تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3780361
شناسه : 3780361
تاریخ :
تولدی دوباره با جوانه‌های رهایی از دام اعتیاد اقتصاد ایران: مراکز ترک اعتیاد و سم‌زدایی بیماران، با فراهم کردن شرایطی مطلوب این فرصت را به افراد می‌دهد تا با همتی دوباره، پنجره امید و سعادت را به روی خانواده‌ها باز کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اسکندری، مسئول مرکز اقامتی سم‌زدایی مواد مخدر و ترک اعتیاد در گلستان مراغه آذربایجان شرقی است. افراد می‌توانند داوطلبانه در این مکان حضور داشته باشند. این مرکز در سال ۱۳۸۳ به همت شهردار و شورای شهر وقت تأسیس شده و در طی زمان، افرادی که در اینجا بستری بودند، خود باعث گسترش این محل شدند.

نحوه پذیرش به دو صورت است: نحوه نخست اینکه افرادی که با بیماری اعتیاد مواجه هستند به صورت داوطلبانه خودشان را معرفی می‌کنند و به مدتی اسکان داده می‌شوند و گروه دوم، با مساعدت و همکاری نیروهای انتظامی، به عنوان معتاد متجاهر، معرفی و تحویل مرکز می‌شوند.

پروسه درمان به صورت ایمان‌مداری و پرهیزمداری است که از هرگونه وابستگی به مواد و قرص، افراد را پاک می‌کند و به مدت شبانه‌روزی از یک تا ۳ ماه افراد بستری می‌شوند و در طی این دوره درمان، افراد در جلسات مختلف آموزشی و انگیزشی شرکت می‌کنند؛ همچنین زمانی که جلسات سم‌زدایی به پایان رسید و فرد توانست با موفقیت دوره درمان را به پایان برساند، پس از حضور در جامعه نیز این جلسات تحت عنوان جلسات اِن‌اِی(NA)، به مفهوم انجمن معتادان گمنام، ادامه داشته و افرادی که دوره درمان را سپری کردند، در این جلسات شرکت می‌کنند تا بتوانند برای همیشه از مواد مخدر، دور و پاک باشند.

جلسات رایگان مشاوره‌ای و پزشکی بیماران مرخص‌شده مرکز ترک اعتیاد

عوامل اجتماعی پس از دوره درمان در ثبات درمان فرد مرخص‌شده از مرکز ترک اعتیاد نقش ویژه‌ای دارند. این مرکز سعی می‌کند که پس از ترخیص فرد، با فراهم ساختن مسائل مربوط به اشتغال یا معرفی به برخی افراد، بتوانیم زمینه‌ساز اشتغال بیماران ترخیص شده باشند. اما تا زمانی که شخص، به درجه پاکی کامل نرسیده، جامعه توان پذیرش او را نداشته و نیاز به زمان دارد اما باید گفت با اراده و پشتکار می‌شود این کار را ممکن کرد و حتی پس از رفتن با از مرکز ترک اعتیاد، همچنان مشاوره‌های پزشکی و روان شناسی، به طور کامل در اختیار این افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند به هنگام احساس نیاز، از این امکانات و مشاوره‌ها بهره‌مند شوند.

اشتباه نکردن ستودنی نیست؛ در اشتباه نماندن ستودنی است

آقای اسکندری معتقد است اعتیاد به مواد مخدر در جامعه به مثابه برچسبی روی پیشانی است که هرجایی باشد فرد را برجسته کرده و اصطلاحاً انگشت‌نما می‌کند؛ اما پس از طی کردن مراحل سم‌زدایی و گذراندن دوره پاکی بیش از یک سال، فرد می‌تواند با حضور در کارگاه‌های اشتغال به وجود آمده توسط مرکز ترک اعتیاد، به مهارت‌آموزی مشغول شده یا در حرفه‌ای که صاحب تخصص است، مشغول به کار شود.

بسیاری از امور مرکز ترک‌اعتیاد به عهده همین افراد بوده و با تخصص خود در بخش‌های مختلف، تمامی قسمت‌های کار در مرکز را به خود افراد رهایی یافته از دام اعتیاد می‌سپارند و حتی پس از ترخیص و سم‌زدایی نیز دوباره عده‌ای از آن‌ها بازگشته و در همین مکان مشغول به کار شده‌اند.

این مرکز در چند سال اخیر موفق شده است کارگاه‌های مختلف اشتغال مِن جمله کارگاه تولید فنس، نانوایی لواش‌پزی، قالیبافی، تولید قطعات بتنی و تعمیرگاه خودرو راه‌اندازی کرده و ۵۰ نفر به طور مستقیم و چندین نفر نیز به طور مستقیم مشغول به کار شوند؛ همچنین در بخش اشتغال بانوان نیز کارگاه‌های قالیبافی و پرورش قارچ از کارگاه‌های شکل یافته برای اشتغال این افراد است.

علاوه بر افراد ساکن مراغه، مراجعین برای حضور در کمپ از شهرهای دیگر نظیر تهران، شهرهای شمالی، شمال غرب و حتی دو نفر نیز از کشور ترکیه در این کمپ حضور داشتند و با تحقیق و اطلاع از شرایط موجود این مرکز، از بستر سایت و صفحات اجتماعی، از رفاه و بهداشت این مرکز ترک اعتیاد، آگاهی یافتند.

آقای اسکندری بر این باور است که مرکز ترک‌اعتیاد، مفهومی تحت عنوان تولدی دوباره در خود دارد و نباید با چشم‌داشت درآمد به آن نگاه کرد؛ باید به یاد آورد که با تعهد قلبی در این مسیر قرار گرفته و هدفی جز خدمت به مردم و سعادت خانواده‌ها را دنبال نکنیم.