تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3780303
شناسه : 3780303
تاریخ :
کاهش خطر فیبریلاسیون دهلیزی بلافاصله پس از ترک سیگار اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیگاری‌هایی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرند، فوایدی برای سلامتی از جمله کاهش سریع خطر فیبریلاسیون دهلیزی خواهند داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «گرگوری مارکوس»، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص قلب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «یافته‌ها یک دلیل قانع‌کننده جدید ارائه می‌کند تا به سیگاری‌های فعلی نشان دهد که هنوز برای ترک دیر نیست و سیگار کشیدن در گذشته به این معنی نیست که شما حتماً مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می شوید».

مارکوس گفت: «حتی برای سیگاری‌های فعلی و طولانی مدت هم فیبریلاسیون دهلیزی قابل اجتناب است.»

در عارضه فیبریلاسیون دهلیزی، حفره‌های فوقانی قلب که دهلیز نامیده می‌شوند، شروع به ضربان نامنظم می‌کنند. این شرایط باعث تجمع خون می‌شود و به طور بالقوه در دهلیزها لخته شده و خطر سکته مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.

مارکوس گفت: «شواهد قوی وجود دارد که سیگار کشیدن خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد، اما مزایای ترک سیگار کمتر قطعی شده است. ما می‌خواستیم تعیین کنیم که آیا ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را در افراد کاهش دهد یا اینکه آیا این خطر ثابت می‌ماند.»

برای کشف این موضوع، آن‌ها داده‌های بریتانیایی را در مورد بیش از ۱۴۶۷۰۰ سیگاری فعلی یا سابق که سابقه سیگار کشیدن داشتند و سلامت آنها به مدت ۱۲ سال پیگیری شده بود، بررسی کردند.

تیم تحقیق دریافت احتمال ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که قبلاً سیگاری بودند (قبل از پیوستن به مطالعه) نسبت به سیگاری‌های فعلی ۱۳ درصد کمتر بود و اگر فرد سیگاری در طول دوره مطالعه سیگار را ترک کرده بود، خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در آنها به ۱۸ درصد کمتر از سیگاری‌های فعلی می‌رسید.

مارکوس خاطرنشان کرد: «این وضعیت احتمالاً گواهی بر قدرت کاهش خطر فیبریلاسیون دهلیزی در مدت کوتاهی پس از ترک است.»