تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3780037
شناسه : 3780037
تاریخ :
نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴ اقتصاد ایران: این روزها با رشد تولید خودروهای الکتریکی، اسپرت‌دوستان برای شنیدن صدای غرش موتورهای حجیم و بنزینی دلتنگ شده‌اند.تبدیل ماسل‌کار محبوب آمریکایی یعنی دوج چلنجر به‌یک خودرو اسپرت برقی اسپرت دوستان را بیشتر ناامید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

البته با وجود گسترش نیروی الکتریکی در قلب تپنده خودروها، کمپانی‌های مطرح خودروسازی همچنان از موتورهای بنزینی حجیم با تعداد سیلندرهای بالا بهره می‌برند تا این لذت و هیجان را جاودانه کنند. در ادامه به‌معرفی موتورهای بنزینی برتر سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم و آن‌ها را از نظر فنی، کارآیی و تکنولوژی مورد استفاده بررسی می‌کنیم.

نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴

فورد موستانگ دارک هورس

فورد موستانگ همواره نماد یک کوپه ماسل عضلانی قدرتمند آمریکایی بوده است. این کوپه محبوب از اواخر دهه ۴۰ میلادی روی خط تولید کمپانی فورد حضور دارد. جدیدترین نسل این خودرو موسوم به S۶۵۰ (که نسل هفتم موستانگ است) ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در اتوشوی آمریکای شمالی به‌صورت رسمی معرفی شد.

نسل هفتم موستانگ S۶۵۰ از زبان جدید طراحی فورد بهره گرفته که به‌لطف خطوط شارپ و حجم‌های ماهیچه‌ای، استایل اسپرت و جذابی دارد. موستانگ نسل هفتم در نسخه‌های متعددی به‌بازار آمده که قوی‌ترین نسخه آن با نام دارک هورس شناخته می‌شود.

خبر خوش برای اسپرت‌دوستان این است که موستانگ دارک هورس زیر کاپوت کشیده خود یک موتور ۸ سیلندر با آرایش وی-شکل به‌حجم ۵۰۳۷ سی‌سی اتمسفریک را جا داده است. این پیشرانه که با نام Coyote V۸ معرفی می‌شود، به‌لطف فناوری جدید بهینه‌سازی در اتاق احتراق و رساندن نسبت تراکم این موتور اتمسفریک به ۱۲ به یک، قطر پیستون ۹۴ میلی‌متری و کورس پیستون ۹۳ میلی‌متری و سیستم پاشش سوخت بهینه‌سازی‌شده چند نقطه‌ای MPFI (که دارای دو انژکتور بوده و به‌صورت مخروطی پاشش سوخت را انجام می‌دهد) می‌تواند حداکثر ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت را در ۷۲۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۵۶۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۹۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان ‌آورد.

نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴

دلیل برتری پیشرانه Coyote V۸ موستانگ دارک هورس، تولید قدرت و گشتاور بالا به‌لطف اتمسفریک بودن و عدم استفاده از سیستم پاشش سوخت مستقیم است. همچنین برتری دیگر این موتور سرعت ۷۴۵۰ آرپی‌‎ام (دور در دقیقه) آن است که این امکان را فراهم می‌کند تا در دور ۷ هزار آرپی‌ام ۴۸۵ اسب‌بخار قدرت و در دور ۵ هزار آرپی‌ام ۵۶۸ نیوتون‌متر گشتاور از موتور دریافت شود.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۶ سرعته دنده‌دستی به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. جالب است بدانید که موتور Coyote V۸ موستانگ دارک هورس در بین ۱۰ پیشرانه برتر جهان نیز قرار دارد.

مرسدس‌ بنز GT۶۳ S E-Performance

مرسدس‌بنز جزو خودروسازان مطرح جهان است که در زمینه تکنولوژی ساخت پیشرانه‌های احتراق‌داخلی بنزینی صاحب سبک است. این خودروساز اشتوتگارتی در موتورهای ۸ سیلندر خود از فناوری های-تکی استفاده می‌کند که سبب برتری آن‌ها نسبت به‌ساخته‌های سایر کمپانی‌های مطرح خودروسازی جهان شده است. مرسدس‌بنز GT AMG یک سوپراسپرت سریع است که از سال ۲۰۱۴ میلادی جانشین مدل اسطوره‌ای SLS شد. نسل دوم این خودرو که ۱۹ آگوست سال ۲۰۲۳ میلادی به‌جهان معرفی شد، از بالاترین سطح فناوری مرسدس‌بنز بهره می‌گیرد. قوی‌ترین نسخه GT همان GT۶۳ S E-Performance AMG است .

نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴

این خودرو از نظر طراحی بدنه به قطعات الحاقی از جمله: لیپ سپر جلو، کاپوت فیبرکربنی، رکاب‌های فیبرکربنی، اسپویلر بزرگ به‌همراه اسپویلر فعال روی در صندوق‌عقب و دیفیوزر و اگزوزهای دوبل در طرفین سپر مجهز است که چاشنی اسپرت این کوپه سوپراسپرت های-پرفورمنسی را دوچندان می‌کنند. GT۶۳ S E-Performance AMG را باید یک مدل فوق اسپرت دانست؛ چراکه یک موتور ۸ سیلندر وی-شکل به‌حجم ۳۹۸۲ سی‌سی زیر کاپوت این سوپراسپرت جا خوش کرده است که از فناوری پرخوران بای-توربو نیز برخوردار است.

این موتور بنزینی با استفاده از تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها، توربوشارژهای دوقلو با مکانیزم الکترونیکی و بدون لگ‌های موجود در توربوهای متداول و سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر ۶۱۰ اسب‌بخار قدرت را در ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۸۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۵ هزار آرپی‌ام فراهم آورد. نکته بسیار مهم درباره این سوپراسپرت این است که با هماهنگی یک موتور الکتریکی می‌تواند حداکثر تا ۸۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴

یکی از دلایل قرارگیری پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری بای-توربو مرسدس‌بنز در فهرست بهترین موتورهای ۲۰۲۴ این است که این پیشرانه در دور ۴ هزار آرپی‌ام، بدون ورود موتور الکتریکی ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر استفاده از متریال آلومینیوم در بلوکه سیلندر و تیتانیوم در سوپاپ‌ها سبب برتری این موتور نسبت به هم‌کلاس‌های خود شده است. ناگفته نماند که نصب توربوشارژهای الکترونیکی نیز موجب برتری این پیشرانه شده است. گیربکس ۹ سرعته جی-ترونیک مرسدس‌بنز نیز قدرت و گشتاور تولیدی را به‌کمک سامانه فورماتیک به‌چهار چرخ منتقل می‌کند.

نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴


ب‌ام‌و M۵۶۰e

محال است که فهرست برترین موتورهای سال اعلام شود؛ اما ب‌ام‌و در آن حضور نداشته باشد. بهترین سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و همچنین بهترین نسبت قدرت و گشتاور به‌وزن این خودروساز همواره زبان‌زد خودروسازان مطرح جهان بوده است. در نسل هشتم سری ۵ (که جزو محبوب‌ترین سدان‌های باواریایی به‌حساب می‌آید)، مهندسان این خودروساز سعی کرده‌اند برتری این خودرو را به‌رخ رقبایش بکشانند.

بر این اساس در ۲۴ ماه می سال ۲۰۲۳ میلادی بود که سری ۵ نسل هشتم موسوم به G۶۰ معرفی شد. سری ۵ G۶۰ از زبان جدید طراحی باواریایی‌ها بهره گرفته و استایل اسپرت و جذابی دارد. اگرچه کابین این خودرو بسیار مدرن و پیشرفته است، اما پیشرانه آن این سدان را به‌یک سوپرسدان بدل ساخته است.

قوی‌ترین نسخه سری ۵ همان M۵ است. یک نسخه پایین‌تر از این مدل نیز با نام M۵۶۰e شناخته می‌شود. در نسخه M۵۶۰e شاهد نصب یک موتور الکتریکی در محور عقب این سدان های-پرفورمنسی باواریایی هستیم؛ اما آن‌چه سبب برتری و قرار گرفتن قلب تپنده M۵۶۰e در فهرست برترین موتورهای ۲۰۲۴ شده، موتور بنزینی ۶ سیلندر آن است. به عبارت دیگر موتور محبوب ۶ سیلندر خطی ۲۹۹۸ سی‌سی باواریایی‌ها موسوم به B۵۸ زیر کاپوت این سدان جا خوش کرده که می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را فراهم آورد.

