تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3780010
شناسه : 3780010
تاریخ :
مراجعه یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه‌ فنی تهران اقتصاد ایران: رئیس مراکز معاینه‌ فنی خودروهای سبک و سنگین استان گیلان از عدم افزایش قیمت مراکز معاینه‌ فنی خودروهای سبک و سنگین در چهار سال اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: عدم افزایش قیمت مراکز باتوجه به تورم سالانه کشور تهدیدی جدی برای سرمایه‌گذاری در این بخش بوده و موجب می‌شود مراکز معاینه‌فنی به دلیل سودده نبودن در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

همچنین براساس صورت مالی شرکت ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران، این شرکت در سال ۱۴۰۱ درحالی ۳۴میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که بیش‌از ۲۹میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده؛ به عبارتی، زیان خالص شرکت معادل ۸۶درصد از درآمد عملیاتی این شرکت بوده است.

لزوم افزایش دارایی‌های ستاد معاینه‌فنی برای خروج از قانون ۱۴۱ قانون تجارت

چند روز قبل اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران برای سال ۱۴۰۲ را تصویب کردند. در این جلسه، حبیب کاشانی بعد از استماع نظر حسابرس گفت: بندهای تکلیفی مشخصی برای ستادمرکزی معاینه‌فنی مشخص شده که لازم است کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دهند و تا پایان مهرماه این بندهای تکلیفی گزارش حسابرس را تعیین تکلیف کنند.

وی با بیان اینکه باید دارایی‌های ستاد معاینه‌فنی افزایش یابد تا مشمول قانون ۱۴۱ قانون تجارت مبنی‌بر انحلال قرار نگیرد، تاکید کرد: انتقال مالکیت زمین‌های استیجاری مراکز معاینه‌فنی و زیان‌ده بودن این ستاد باید موردبررسی قرار بگیرد.

جعفر تشکری‌هاشمی نیز با بیان اینکه شرایط سختی برای سنجش خودروها وجود دارد؛ اما کارکنان زحمتکش و مدیران ستاد معاینه‌فنی با دقت و نظم زیاد استانداردها را بررسی می‌کنند، بیان کرد: مراکز معاینه‌فنی شهر تهران کاملا استاندارد هستند و از زمانی که نوبت‌دهی اینترنتی نیز آغاز شده، شاهد افزایش نظم در این مراکز هستیم. البته دقت داشته باشید در معاینه‌فنی راهی جز کنترل هوشمند نداریم و باید با دوربین‌های پلاک‌خوان، خودروهای فاقد معاینه‌فنی اعمال‌قانون شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل برخورد ساده‌انگارانه مراکز معاینه‌فنی خارج از تهران شاهد آن هستیم که مالکان خودروها به شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: از وزارت کشور می‌خواهیم به مراکز معاینه‌فنی فاقد استانداردهای لازم اجازه فعالیت ندهند.

در ادامه محمدمهدی میرزایی‌قمی، رئیس ستاد معاینه‌فنی تهران نیز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با تاکیدبر اینکه براساس قانون هوای پاک نرخ معاینه‌فنی را هیات دولت به پیشنهاد وزارت کشور مشخص می‌کند و این مساله از حیطه اختیارات ما خارج است، گفت: در چندماه اخیر نرخ معاینه‌فنی ۹۲هزار تومان بود که حاشیه سود ما ۲۰درصد است و درحالی‌که باتوجه به توان نیروی انسانی، قیمت زمین و خدمات ارائه‌شده، رقمی که مشخص کردیم برای امسال به ۴۲۰ هزار تومان رسیده و این ۴۲۰‌هزار تومان کجا و رقم ۹۲هزار تومانی کجا. در حالی که درآمدهای معاینه‌فنی تابع نرخ معاینه‌فنی و میزان مراجعات است که در سال قبل میزان مراجعات حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ مورد بوده است.

