‌افتد. همچنین، در این کنفرانس از  12 عنوان کتاب جدید رونمایی خواهد شد.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از دیگر برنامه‌های جانبی کنفرانس به بازدید از مراکز علمی و فناوری، ملاقات مهمانان با وزرای جدید، ضیافت شام به میزبانی وزیر ارشاد و دیدار با برخی مقامات کشور اشاره کرد. همچنین، مهمانان به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) برای ادای احترام به بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی خواهند رفت.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: پس از پایان کنفرانس، در روز شنبه 31 شهریور، بیانیه پایانی منتشر خواهد شد. افراد زیادی نیز درخواست شرکت در وبینارهای کنفرانس داشتند، اما به دلیل محدودیت‌های زمانی تعدادی سخنران انتخاب شدند که سخنرانی‌های آن‌ها به‌صورت آنلاین در طول هفته وحدت پخش خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند این وبینارها را از طریق وب‌سایت رسمی کنفرانس و کانال‌های اجتماعی دنبال کنند.

انتهای پیام/