تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3779657
شناسه : 3779657
تاریخ :
سیاستهای انقباضی بانک مرکزی باعث کاهش تورم و نرخ ارز شد اقتصاد ایران: کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های انقباض پولی بانک مرکزی تنش‌های بالقوه سیاسی بر اقتصاد را به خوبی کنترل کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عزیز آرمن اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سه سال گذشته موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد تا موجی از تورم در اقتصاد ایجاد شود که با حذف آن در دولت سیزدهم به مرور آثار آن کاهش یافت و تورم به سطح معمول و عادی خود بازگشت.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نیز در این میان تنش‌های ارزی را به خوبی کنترل کرد و باعث شد تا موج جدید تورمی در کشور شکل نگیرد. این در حالی است که توانسته کاهش رشد نقدینگی و رشد پایه پولی را نیز محقق کند.

آرمن افزود: سیاست‌های انقباض پولی بانک مرکزی تنش‌های بالقوه سیاسی بر اقتصاد را کنترل کرده است و مانع از ایجاد شوک‌های اقتصادی شده و در فاصله زمانی محدود کارساز و موفق بوده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور به همه دستگاه‌ها مربوط می‌شود، گفت: ریشه اصلی تورم و این چالش‌ها به حجم بالای بودجه و کسری بودجه دولت بازمی‌گردد و دولت باید عزم بسیار جدی برای برطرف کردن آن داشته باشد، هرچند که منافع گروه‌های مختلف با این کار ممکن است به خطر بیفتد.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تا زمانی که فکری به حال چالش بودجه کشور نشود، قطعاً ما ناترازی‌ها و تورم را در بلندمدت خواهیم داشت.