تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3780149
شناسه : 3780149
تاریخ :
پرواز آزمایشی پنجم موشک استارشیپ تا پیش از ماه آذر انجام نخواهد شد اقتصاد ایران: اداره هوانوردی فدرال آمریکا می‌گوید تا زمان تکمیل بازبینی‌های بیشتر که ممکن است دست‌کم دو ماه و نیم دیگر طول بکشد، استارشیپ اجازه پرواز نخواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

درحالی‌که همه انتظار داشتیم پرواز آزمایشی بعدی استارشیپ را در ماه شهریور مشاهده کنیم، این فضاپیما فعلا تا چند ماه آینده زمین‌گیر خواهد بود.

استارشیپ، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موشک ساخته‌شده تاکنون، در ماه خرداد برای چهارمین بار پرواز کرد و اسپیس ایکس از آن زمان تاکنون مشغول آمادگی برای انجام پرواز پنجم بوده است. اما براساس تصمیم اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، احتمالا هنوز دست‌کم دو ماه و نیم دیگر تا پرواز آزمایشی استارشیپ فاصله داریم.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، مقام‌های FAA روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفتند: «اسپیس ایکس باید تمام الزامات ایمنی، محیط‌زیستی و سایر الزامات صدور مجوز را پیش از دریافت تاییدیه‌ی این سازمان برآورده کند. انتظار نمی‌رود که مجوز نهایی برای پرواز پنجم استارشیپ پیش از اواخر نوامبر ۲۰۲۴ (اوایل آذر) صادر شود.»

اسپیس ایکس باید تمام الزامات ایمنی و محیط‌زیستی را پیش از دریافت تاییدیه‌ی FAA برآورده کند

مقام‌ها، علت تصمیم خود را در بیانیه توضیح دادند. به‌گفته‌ی آن‌ها، «مجوز کنونی اسپیس ایکس که اجازه‌ی پرواز چهارم استارشیپ را داده است، امکان انجام پروازهای متعدد با پیکربندی یکسان موشک و پروفایل یکسان ماموریت را فراهم می‌کند. [اما] اسپیس ایکس تصمیم گرفت هر دو مورد را برای پرتاب پنجم استارشیپ تغییر دهد و همین مسئله موجب بازبینی عمیق‌تر شد.»

اداره هوانوردی فدرال در بیانیه‌ی خود افزود: «علاوه‌براین، اسپیس ایکس اطلاعات تازه‌ای را در اواسط ماه اوت ارائه کرد و در آن توضیح داد که تاثیرات زیست‌محیطی پرواز پنجم، ناحیه‌ای بزرگ‌تر از محدوده‌ی بازبینی‌شده در گذشته را پوشش می‌دهد.» این امر مستلزم مشورت FAA با سایر سازمان‌های دولتی است.

اسپیس ایکس از تصمیم FAA خرسند نیست. این شرکت در پستی وبلاگی که سه‌شنبه‌ی گذشته منتشر شد، نوشت اداره هوانوردی فدرال قبلا گفته بود که بررسی مجوز احتمالا تا اواخر سپتامبر انجام خواهد شد.

اسپیس ایکس با اعلام اینکه موشک استارشیپ از نظر فنی از اوایل ماه اوت آماده‌ی پرواز بوده است، ادعا کرد که تاخیر در صدور مجوز نه براساس یک نگرانی ایمنی جدید، بلکه درعوض ناشی از تجزیه‌وتحلیل زیست‌محیطی غیرضروری است.» این شرکت افزود: «ما به دلایل غیرمنطقی و آزاردهنده دچار تاخیر شده‌ایم.»

اسپیس ایکس می‌گوید: «متاسفانه ما همچنان در وضعیتی گرفتار شده‌ایم که در آن، انجام تشریفات اداری برای صدور مجوز پرتاب موشک بیش از طراحی و ساخت همان موشک به‌طول می‌انجامد. این اتفاق به‌طور مستقیم موقعیت آمریکا به‌عنوان رهبر در فضا را تهدید می‌کند و نباید هرگز رخ دهد.»

استارشیپ از دو عنصر تشکیل شده است و هردو به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به‌طور کامل و سریع چندبارمصرف باشند. عنصر اول، بوستر غول‌پیکری به نام سوپرهوی است و مرحله‌ی دوم با ارتفاع ۵۰ متر، همان استارشیپ یا به اختصار «شیپ» نامیده می‌شود. این موشک با ارتفاع کلی ۱۲۲ متر، درنهایت برای سفر به ماه و مریخ و سایر مقاصد اکتشافی در منظومه شمسی به‌کار خواهد رفت.

چهار پرواز آزمایشی استارشیپ در فروردین، آبان و اسفند ۱۴۰۲ و خرداد سال جاری انجام شد. استارشیپ در هر ماموریت به تدریج عملکرد خود را بهبود داد؛ به‌طوری که در پرواز چهارم طبق برنامه به سرعت مداری رسید، هردو مرحله‌ی موشک از سفر بازگشت به درون جو زمین جان سالم به‌در بردند و در اقیانوس فرود آمدند.

پرواز پنجم با پیشرفتی دیگر همراه خواهد بود. سوپرهوی تلاش خواهد کرد پس از پرتاب استارشیپ، به زمین بازگردد و روی سکوی پرتاب در استاربیس، مرکز پرتاب و تولید موشک اسپیس ایکس در تگزاس جنوبی فرود بیاید. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، گام بزرگی در مسیر دستیابی به چندبارمصرف‌پذیری استارشیپ، برداشته خواهد شد.