تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3780315
شناسه : 3780315
تاریخ :
هم‌پیمانی نانوشته ایران، مصر، ترکیه و عربستان اقتصاد ایران: «محمدحسین سلطانی‌فرد» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر از همکاری‌های ایران و مصر در جریان تحولات منطقه و تلاش ۲ کشور برای بازگشت ثبات در منطقه گفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر می‌گوید «بحران‌های منطقه باعث شده شاهد شکل‌گیری تدریجی هم پیمانی نانوشته بین قدرت‌های منطقه‌ای که خروجی آن حل سریع بحران‌ها را به همراه خواهد داشت».

«محمدحسین سلطانی‌فرد» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر از همکاری‌های ایران و مصر در جریان تحولات منطقه و تلاش ۲ کشور برای بازگشت ثبات در منطقه گفت.

سلطانی‌فرد درباره روابط ایران و مصر گفت: در مراسم روز ملی سنگاپور در قاهره، «محمد العرابی» رئیس شورای روابط خارجی مصر و وزیر خارجه اسبق این کشور با اشاره به تماس‌های تلفنی و مجازی و ارتباطات نزدیک وزیران امور خارجه ایران و مصر در این مدت کوتاه از عمر دولت چهاردهم، با سکانداری دستگاه سیاست خارجی توسط «سید عباس عراقچی»، دیپلماتی کارکشته و توانمند و «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه جدید مصر که ید طولانی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، اظهار داشت که روابط قاهره و تهران وارد ریل‌گذاری منطقی همراه با تدبیر و هوشمندی شده است.

او تصریح کرد: ضمن تایید صحت این اظهارات العرابی، باید اذعان کرد که تا همین الان هم رایزنی فشرده و نزدیک مصر و ایران توانسته است فضای جنگ غزه، لبنان و دریای سرخ را از تشدید بحران و جنگ فراگیر دور نگه دارد.

سلطانی‌فرد در همین ارتباط ادامه داد: جنبش حماس بر همین اساس چند روز قبل با صدور بیانیه‌ای، از نقش و تلاش‌های مصر در دفاع از حقوق ملت فلسطین و برقراری آتش‌بس حمایت و تمجید کرد.

رایزنی‌های مقام‌های ایرانی و مصری در چند ماه اخیر 

دوم خرداد ماه بود که «سامح شکری» وزیر خارجه پیشین مصر برای اولین بار و به منظور شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت شهیدان «سید ابرهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» به تهران سفر کرد.

«بدر عبدالعاطی» وزیر امور خارجه مصر نیز که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، روز نهم مرداد با «علی باقری» سرپرست وقت وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفت‌گو کرد.

عبدالعاطی همچنین روز سوم شهریور در تماس تلفنی با «سید عباس عراقچی»، ضمن تبریک انتصاب او به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای عراقچی آرزوی موفقیت کرد.

عراقچی نیز ضمن تشکر از تماس و تبریک همتای مصری، از تلاش‌های قاهره برای برقراری آتش بس مورد قبول حماس در غزه تشکر کرد.

رویکرد قاهره، مانع دستیابی تل‌آویو به اهداف پلید خود شد

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا گفت: سیاست و رویکرد قاهره در مخالفت و ایستادگی علیه عزم رژیم جنایتکار صهیونیستی جهت کوچ اجباری ۲ میلیون فلسطینی به صحرای سینا و اشغال غزه و تصرف منابع گاز و همچنین مخالفت مصر با باقی‌ماندن نیروهای رژیم در گذرگاه فیلادلفیا (صلاح‌الدین) که تل‌آویو از آن به عنوان جبهه پشتیبانی تسلیحاتی مقاومت یاد و مصر را متهم به حمایت در انتقال سلاح از مرز رفح برای مقاومت می‌کند، در کنار مقاومت شجاعانه ملت قهرمان غزه و کمک‌های سیاسی و مادی کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و قطر، مانع از این شده که تل‌آویو از اهداف پلید خود علیه ملت غزه و اعلام پیروزی به‌رغم حجم کمک‌های آمریکا و غرب باز بماند.

سلطانی‌فرد معتقد است «حجم تحولات و بحران‌های منطقه به‌ویژه جنگ غزه باعث شده تا ما شاهد شکل‌گیری تدریجی هم‌پیمانی نانوشته بین قدرت‌های منطقه‌ای متشکل از جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی مصر، جمهوری ترکیه و پادشاهی عربستان سعودی باشیم که خروجی و برآیند این تشریک مساعی حل سریع بحران‌های منطقه‌ای که مزمن شده‌اند را به همراه خواهد داشت».

دیپلمات ایرانی در این‌باره گفت: این سطح همکاری در آینده نزدیک نوید دهنده حل بحران یمن، بازگشت ثبات و امنیت به سوریهِ یکپارچه، عادی‌شدن روابط تهران و منامه، انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان و شکوفایی و تقویت جایگاه عراق در روابط منطقه‌ای و دوجانبه خواهد بود.

هم‌فکری همه‌جانبه درباره تنش‌ها در منطقه در دستورکار قرار می‌گیرد

او در پایان تصریح کرد: در سایه این تحولات، حل معضل جنگ سودان، تنش در لیبی و حل مسالمت‌آمیز بحران سد رنسانس بین اتیوپی و مصر که هر کدام به نوعی با منطقه غرب آسیا و سرزمین اشغالی فلسطین ارتباط دارند نیز با هم‌فکری همه‌جانبه در دستور کار قرار خواهد گرفت.