تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3779831
شناسه : 3779831
تاریخ :
تحریم نشست وزرای اروپایی در بوداپست به دلیل مواضع مجارستان اقتصاد ایران: اکثر وزرای دارایی اتحادیه اروپا در واکنش به تکروی‌های مجارستان در دوران ریاست بر اتحادیه اروپا در نشستی که از روز گذشته در بوداپست مجارستان برگزار شده است شرکت نکردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اشتوتگارتر ناخریشتن، در ماه ژوئیه، مجارستان ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت و از آن زمان تاکنون با اقدامات خود بیشتر باعث نارضایتی بروکسل شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در اینجا این پرسش مطرح است که بروکسل چگونه با این اقدامات ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان مقابله می کند؟ کشورهای عضو اتحادیه اروپا البته در این باره با هم اتفاق نظر ندارند.

بر اساس بررسی انجام شده از طرف خبرگزاری آلمان حداکثر 10 وزیر دارایی از 27 وزیر دارایی در نشستی در بوداپست در روزهای جمعه و شنبه شرکت کردند که این آمار شامل "میهالی وارگا"، وزیر دارایی مجارستان هم می شود. البته دلایل رسمی رد این درخواست توسط کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان و بسیاری از همتایان اتحادیه اروپا متفاوت است. اما در این میان مواضع ویکتوراوربان نقش مهمی در این راستا ایفا می کند. به گفته برگزارکنندگان، حداقل 25 کشور در سطح وزیران در آخرین نشست های غیررسمی وزیران دارایی در بلژیک، اسپانیا و سوئد حضور داشتند.

وارگا ، وزیر دارایی مجارستان در ابتدای این نشست گفت: هر کشوری آزاد است تصمیم بگیرد که چه کسی در این نشست نماینده او باشد. وی همچنین گفت: من ناامید نیستم چرا که همه کشورها در سطح بالایی حضور داشتند و این بدان معناست که تحریم در این زمینه موفقیت آمیز نبود. وی افزود: به عنوان مثال، هایکو تامز، معاون وزیر دارایی آلمان در بوداپست، حضور داشت.

مجارستان از ژوئیه ریاست دوره ای شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را بر عهده داشته است و بنابراین مسئول سازماندهی جلسات غیررسمی وزیران نیز می باشد. اوربان تنها چند روز پس از شروع این مسئولیت با سفری به خارج از کشور که با اتحادیه اروپا هماهنگ نشده بود جنجال زیادی به پا کرد. وی در جریان این سفر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو ملاقات کرد و این را به عنوان یک "مأموریت صلح" برای حل مناقشه اوکراین برگزار کرد. وی بعداً برای دیدار با شی جین پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به چین و آمریکا سفر کرد. بوداپست اخیرا بار دیگر تحریک و تهدید کرده که در اعتراض به سیاست پناهندگی اروپا، پناهجویان و مهاجران را به بروکسل سرازیر خواهد کرد.

این سفرهای اوربان با نارضایتی زیادی در اتحادیه اروپا مواجه شد - به ویژه به این دلیل که کرملین توانست از سفر مسکو برای تبلیغات خود استفاده کند و اوربان به وضوح موضع اتحادیه اروپا در مورد سیاست اوکراین را در طول این سفر نشان نداد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با تصمیمی تحریمی به این تلاش ها و تکروی های مجارستان پاسخ داد و در اواسط ژوئیه اعلام کرد که هیچ کمیسری بلکه فقط مقامات بلندپایه، در جلسات غیررسمی وزرای آتی به رهبری مجارها شرکت خواهند کرد. پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا نیز در نشست وزیران دارایی در پایتخت مجارستان شرکت نمی کند. والدیس دامبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون نیز به این نشست نیامد.

این تصمیم فون در لاین اندکی قبل از رأی گیری پارلمان اروپا در مورد دومین دوره ریاست وی بر کمیسیون اروپایی اتخاذ شد. خانواده های احزاب اروپایی مانند سوسیال دموکرات ها، سبزها و لیبرال ها قبلاً بارها از وی خواسته بودند که رویکرد سخت تری در قبال مجارستان اتخاذ کنند. فون در لاین آلمانی برای انتخاب مجدد خود به آرای این فراکسیون ها وابسته بود.

البته کشورهای اتحادیه اروپا در مورد اینکه در مورد مجارستان چه مسیری باید دنبال شود، اختلاف نظر دارند. برخی از کشورها مانند لیتوانی، سوئد و دانمارک اعلام کردند که به طور موقت وزیرانی را به جلسات مجارستان نمی فرستند. به همین دلیل، هیچ وزیر دارایی از فنلاند، استونی و لتونی نیز در بوداپست حضور ندارد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان نیز برای شرکت در نشست وزرای دارایی به بوداپست سفر نکرد. وی چند هفته پیش گفت که به دلیل تعهدات بودجه ای باید در برلین باشد. این در حالی است که قراری برای او در این زمینه در روز شنبه وجود ندارد.

از طرف فرانسه هم گفته شد که در انتظار تشکیل دولت جدید، در نشست بوداپست در سطح وزیران شرکت نخواهد کرد.. سایر کشورهای عضو نیز انتصابات ملی را دلیلی برای نیامدن عنوان کرده یا گفتند که با این تعداد وزیر در محل بحث جدی امکان پذیر نیست.

لوکزامبورگ بر خلاف دیگر متحدان خود وزیر دارایی خود را برای شرکت در این نشست اعزام کرد. دولت لوکزمبورگ از گفتگوی بیشتر با مجارستان حمایت کرد. در ماه ژوئیه، "خاویر بتل"، وزیر امور خارجه این کشور از کشورهای اروپایی خواست تا در جلسات بوداپست شرکت کنند و از مذاکرات صادقانه حمایت کرد. وزرای دارایی همچنین از ایتالیا، مالتا، قبرس و بلژیک و غیره به این نشست سفر کردند.

همچنین گروه یورو، ارگانی که در آن وزرای دارایی کشورهایی که از ارز مشترک استفاده می کنند، به طور منظم جلسه می گذارند، روز جمعه در بوداپست - با هفت وزیر به شکل کاهش یافته- تشکیل جلسه داد. میزبانی این نشست به عهده پاسکال دونووهه، رئیس جمهور ایرلند و نه مجارستانی ها بود. از جمله، رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد، دعوت او را پذیرفت و - برخلاف سایر جلسات غیررسمی وزرای دارایی - به طور انحصاری در آن شرکت کرد. دونوهه در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم به برگزاری این نشست گرفته است، گفت: کار گروه یورو باید ادامه یابد.

پیش از این نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم در ماه ژوئیه هم به تعویق افتاد: در ابتدا قرار بود این نشست توسط ریاست دوره ای اتحادیه اروپا مجارستان در بوداپست سازماندهی شود. با این حال، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، این اقدام را به دلیل اقدامات اوربان نامناسب دانست و به جای آن وزرا را به بروکسل دعوت کرد.

اما به نظر می رسد "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان تمایلی به تسلیم شدن با وجود فشار بروکسل ندارد. دولت مجارستان حتی در حال برنامه ریزی برای تسهیل صدور ویزا برای روس ها و بلاروس ها است. این بدان معناست که مردم هر دو کشور می توانند آزادانه در محدوده شنگن حرکت کنند. انتقادات تند عمدتاً از سوی کشورهای بالتیک به این اقدام مجارستان وارد شده است.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد که هر شش ماه یک‌بار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌صورت چرخشی انجام می‌شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود خواستار رسیدگی به عواقب تکروی های اوربان شدند.

انتهای پیام/