تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3780098
شناسه : 3780098
تاریخ :
امسال هر سه روز یک باب مدرسه در آذربایجان شرقی افتتاح می شود اقتصاد ایران: تبریز-مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با بیان اینکه اول مهر باشکوهی خواهیم داشت، گفت: در ۶ ماهه اول امسال هر سه روز یک باب مدرسه افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد فرهودی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این هزینه‌ها از سوی خیران تأمین و پرداخت شده و بقیه توسط دولت هزینه شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی از وجود ۱۹۹ طرح آموزشی نیمه تمام در استان خبر داد و گفت: از مجموع ۵۱۲ طرح نیمه تمام که در استان وجود داشت ۳۱۳ طرح شامل یکهزار و ۳۶۸ کلاس درس تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل شده است.

فرهودی نقش خیران در تکمیل این طرح‌ها را مهم توصیف کرد و افزود: به منظور پاسداشت خدمات خیران مدرسه ساز، جشنواره خیران مدرسه ساز استان ۲۶ مهر در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود و قبل از این روز نیز در شهرستان‌های میانه، سراب، بناب، مرند و میانه نظیر این مراسم برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این روز مدرسه کریم آذربایجان به عنوان نماد خیران مدرسه ساز از سوی دولت با زیربنای هزار و ۸۰۰ مترمربع افتتاح می‌شود.

فرهودی به تعهدات خیران مدرسه ساز در سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: تعهد خیران در سال گذشته ۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بود که این رقم در ۶ ماه نخست امسال به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده و بیش از تعهد سال گذشته است.

وی تحقق این ارقام در استان را نشانه همراهی خیران با نوسازی مدارس و توجه آنان به امر مدرسه سازی عنوان کرد و افزود: در سایه این همراهی‌ها و همکاری‌ها و همچنین حمایت‌های دولت و تلاش کارکنان اداره کل نوسازی، میانگین سرانه آموزشی بیش از کشوری است.

فرهودی بیان کرد: متوسط سرانه آموزشی کشور در حال حاضر ۵.۲۸ مترمربع است در حالی که این رقم در استان ۵.۶۱ متر مربع بوده و این رقم در پایان پنج سال آینده به ۶.۱ مترمربع افزایش می‌یابد.

مدیرکل نوسازی آذربایجان شرقی از اجرای طرح شهید عجمیان در مدارس که یک طرح مشارکتی است خبر داد و گفت: بار اصلی تأمین اعتبار این طرح با نوسازی مدارس بوده و با مشارکت گروه‌های جهادی، خیران مدرسه یار و انجمن اولیا و مربیان اجرا می‌شود.

فرهودی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۳۸۰ میلیارد ریال برای بهسازی و شاداب سازی هزار و صد مدرسه با هفت هزار کلاس درس هزینه شده و می‌شود و تاکنون ۵۲۸ مدرسه در قالب این طرح بهسازی شده‌اند.

وی همچنین از اعتبار ویژه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریالی دولت برای تعمیرات مدارس استان خبر داد و افزود: این اعتبار تا شهریور ماه برای آماده سازی مدارس شامل سرویس‌های بهداشتی، شیرآلات، آسفالت، ایزوگام و رنگ کاری هزینه می‌شود.

فرهودی با بیان اینکه ۳۱۹ مدرسه کانکسی (اتاقکی) در استان وجود دارد، گفت: قرار نیست همه این مدارس را با ساختمان آموزشی جایگزین کنیم زیرا تعداد نفرات این مدارس سال به سال متفاوت بوده و کم و زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: این مدارس در قالب طرح شهید پناهی ساماندهی می‌شود و طبق آمار، از مرداد سال ۱۴۰۱، حدود ۶۶ مدرسه مستقل بالای ۱۰ نفر در استان ثبت شده است که فقط شامل یک کانکس (اتاقک) هستند و ساختمان دیگری وجود ندارد.

فرهودی گفت: تاکنون ۶۱ مورد از این ۶۶ مورد مدرسه کانکسی جایگزین شده، ۲ مورد معارض دارد و از سه مورد باقی مانده نیز در روستای بیگلری کندی چاراویماق عدم نیاز زده شده، در میوه رود خاروانا به دلیل شیب روستا امکان ساخت مدرسه وجود ندارد و در روستای قرمزی باغ چاراویماق نیز به دلیل شیب دار بودن و رانش زمین، دولت اجازه ساخت نمی‌دهد.