تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3780112
شناسه : 3780112
تاریخ :
ادعای بنیان‌گذار اوراکل: ایلان ماسک با «التماس» خواستار دسترسی به گرافیک‌های انویدیا شد اقتصاد ایران: ظاهراً لری الیسون و ایلان ماسک برای دریافت تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا، به مدیرعامل این شرکت التماس کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

لری الیسون، بنیان‌گذار اوراکل، در گزارش مالی اخیر شرکتش اعتراف کرد که برای دریافت جدیدترین گرافیک‌های هوش مصنوعی انویدیا، مجبور شده است به جنسن هوانگ، مدیرعامل این شرکت، التماس کند. الیسون می‌گوید: «در رستوران Nobu پالو آلتو، با ایلان ماسک و جنسن هوانگ شام خوردم و این شام را التماس ایلان ماسک از جنسن برای دریافت گرافیک‌های جدید انویدیا توصیف می‌کنم. به جنسن گفتیم لطفاً پول ما را بگیرید. نه! بیشتر از آن را بردارید. شما به‌اندازه‌ی کافی پول نمی‌گیرید. باید پول بیشتری از ما بگیرید!» او درادامه گفت: «اصرارهای ما خوب پیش رفت و به نتیجه رسیدیم.»

ظاهراً دیدار ماسک و هوانگ و الیسون در رستوران واقعاً پربار بوده است و برای اوراکل سرمایه‌گذاری خوبی به‌حساب می‌آید. این شرکت اخیراً اعلام کرد که ابررایانه هوش مصنوعی Zettascale را توسعه خواهد داد که از ۱۳۱،۰۷۲ گرافیکی انویدیا GB200 NVL72 Blackwell بهره خواهد برد و توان پردازشی آن به ۲٫۴ زتافلاپ می‌رسد. این ابررایانه قدرتمندتر از ابررایانه‌ی Memphis متعلق به ایلان ماسک و شرکت xAI است که درحال‌حاضر ۱۰۰،۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا H100 دارد.

برنامه‌های هوش مصنوعی اوراکل انرژی زیادی نیاز دارد؛ به‌همین‌دلیل، این شرکت قبلاً مجوز ساخت سه رآکتور هسته‌ای ماژولار را برای تأمین نیازهای الکتریکی تأسیسات خود به‌دست آورده است. ازآنجاکه استقرار رآکتورهای هسته‌ای در مراکز داده به‌احتمال زیاد چندین سال طول می‌کشد، این شرکت درصورت نیاز می‌تواند با الگوبرداری از ماسک از ژنراتورهای بزرگ برای تقویت منبع تغذیه‌ی محلی استفاده کند.

مقالات مرتبط:
  • ایلان ماسک تعلیم هوش مصنوعی xAI را با قدرتمندترین سیستم تعلیم دنیا شروع کرد؛ ۱۰۰هزار گرافیک H100
  • تسلا برای خرید تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا بیش‌از ۳ میلیارد دلار هزینه می‌کند

با اینکه زیرساخت ابری اوراکل (OCI) از سایر شرکت‌های بزرگ فناوری ازجمله مایکروسافت و آمازون و گوگل که خدمات مرکز داده ارائه می‌دهند، کوچک‌تر است؛ اما مزیت مهمی بر این غول‌ها دارد. طبق گزارش Barrons، خدمات ابری اوراکل انعطاف‌پذیری بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهد و می‌تواند نیازهای خاصی را برآورده کند که برخی از مشتریان خواستار آن هستند. اوراکل حتی می‌تواند برای به‌حداکثر‌رساندن امنیتِ پرمخاطب‌ترین مشتریانش، سرورهای آفلاینی را ارائه دهد که روی زیرساخت شبکه‌ای خودش اجرا می‌شوند.

اوراکل همچنان سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه‌ی هوش مصنوعی ادامه می‌دهد. الیسون می‌گوید آموزش مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که در سه سال آینده منتشر می‌شوند، ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهند داشت. این ادعای او با اظهارات داریو امودی، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی Anthropic، همخوانی دارد. به‌نظر می‌رسد هدف OCI تبدیل‌شدن به یکی از رهبران پردازش هوش مصنوعی باشد.