تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3779668
شناسه : 3779668
تاریخ :
انویدیا منعی برای سپردن تولید پردازنده‌های گرافیکی خود به سامسونگ ندارد اقتصاد ایران: تنش‌های سیاسی میان چین و تایوان باعث شده است انویدیا، استفاده از خدمات تراشه‌سازی سامسونگ را برای ساخت پردازنده‌های گرافیکی خود مدنظر قرار دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

انویدیا، رهبر بلامنازع طراحی تراشه‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی، برای ساخت محصولاتش به شرکت‌های دیگر وابسته است. درحالی‌که TSMC بیشتر تراشه‌های انویدیا را تولید می‌کند، سامسونگ سعی دارد سهم بیشتری از این بازار را به‌ خود اختصاص دهد.

ظرفیت تولید TSMC از مدت‌ها قبل به‌طور کامل رزرو می‌شود و مشتریان آن نیز باید ریسک‌های سیاسی-جغرافیایی ناشی از تنش‌های بین چین و تایوان را در نظر بگیرند. با این شرایط، تنها گزینه‌ی مهم جایگزین، سامسونگ است.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در کنفرانس فناوری و سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد شرکتش باتوجه‌به افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان، منعی برای سپردن تولید پردازنده‌های گرافیکی خود به شرکت‌های دیگر ازجمله سامسونگ ندارد.

هوانگ می‌گوید: «از TSMC استفاده می‌کنیم چون آن‌ها عالی هستند، اما در صورت لزوم، همیشه می‌توانیم با سایرین همکاری کنیم.» او همچنین تأکید کرد TSMC نسبت‌ به رقبایش در جایگاه بسیار بالاتری قرار دارد.

مقالات مرتبط:
  • یکی از استارتاپ‌ها انویدیا و مایکروسافت را به نقض پتنت‌ها و تشکیل کارتل متهم کرد
  • انویدیا شعار تبلیغاتی گرافیک‌های GeForce RTX را تغییر داد؛ «توانبخش هوش مصنوعی پیشرفته»

به‌هرحال انویدیا می‌تواند در صورت نیاز، از خدمات سایر شرکت‌ها بهره ببرد. طبق اعلام هوانگ، شاید تکنولوژی شرکت‌های جایگزین به خوبی TSMC نباشد و همان سطح از عملکرد را ارائه ندهد، اما همچنان به انویدیا اجازه می‌دهد حتی در صورت بروز اختلالات ناشی از رویدادهای سیاسی-جغرافیایی برای TSMC، تأمین محصولات خود را تضمین کند.

هرچند هوانگ به‌طور مستقیم به سامسونگ به‌عنوان جایگزین TSMC اشاره نکرد، اما با در نظر گرفتن تکنولوژی ساخت و مقیاس، عملاً گزینه‌ی دیگری وجود ندارد. سامسونگ از فناوری GAA برای فرایندهای ۳ نانومتری و ۲ نانومتری خود بهره می‌برد و سعی دارد مشتریان بزرگی مانند انویدیا را از TSMC دور کند. با وجود تمام تلاش‌های سامسونگ، TSMC همچنان با سهم تقریباً ۶۲ درصدی، بر بازار جهانی تولید تراشه تسلط دارد و سامسونگ با فاصله‌ی زیاد و سهم ۱۱ درصد جایگاه دوم را به‌ خود اختصاص داده است.