تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3779801
شناسه : 3779801
تاریخ :
تاسیس موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ایران اتفاقی بی نظیر است اقتصاد ایران: کاشان - پژوهشگر حوزه سینما گفت: تاسیس موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ایران اتفاقی بی نظیر است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فدایی ظهر شنبه در دومین سالانه روز ملی سینما با موضوع «سینما سیار در کاشان» اظهار داشت: برای نوشتن کتابم با عنوان تاریخ سینما سیار در ایران در مدت هشت سال هیچ سندی از کاشان پیدا نکردم ولی با توجه به وجود آثاری و اسنادی از این جریان در موزه‌ای در کاشان جایگاه و اهمیت این شهر به خوبی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر سینمای ایران توانسته در دنیا پیشرفت کند به دلیل نقش تأثیرگذار سینما سیار است، ابراز داشت: فلسفه وجود سینما سیار برای نمایش فیلم در روستاها بود و بسیاری از فیلمسازان ایران علاقه خود به این هنر را با دیدن فیلم از سینما سیار پیدا کردند.

این پژوهشگر حوزه سینما تصریح کرد: اولین فیلم متحرک در جهان بواسطه سینما سیار در کافه‌ای در پاریس به نمایش گذاشت شد و پس از آن کم‌کم سالن‌های سینما ساخته شدند.

تاسیس موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ایران اتفاقی بی نظیر است

وی گفت: این روش برای اولین بار توسط روس‌ها قبل از جنگ جهانی و برای مقاصد سیاسی و تأثیرگذاری فرهنگی برای جدایی شمال ایران در راستای جلب نظر دهقانان به نمایش گذاشتند.

فدایی خاطرنشان کرد: همزمان با روس‌ها در شمال ایران، انگلیسی‌ها هم در جنوب ایران برای نزدیکی مردم به خودشان با سینما سیار فیلم نمایش می‌دادند و این کار تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

وی با بیان اینکه مؤثرترین جریان سینما سیار را در ایران آمریکایی‌ها داشتند، گفت: بعد از روس‌ها، آمریکایی‌ها به ویژه بعد از کودتای ۳۲ جریان بخش سینما سیار در ایران دست گرفتند و با تولید فیلم‌های آموزشی، داستانی و معرفی شهرها و آثار تاریخی نقش آفرینی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به راه اندازی موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان گفت: این اتفاق که با همت و تلاش هنرمند عزیز جناب آقای امیر مقامی رخ داده است اتفاقی بی نظیر در ایران است.‌

وی با اشاره به اینکه در کشور موزه‌ای با این محتوا و ظرفیت وجود ندارد، تاکید کرد: راه اندازی این موزه در تاریخ سینمای ایران اثرگذار خواهد بود و جایگاه کاشان را تغییر خواهد داد.

این نویسنده کتاب‌های سینمایی در ادامه اظهار داشت: بعد از دهه ۴۰ با خروج آمریکا از جریان سینما سیار، دولت ایران بواسطه تشکیل وزارت فرهنگ وهنر در این حوزه مستقل شد و نسبت به ساخت فیلم و پخش آن در روستاهای ایران اقدام کرد.

فدایی خاطرنشان کرد: در زمان مبارزات انقلاب، مبارزان علیه شاه با پخش فیلم‌های هشت میلی متری در مساجد از ظرفیت سینما سیار استفاده می‌کردند و حتی بعد انقلاب و در جبهه‌های جنگ سینما سیار نقش مهمی ایفا می‌کرد تا اینکه تا اوایل دهه ۷۰ با آمدن ویدئو کم کم دستگاه‌های آپارات بلااستفاده شد و سینما سیار کارکرد خود را از دست داد.

به گزارش مهر، دومین سالانه روز ملی سینما ایران با عنوان «سینماتوگراف» با موضوع سینما سیار در کاشان توسط موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان با حضور علاقمندان به هنر هفتم در کاشان برگزار شد.