تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3779775
شناسه : 3779775
تاریخ :
استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقتصاد ایران: قزوین- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: ظرفیت مسجد بسیار ارزشمند است و می توان از این ظرفیت برای ایجاد فضای کتابخانه بهره برد تا کتابخانه در دل و کنار مسجد خدمات دهی داشته باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه محمدبیگی در نشست با حجت الاسلام تقوی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان بیان کرد: مسجد فضای خوبی است تا در آن کتابخانه راه اندازی شود و مساجدی داریم که کتابخانه درآن واقع شده و مردم استقبال خوبی را دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ادامه داد: از جمله این کتابخانه ها، کتابخانه دبیرسیاقی در محمدیه و یا کتابخانه باقرالعلوم در روستای عصمت آباد بوئین زهرا است که در مسجد قرار دارند و بسیار پرتردد هستند و وجود کتابخانه در مسجد، هم باعث تقویت فضای مسجد و هم فضای کتابخوانی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ساخت کتابخانه بسیار هزینه بر است، ایجاد کتابخانه در مساجد فرصت مغتنمی است و می‌شود از فضای مساجد برای این مهم بهره برد و بسیاری از مساجد ما این فضا را دارند که بشود در آنها کتابخانه ایجاد کرد.

محمدبیگی تصریح کرد: ما در استان قزوین ۴۱ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مشارکتی داریم که با ایجاد کتابخانه نهادی در مساجد می‌توانیم تأمین نیرو و تجهیزات برای آنها داشته و این کتابخانه ها، دسترسی به پایگاه‌های علمی بین المللی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت مسجد بسیار ارزشمند است و می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد فضای کتابخانه بهره برد تا کتابخانه در دل و کنار مسجد به مردم خدمات دهی داشته باشد و دسترسی مردم به کتاب تسهیل یافته و در نتیجه سرانه مطالعه هم افزایش یابد.

در ادامه مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری در دل مساجد فعالیت دارند و برخی از این کانون‌های دارای کتابخانه هستند به طوری که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان ۱۵۹ کتابخانه دارند که از این تعداد ۱۰۵ کتابخانه باز و ۵۴ کتابخانه مخزن دار است.

حجت الاسلام سید رئوف تقوی تأکید کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی امری مهم است و برای این منظور می‌توان از ظرفیت مساجد استفاده کرد.

وی گفت: برای احیای هرچه بیشتر کتابخانه های مساجد می‌توانیم کار را از مسجد مولاوردیخانی و مسجد جامع قزوین شروع کنیم و برای این منظور جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین یادآور شد: در بحث کتاب و احیای کتابخانه های مساجد، اگر مناطق محروم هم مورد توجه ویژه قرار گیرد اثرات خوبی را به دنبال دارد.