تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3780392
شناسه : 3780392
تاریخ :
ماه عسل جهانی در باغ ملی رامسر شاید وقتی دیگر/ ضرب الاجل متضاد! اقتصاد ایران: رامسر- باغ ۳۳ هکتاری رامسر همانند نگینی در این شهر به عنوان عروس شهرهای ایران می درخشد و این باغ برای ثبت جهانی با چالش هایی روبه رو است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال‌های است که ثبت جهانی باغ ملی و ۳۳ هکتاری رامسر در دستور کار قرار دارد و هر بار به دلیل وجود موانع و یا اختلاف بین دستگاه از گردنه و ریل ثبت جهانی خارج می‌شود.

ثبت جهانی هر مکانی خاص بر اساس معیارهای یونسکو باید حریم درجه یک و ۲ داشته و موارد فنی هم در این حریم‌ها کامل رعایت شود، در حالی که این موضوع در مورد باغ ۳۳ هکتاری با توجه به قرار گرفتن بنای نیمه تمام مجتمع فرهنگی در داخل باغ، از نظر کارشناسان یونسکو ایراد به شمار می‌رفت، به طوری که سبب شد روند ثبت جهانی باغ مختل و تمامی امیدها برای احیای آن و همینطور ثبت جهانی به یاس بدل شود.

این در حالی است که شکل گیری هسته اولیه شهر گردشگرپذیر رامسر به تاریخچه ساخت باغ، ویلاهای اقامتی، بلوار، بناهای اداری، نظامی و آموزشی به سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ بر می‌گردد و گسترش مناطق مسکونی پیرامون محدوده آن با شتاب انجام گرفت در همان زمان معماری منحصربه فرد این مجموعه مسئولان وقت را بر آن داشت تا نسبت به ثبت ملی این اثر تاریخی اقدام کنند و سرانجام پس از سال‌ها این اثر در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

چندسالی است پرونده ثبت جهانی باغ ملی رامسر در دستور کار قرار دارد اما موانع و سازه‌های موجود پروسه ثبت را با مشکل روبه رو کرده است. وزیر جدید میراث فرهنگی در سفر به مازندران، رفع موانع این باغ ملی و پرجاذبه را در دستور کار قرار داده است.

بلاتکلیفی دو دهه‌ای مجتمع فرهنگی و هنری رهاشده

«علی امینی شاد» شهردار رامسر از اجرای پروژه‌های حفظ و نگهداری و مرمت باغ توسط شهرداری رامسر با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان خبر داد و خواستار همکاری میراث فرهنگی برای رفع موانع برای احیای شد.

ماه عسل جهانی در باغ ملی رامسر شاید وقتی دیگر/ ضرب الاجل متضاد!

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر، بلاتکلیفی بیش از دو دهه‌ای مجتمع فرهنگی و هنری را از جمله موانع فراروی ثبت جهانی باغ ملی رامسر یاد کرد و گفت: این باغ زیبا می‌تواند با گره گشایی و رفع موانع در مسیر ثبت جهانی قرار گیرد.

وی ادامه دارد: شهرداری حاضر به واگذاری زمین برای ساخت مجتمع در نقطه‌ای دیگر و الحاق مجتمع نیمه کاره به باغ است.

امینی شاد اظهار کرد: برای این باغ که یکی از عناصر ساختاری و هویتی شهر تاریخی رامسر است مطالعات جامع صورت گرفته و انتظار داریم که هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف گردد.

تاکنون طرح‌ها و نسخه‌های زیادی برای احیای باغ ملی رامسر نوشته شده که یا اجرا نشده و یا ناقص اجراشده است و این وضعیت در حالی است که این باغ ملی جزو گزینه‌ها برای ثبت در فهرست میراث جهانی است.

یک بام و دو هوای وزارت گردشگری! دستورهای متناقض دو وزیر

درحالی الحاق مجتمع فرهنگی نیمه کاره در باغ ملی رامسر جزو خواسته‌های جدید مسئولان شهری و استانی قلمداد می‌شود که در سال ۹۸ و زمان سفر وزیر وقت گردشگری، ادامه ساخت این مجتمع در دستور کار قرار گرفته بود و اکنون وزیر جدید میراث فرهنگی ضرب الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف و احیای باغ صادر می‌کند.

یوسف نوری استاندار مازندران با اشاره به اینکه بنا به دستور وزیر میراث فرهنگی برای تعیین تکلیف احیای باغ ۳۳ هکتاری جلساتی با حضور مسئولان استانی و شهرستان رامسر در استان برگزار می‌شود، گفت: در این نشست درباره احیای باغ ملی تصمیم گیری می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این نشست نسبت به سازه نیمه کاره مجتمع فرهنگی رامسر که سبب عدم ثبت جهانی باغ ۳۳ هکتاری شده است تصمیم گیری خواهد شد.

مجتمع فرهنگی نیمه کاره رامسر با قدمت ۲۰ ساله همانند استخوانی در گلوی باغ ملی رامسر مانده که تاکنون میلیاردها تومان برای ساخت آن از بیت المال هزینه شده است و در سفر وزیر میراث فرهنگی ضرب الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف و احیای باغ ملی صادر شد.

سید رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: مسئولان شهرستان رامسر با همکاری مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران ظرف مدت یک ماه نسبت به احیای باغ کارشناسی و تخصصی مستندات را بررسی و نتیجه نهایی را به این وزارتخانه اعلام کنند.

ماه عسل جهانی در باغ ملی رامسر شاید وقتی دیگر/ ضرب الاجل متضاد!

وی رامسر را نگین گردشگری ایران توصیف کرد و افزود: پرونده باغ ۳۳ هکتاری باید تا یک ماه آینده شفاف و مشخص به استان اعلام و تکلیف هر کس در این زمینه مشخص شود.

تعلل در احیای باغ ملی رامسر و روند تدریجی تخریب آن، این اثر طبیعی را از گردونه ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو خارج خواهد کرد، سرنوشت نفرین‌شده باغ ۳۳ هکتاری رامسر در حالی است که این باغ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری کشور و غرب استان مازندران است.

پس اگر به‌درستی و برای رفاه شهروندان و گردشگران به فضای آن توجه و رسیدگی می‌شد به‌طور یقین امروز شاهد ایجاد یک «پارک ملی» با همه امکانات مدرن شهری در محوطه آن بودیم که می‌توانست ضمن ایجاد اشتغال همچنین نیاز توریستی تفریحی مردم را به‌صورت ارزان و قابل‌دسترس برطرف کند و تحولات مثبتی را در منطقه به وجود آورد.

باغ سی‌وسه هکتاری در زمان پهلوی اول با مجموعه کاخ ساخته شد و بلوغ آن در دهه چهل‌تا پنجاه رخ داد که این مهم تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت و باغ چون نگینی بر تارک انگشتری رامسر می‌درخشید ولی از سال ۷۲ که شهردار و فرماندار وقت رامسر به دنبال ساخت بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه در این باغ بودند پس از طی کش‌وقوس‌های فراوان، سرپرستی باغ به شهرداری محول شد و از سال ۷۳ افول و مرگ باغ سی‌وسه هکتاری رامسر اتفاق افتاد و پس‌ازآن نیز ۶ سال در اختیار سازمان میراث قرار گرفت اما بازهم اتفاقی نیفتاد و اکنون چشم به مصوبات شهرداری با میراث فرهنگی دارد تا این باغ از مخروبه شدن رهایی یابد.