تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3780142
شناسه : 3780142
تاریخ :
کلیدی ترین ملاک‌های انتخاب مدیران وزارت بهداشت اقتصاد ایران: رییس کمیته انتصابات وزارت بهداشت با بیان اینکه کمیته انتصابات وزارت بهداشت با حضور 6 نفر تشکیل شده است، گفت: اعضای این کمیته در پی ساز و کار انتخاب مدیران وزارت بهداشت هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جعفریان، در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سلامت سیما، اظهار داشت: تسلط، کارشناس بودن، داشتن دانش مرتبط، اعتقاد به گفتمان رئیس جمهور به ویژه عدالت و عدم تعارض منافع، وجود شایستگی‌های فردی و هماهنگی با تیم مدیریتی وزارت بهداشت از شاخصه‌های انتخاب مدیران وزارت بهداشت است.

وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه علمی که حیطه فعالیت معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی، آموزشی و تحقیقات و فناوری است باید بین معاونان این معاونت‌ها، هماهنگی وجود داشته باشد. مقرر شده کمیته انتصابات از مکانیسم‌های مختلف، ورودی و پیشنهاد داشته باشد. در گام اول اعضای کمیته، نفرات مورد نظر خودشان برای هر پست را معرفی کردند و در گام دوم، افراد و پیشنهادات از انجمن‌های علمی و صنفی و همچنین از سوی وزیر بهداشت به اعضای کمیته ارائه می‌شود.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: برای انتخاب معاونان وزارت بهداشت، چارچوبی برای ارزیابی و انتخاب آنها تهیه و حتی به رئیس جمهور نیز ارائه شد که مورد توجه وی نیز قرار گرفت. این معیارها دو دسته و شامل ویژگی‌های فردی مانند شناخت مجموعه، قدرت حل مساله، حسن شهرت و مقبولیت، توان رهبری و مدیریت، مشارکت طلبی، انتقادپذیری و همچنین ویژگی دوم، تجارب اجرایی و تکراری نبودن در موقعیت شغلی یکسان با دوران گذشته است.

جعفریان ماهیت کمیته انتصابات را مشورتی دانست و گفت: تلاش ما این است که مشورت درستی به وزیر بهداشت برای انتخاب مدیران ارشد نظام سلامت ارائه کنیم. بر اساس ملاک‌های تهیه شده، افراد پیشنهادی را بررسی و نتایج را به وزیر بهداشت ارائه می‌دهیم. در لیست اولیه برای هر معاونت، ۱۰ نفر پیشنهاد شده اند که در جلسه کمیته انتصابات در مورد افراد به تفصیل، بررسی و نمره آنها مشخص شده است.

وی از پاکدستی و صداقت به عنوان یکی از کلیدی ترین ملاک‌های انتخاب مدیران وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: اگر کوچک‌ترین ابهامی در این زمینه وجود داشته باشد، افراد حذف می‌شوند. همچنین مسئولیت پذیری، نوآوری، خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس، تفویض اختیار و واگذار کردن امور به زیرمجموعه مانند دانشگاه‌ها و سازمان‌های تابعه، مهارت تصمیم گیری، داشتن نگرش راهبردی به موضوعات و مدیریت عملکرد از بحث‌های مهم دیگر در حوزه ویژگی‌های فردی این افراد به حساب می‌آید.

رئیس کمیته انتصابات وزارت بهداشت با بیان اینکه انتخاب نهایی معاونان وزارت بهداشت بر عهده وزیر بهداشت است، گفت: در دولت چهاردهم این روال حاکم است که انتخاب معاونان وزرا با دبیرخانه دولت هم هماهنگ می‌شود. همچنین بر اساس قانون مشاغل حساس، انتخاب معاونان و مدیران نیازمند استعلام از قوه قضائیه و نهادهای نظارتی و اطلاعاتی است. انتخاب معاونان ابتدا با موافقت شفاهی از حراست دستگاه انجام و سپس در طول یک ماه، پاسخ تاییدیه به صورت مکتوب ارائه می‌شود.

جعفریان با بیان اینکه فرصت برای انتخاب مدیران و معاونان دیر نشده است، گفت: در وزارت بهداشت ۸ معاونت، ۱۰ مدیریت ستادی مانند مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، حراست و بین الملل، ۹ دبیرخانه و شورا، ۹ سازمان تابعه و ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وجود دارد که باید مسئولان آنها با رعایت ملاحظات قانونی و روال دولت، منصوب شوند.

رئیس کمیته انتصابات وزارت بهداشت دولت چهاردهم یادآور شد: تا کنون انتصاب مدیرانی که از سوی وزیر بهداشت انجام شده از بین پیشنهادات کمیته انتصابات بوده است که دو معاون منصوب شده از سوی دکتر ظفرقندی، نفر اول پیشنهاد کمیته انتصابات و یکی دیگر از معاونان، نفر دوم لیست پیشنهادی بوده است.

وی تاکید کرد: تعهد به اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم پیشرفت و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اجرای صحیح تصمیمات حوزه وزارتی، ارتقای خدمات هر معاونت، روز آمد کردن نظام‌های تصمیم گیری و الکترونیک کردن آن، استفاده از فناوری‌های نوین، عدم تعارض منافع و تعامل مناسب با سایر مسئولان، ذی نفعان، سایر سازمان‌ها و بخش خصوصی از معیارهای انتخاب معاونان وزارت بهداشت است.

جعفریان با اشاره به وجود برنامه عملیاتی در وزارت بهداشت در دوره‌های گذشته، گفت: دوره‌ای بحث شکوفایی برنامه استراتژیک بود که الان کمتر شنیده می‌شود. دوره‌ای دیگر، شکوفایی برنامه عملیاتی بود که در یکی دو دوره، پایش برنامه عملیاتی توسط وزارت بهداشت نیز انجام شد. مهمترین اشکال این برنامه‌ها این است که بخش عمده‌ای از کار، مستندسازی است که مشکل و مسائل را حل نمی‌کند.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در دولت چهاردهم، تکالیف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با زمان بندی مشخص بر اساس برنامه هفتم پیشرفت ارائه شده است، گفت: وزارت بهداشت در برنامه هفتم تکالیف و زمان بندی اجرای آنها را به صورت دقیق می‌داند و اولین گام، مشخص کردن مسئولیت اجرای تکالیف به معاونت‌ها و واحدهای وزارت بهداشت بود که هفته گذشته توسط وزیر بهداشت انجام شد.

وی افزود: در وزارت بهداشت تکلیف داریم برنامه هفتم پیشرفت را در زمان بندی مشخص شده به سرانجام برسانیم و یا اگر به صورت کامل قابلیت اجرا نیست، چقدر زمان نیاز است. برنامه هفتم قبل از دولت چهاردهم، ابلاغ شده بود و برخی عقب ماندگی‌ها وجود دارد.

جعفریان با بیان اینکه مبنای ما قانون و اسناد بالادستی است، افزود: برخی از تکالیف وزارت بهداشت فرصت سه ماهه بوده که چند هفته به پایان آن باقی مانده و برخی از زمان بندی‌های تکالیف قانونی برنامه هفتم، نیاز به بازبینی دارد.