تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3779980
شناسه : 3779980
تاریخ :
وقتی صداوسیما از «زلنسکی» هم جلو می‌زند! اقتصاد ایران: ادعای ارسال موشک از سوی ایران به روسیه طی روزهای اخیر خط اصلی رسانه های غربی و معاند علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تابناک: ادعای ارسال موشک از سوی ایران به روسیه طی روزهای اخیر خط اصلی رسانه های غربی و معاند علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. این ادعا تا جایی پیش رفته است که کشورهای اروپایی و آمریکا تحریمهایی را علیه ایران وضع کردند.

در این زمینه، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای که یک نسخه آن در تارنمای شورای اروپا منتشر شد، ادعا کرد: اتحادیه اروپا انتقال اخیر موشک های بالستیک ساخت ایران به روسیه را به شدت محکوم می کند.

وی با بیان این ادعا که همکاری نظامی ایران و روسیه در مناقشه اوکراین، به طور مستقیم امنیت اروپا را تهدید می‌کند مدعی شد که مسکو از پهپادها و مهمات ایرانی، «در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین استفاده کرده است.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به چنین ادعاهایی گفته بود: «جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

او افزود: «ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.»

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران هم پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.

وی افزود: معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟

واکنش مقامات ایرانی، به دستگاه دیپلماسی کشورمان محدود نشده است، بلکه، سردار «فضل الله نوذری» جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا امروز با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بارها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست. هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.

از طرفی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز به ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.

در حالی که مقامات ایران از جمله وزیر خارجه به صورت رسمی فروش موشک به روسیه را تکذیب کرده و پیش از این نیز همواره ایران فروش تسلیحات به روسیه در گیرودار جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند و حتی فروش پهپاد صرفاً در پیش از جنگ اوکراین تایید شده است، کارشناس رسانه ملی تلویحاً با تایید این موضوع تحت عنوان «مشارکت فروش تسلیحات ایران به روسیه» آن را نشانه نظم نوین جهانی دانست.

مواضع نادرست رسانه ملی در خصوص ارسال تسلیحات از ایران به روسیه در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفته است که هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد.

زلنسکی روز چهارشنبه و در پاسخ به این سوال که آیا انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کرده یا خیر؟ گفته بود: یک بار دیگر، من هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تایید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تایید کنم که شواهدی داشته باشیم.

حال، اعلام چنین مواضع کذبی از سوی رسانه ملی، بازتاب منفی و به زیان منافع ملی داشته است و این پرسش مطرح است که چگونه رسانه ملی که باید در خدمت منافع ملی ایران باشد خلاف جهت آن حرکت می کند و هزینه تراشی برای جمهوری اسلامی ایران می کند.

آیا صدا و سیمای جلیلی-جبلی، از اهمیت و نقش این رسانه در عرصه ملی، منطقه ای و بین المللی آگاهی ندارد و نمی داند چنین اقدامی در شرایط کنونی چه هزینه هایی را متوجه کشور و منافع ملی آن خواهد کرد؟

آیا رسانه ملی مستقل از مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری می کند؟ حتی به فرض اینکه رسانه ملی مواضع دولت رقیب خود را قبول ندارد، آیا چراغ هدایت آن نباید منافع ملی باشد؟

پ