تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3779755
شناسه : 3779755
تاریخ :
زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب دیوان عالی کاهش می‌یابد اقتصاد ایران: رئیس دیوان عالی کشور گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌­ها در شعب دیوان عالی کشور بر اساس برنامه­‌ریزی انجام شده کاهش می‌­یابد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، در آغاز جلسه شورای معاونین با تبریک آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اعیاد پیش‌رو در ماه ربیع‌الاول با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: «مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً» به این معنا که هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه افزود: در عصر غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همه ما وظیفه داریم با تبعیت از، ولی فقیه در تقویت نظام اسلامی بکوشیم و با خدمت بی‌منت به مردم عزیز قدردان نظام جمهوری اسلامی باشیم و از خداوند متعال بخواهیم تا به همه ما توفیق عنایت فرماید در عصر غیبت به وظایف خود عمل کنیم و تکلیف گرا باشیم.

وی با اشاره به حساسیت و ماهیت کار واحد کارشناسان قضائی دیوان عالی کشور در رسیدگی دقیق به تنظیم فرم‌های مربوطه جهت ارائه پرونده‌ها به معاونت قضائی در امر ارجاع عنوان کرد: کارشناسان دبیرخانه و واحد ارجاع، کار خطیر و حساسی را برعهده داشته و از زحمات همکاران این مجموعه تقدیر و تشکر دارم، اما لازم است در ارجاع پرونده‌ها نهایت دقت به کار گرفته شود و اگر خدای ناکرده تخلفی در این خصوص صورت گیرد با جدیّت برخورد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: با تمهیداتی که جهت ارجاع دقیق پرونده‌ها به شعب تخصصی دیوان عالی کشور در دسته بندی‌های شعب حقوقی، کیفری، خانواده، مواد مخدر، شعب اعاده دادرسی، حل اختلاف، تجمیع و احاله داریم، به گونه‌ای عمل خواهد شد که زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب دیوان عالی کشور بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده کاهش می‌یابد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به برنامه‌های عملیاتی سال جاری این مجموعه عالی قضائی بیان داشت: معاونین باید برنامه محور عمل کنند و مجموعه‌های تحت مدیریت، برنامه‌های نیمه اول سال جاری را بررسی و آسیب‌شناسی کنند که تاکنون چند درصد پیشرفت در اجرای برنامه‌های عملیاتی داشته‌ایم و موانع اجرای برخی برنامه‌ها احصا و در راستای رفع آن تدبیر لازم صورت گیرد.

حجت‌الاسلام منتظری در این جلسه ضمن استماع گزارشات معاونین اظهار داشت: یکی از نکات مهم، ساماندهی بایگانی پرونده‌های دیوان عالی کشور است که باید طی یک برنامه منسجم اصلاح شود و با توجه به ضیق مکان و صرفه‌جویی در کاغذ و عدم ضرورت در نگهداشت برخی اوراق قضائی و بایگانی آن، مراتب با استفاده از رایانه اسکن و به صورت الکترونیکی بایگانی شود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به بازدید سرزده از یک مجتمع خانواده تهران و البرز گفت: انجام بازرسی‌های دوره‌ای منظم از محاکم حوزه‌های قضائی سراسر کشور توسط هیئت‌های قضائی و معاونت نظارت دیوان عالی کشور باید با برنامه‌ریزی مدوّن و مستمر انجام پذیرد.

در پایان جلسه رئیس دفتر و معاونین به ارائه گزارش از امور محوله واحدهای اداری خود پرداختند.