بر این اساس موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری مزین به‌فناوری تویین-پاور-توربو، سیستم پاشش سوخت مستقیم منحصربه‌فرد ب‌ام‌و و سیستم تایمینگ متغیر هوشمند ب‌ام‌و (موسوم به ولوترونیک یا همان ونوس‌های نسل جدید) می‌تواند ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵۸۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۵۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۲۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که ب‌ام‌و در دور ۴ هزار آرپی‌ام توان ۲۹۸ اسب‌بخاری و در دور ۳۵۰۰ آرپی‌ام گشتاور ۴۳۵ نیوتون‌متری را در اختیار شما قرار می‌دهد. همین مساله سبب شده است این پیشرانه در فهرست برترین موتورهای سال ۲۰۲۴ قرار گیرد. فراموش نکنید که پیشرانه B۵۸ طی پنج سال پی‌درپی جزو ۱۰ پیشرانه برتر سال بوده است. با هماهنگی یک موتور سنکرون مغناطیس دائم که روی محور عقب تعبیه شده، این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۵۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را به‌کمک گیربکس ۸ سرعته ام-استپ ترونیک و به‌کمک سامانه xDrive هوشمند نسل جدید به چهار چرخ منتقل کند.

نگاهی به بهترین موتورهای بنزینی ۲۰۲۴

پورشه ۹۱۱ (۹۹۲ توربو S)

پورشه ۹۱۱ را باید نماد هیجان و اسپرت در دنیای خودرو دانست. هشتمین نسل این خودرو که با کد ۹۹۲ شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۸ میلادی به‌بازار جهانی عرضه شده است. این خودرو به‌لطف زبان جدید طراحی پورشه استایل اسپرت و آیرودینامیکی دارد. ۹۱۱ نسل هشتم (موسوم به ۹۹۲) از سطح بالایی از تکنولوژی ساخت این خودروساز اشتوتگارتی برخوردار است که همین مهم در ساختار آن منجر به‌برتری این سوپراسپرت در دنیای اسپرت‌ها شده است.

پورشه ۹۱۱ نسل هشتم موسوم به ۹۹۲، در چند نسخه تولید شده است. قوی‌ترین نسخه این سوپراسپرت های-پرفورمنسی توربو S است. ۹۱۱ توربو S زیر استایل جذاب و هیجان‌انگیزش یک موتور ۶ سیلندر خوابیده یا تخت به‌حجم ۳۷۴۵ سی‌سی و مزین به تکنولوژی تویین-توربوشارژ دارد. در بخش طراحی سوپاپ‌های این موتور (که از متریال آلومینیومی ساخته شده) از تیتانیوم و سدیم بهره گرفته شده تا راندمان این پیشرانه افزایش پیدا کند.

فناوری و مهندسی این موتور سبب شده است در سه سال پیاپی جایزه برترین پیشرانه سال را به‌دست آورد. با در نظر گرفتن فناوری پرخوران تویین-توربوشارژ، سیستم پاشش سوخت منحصربه‌فرد پورشه، قطر پیستون ۱۰۲ میلی‌متری در کورس پیستون ۷۶.۴ میلی‌متری و سیستم منحصربه‌فرد مدیریت جرقه‌زنی پیشرفته، این موتور حداکثر ۶۴۱ اسب‌بخار قدرت را در ۶۷۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴ هزار آرپی‌ام تولید می‌کند.

یکی از دلایل جای‌گیری این موتور پورشه در فهرست برترین موتورهای ۲۰۲۴ این است که مهندسان پورشه توانسته‌اند قدرت و گشتاور نسبتا خطی را نیز در آن ایجاد کنند. به‌این معنا که در زمان رسیدن دور موتور به ۷ هزار آرپی‌ام، قدرت خروجی به ۶۳۸ اسب‌بخار رسیده و این کاهش ۳ اسب‌بخاری سبب شده است در زمان رسیدن دور موتور به ۸ هزار آرپی‌ام (که حداکثر دور موتور این پیشرانه است) دور موتور نسبتا ثابت بماند. همچنین در زمان رسیدن دور موتور به ۷ هزار آرپی‌ام حداکثر گشتاور ۷۱۰ نیوتون‌متری تولید می‌شود که این نشان از برتری این پیشرانه تویین-توربوشارژ تخت پورشه دارد.

گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک PDK قدرت را به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.