تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3779724
شناسه : 3779724
تاریخ :
کشف مار یک متری با پوزه بسیار عجیب و بلند در هند اقتصاد ایران: دو دانشمند حین پیاده‌روی در حومه روستایی در شمال شرقی هند، ماری به طول ۱ متر را مرده یافتند. پوزه‌ی عجیب این مار توجه آن‌ها را به خود جلب کرد تا اینکه معلوم شد این موجود یک گونه جدید است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فرادید: بر اساس مطالعه‌ای که ماه سپتامبر در مجله‌ی تخصصی تنوع زیستی آسیا-اقیانوسیه منتشر شد، سوراب وِرما و سوهام پاتِکار سال ۲۰۲۱ از روستایی در بیهار در مرز یک پارک ملی حفاظت‌شده دیدن کردند. تنوع زیستی این منطقه، به ویژه دوزیستان و خزندگان آن، به درستی بررسی نشده و مستندات ضعیفی دارد.

این دو دانشمند در طول بازدیدشان از این مکان با این مار مرده مواجه شدند. آن‌ها نمی‌توانستند حدس بزنند این مار چگونه مرده، اما چیزی درباره مار، آن‌ها را مجذوب خود کرد: این مار شبیه هیچ گونه‌ی شناخته‌شده‌ای نبود!

محققان DNA مار را آزمایش کردند و مقداری تطابق یافتند: یک جفت مار از فاصله تقریباً ۱۱۲۶ کیلومتری. بررسی‌های بعدی و تجزیه و تحلیل عمیق حدس آن‌ها را تأیید کرد. آن‌ها یک گونه جدید را کشف کرده بودند: Ahaetulla longirostris یا مار شاخه‌انگوری دماغ‌دراز

عکس نمای نزدیک از سر مار Ahaetulla longirostris یا مار شاخه‌انگوری دماغ‌دراز

مارهای شاخه‌انگوری دماغ‌دراز اندازه متوسط دارند، طول آن‌ها به ۱.۲۱ متر می‌رسد. آن‌ها سرهای مثلثی دارند که به یک بینی بسیار بلند و باریک ختم می‌شود که تقریباً ۱۸٪ از طول سر آن‌ها را اشغال می‌کند.

در عکس نمای نزدیک، تناسب عجیب سر این گونه جدید را می‌بینید. محققان می‌گویند نام این گونه‌ی جدید (Ahaetulla longirostris) به خاطر همین ویژگی بر اساس کلمات لاتین longus (طولانی) و rostrum (خرطوم، دماغ) انتخاب شده است.

کشف مار یک متری با پوزه بسیار عجیب و بلند در هند
Ahaetulla longirostris یا مار شاخه‌انگوری دماغ‌دراز

مارهای شاخه‌انگوری دماغ‌دراز معمولاً شکم نارنجی دارند، اما رنگ پشت آن‌ها متفاوت است. رنگ پشت برخی از آن‌ها سبز روشن است، در حالی که برخی دیگر نارنجی مایل به قهوه‌ای هستند. گونه‌ی جدید در جنگل‌ها و همچنین مناطق تحت سلطه انسان مانند شهرها و روستاها زندگی می‌کند.

کشف مار یک متری با پوزه بسیار عجیب و بلند در هند
دو مار شاخه‌انگوری دماغ‌دراز با رنگ نارنجی

تاکنون این گونه مارها در بیهار و مگالایا، دو ایالت شمال شرقی هند، نزدیک مرزهای بنگلادش، بوتان و نپال پیدا شدند. محققان گمان می‌کنند گونه‌ی جدید حوزه زیست گسترده‌تری دارد. گونه جدید به واسطه‌ی بینی، الگوی پولک، بافت، رنگ و DNA شناسایی شده است.