تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3780304
شناسه : 3780304
تاریخ :
ماده موجود در رنگ مو باعث کاهش بینایی زنان می شود اقتصاد ایران: محققان گزارش می دهند که یک ماده موجود در رنگ مو یک زن فرانسوی، باعث شد که وی به رتینوپاتی بینایی مبتلا شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته تیمی به سرپرستی دکتر «نیکلاس چیرپاز»، چشم پزشک در بیمارستان ادوارد هریوت در لئون فرانسه، «وقتی او به مصرف رنگ بدون این مواد به نام آمین‌های معطر روی آورد، مشکلات بینایی او برطرف شد.»

به گفته محققان، چنین مواردی ممکن است نادر باشد، اما گسترش آگاهی در مورد این خطر ممکن است بررسی فوری برای از بین بردن قرار گرفتن در معرض چنین رنگ مویی را امکان پذیر نماید تا چشم‌ها برای همیشه آسیب نبینند.

همانطور که تیم فرانسوی اشاره کرد، این اولین بار نیست که رنگ مو با رتینوپاتی مرتبط می‌شود: سه مورد قبلی در سال ۲۰۲۲ در میان زنان میانسال به دنبال قرار گرفتن در معرض رنگ مو حاوی آمین‌های معطر گزارش شده است.

گروه چیرپاز گفت: «در جدیدترین مورد، زنی ۶۱ ساله بدون سابقه قبلی مشکل بینایی با تاری دید تدریجی در هر دو چشم چند روز پس از رنگ کردن موهایش با رنگ مو حاوی آمین‌های معطر» به پزشک مراجعه کرد. آمین معطر موجود در رنگ مورد استفاده در این مورد پارافنیلن دی آمین بود.»

پس از معاینه، مشخص شد که این زن چندین جداشدگی شبکیه دارد که شبیه آسیب‌هایی است که می‌تواند در رتینوپاتی هایی رخ دهد که به آنزیم‌های خاصی که در چشم یافت می‌شود، به نام MEK۱ یا MEK۲ مرتبط است.

تیم فرانسوی دریافته است که چشمان این زن همچنین "ضخیم شدن شبکیه حسی عصبی" ناسالم را نشان می‌دهد.

آزمایش‌هایی برای رد بسیاری از علل احتمالی از جمله عفونت و حتی سرطان انجام شد. در پایان، آسیب شبکیه ناشی از ماده رنگ مو بر اساس ارتباط زمانی بین علائم و قرار گرفتن در معرض رنگ مو تشخیص داده شد.

زن به زودی مارک رنگ موی خود را تغییر داد و بینایی او در عرض یک ماه به ۲۰/۲۰ بازگشت. نویسندگان مطالعه گفتند: «چهار سال بعد، بیمار گزارش داد که از رنگ موی بدون آمین‌های معطر استفاده کرده است و هیچ عودی را تجربه نکرده است.»

تیم چیرپاز معتقد است که مواد شیمیایی آمین معطر مانند پارافنیلن دیامین یک مسیر عصبی شیمیایی را که برای سلامت سلول‌های اپیتلیال رنگدانه شبکیه شناخته می‌شود، مختل می‌کند.

به گفته تیم فرانسوی، «موارد بروز رتینوپاتی مرتبط با استفاده از آمین‌های معطر رنگ مو [RAHDAA] اتفاقی نادر است، اما پزشکان باید مراقب این احتمال باشند که افراد با هر گونه رتینوپاتی که توضیح آسانی ندارد، مراجعه کنند.