وی در مورد اورهال تجهیزات معاینه‌فنی نیز با بیان اینکه از ۱۵سال گذشته دستگاه‌های معاینه‌فنی به‌روزرسانی نشده و اکنون ۶۰میلیارد تومان برای اورهال تجهیزات در نظر گرفته شده است، گفت: به شرایطی رسیدیم ۶۰۰ مرکز معاینه‌فنی در کشور به اندازه مرکز بیهقی ما به‌روز نیستند.

میرزایی با بیان اینکه ظرفیت مراکز معاینه‌فنی تهران پاسخگوی سه‌ونیم میلیون خودرو است اما تعداد مراجعات ما سالانه ۱.۶میلیون خودرو بوده، گفت: سال گذشته تنها ۳۷درصد خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه‌فنی تهران مراجعه کردند؛ درحالی‌که این خودروها باید از تهران معاینه‌فنی دریافت کنند و ما درخواست داریم که در قالب لایحه‌ای اخذ نرخ طرح ترافیک مبتنی‌بر معاینه‌فنی در مراکز شهر تهران باشد. البته درنهایت اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران برای سال ۱۴۰۲ را تصویب کردند.

۷۷درصد تاکسی‌های تهران از شهرهای اقماری معاینه‌فنی گرفتند

چندی پیش مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران اعلام کرد ۷۷درصد تاکسی‌های تهرانی از مراکز معاینه‌فنی اقماری معاینه‌فنی دریافت می‌کنند.

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی در مورد آخرین وضعیت مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه کردند. وی با بیان اینکه از این میان ۱۶درصد در آزمون آلایندگی، ۸درصد در آزمون ترمز، ۱۴درصد در عیوب ظاهری، ۴درصد در کمک‌فنر، ۳درصد دود مشهود آبی (روغن‌سوزی) و ۶درصد به دلیل عدم هم‌راستایی چرخ ها مردود شدند، گفت: در مجموع ۳۴درصد خودروها به علت نقص‌فنی موفق به اخذ معاینه‌فنی در مراجعه اول نشدند و تعدادی از این خودروهای مردودی نیز تنها دارای چند نقص بودند.

میرزایی‌قمی افزود: در حدود ۶۰هزار تاکسی در شهر تهران فعال هستند که سن بالغ بر ۵۰درصد آن بالای ۱۰سال بوده و سالانه باید چهار مرتبه و مابقی تاکسی‌ها سالانه دومرتبه به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند. همچنین با در نظر گرفتن تعداد و سن تاکسی‌های پایتخت باید حداقل سالانه این خودروها ۱۸۰هزار نوبت به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند که باتوجه به آمار مراجعات در سال گذشته سهم مراکز معاینه‌فنی شهر تهران از این تعداد تنها ۱۶درصد است.

وی با بیان اینکه برای کلیه خودروهای تاکسی تهران که شامل خودروهای ون تاکسی نیز است در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران شرایط ویژه در نظر گرفته شده و هزینه مراجعه نخست این خودروها رایگان است، گفت: بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه‌فنی کشوری سیمفا، مراکز معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق‌تر و ضابطه‌مندتری نسبت به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام می‌کنند که ۳۴درصد تاکسی‌ها به علت نقص فنی در بار نخست موفق به اخذ معاینه‌فنی نشدند و این درصد مردودی در مقایسه با سایر مراکز معاینه‌فنی کشور به صورت معناداری بیشتر است.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در مراکز اقماری تنها ۲۱درصد تاکسی‌های پایتخت به علت نقص‌فنی موفق به اخذ معاینه‌فنی در مراجعه نخست نشدند که این اختلاف مردودی به صورت شفاف گویای وضعیت و کیفیت معاینه‌فنی در اطراف تهران است، گفت: براساس آمار در حدود ۴۲هزار تاکسی پلاک تهران از ابتدای سال تا پایان ۲۳مرداد ماه به مراکز تهران و اطراف آن مراجعه کرده‌اند که سهم مراکز شهر تهران از این تعداد تاکسی پایتخت تنها ۲۳درصد بوده و ۷۷درصد آن به مراکز اقماری مراجعه کرده است.