تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3779617
شناسه : 3779617
تاریخ :
آغاز مرمت ایوان خانه تاریخی مستوفی بشرویه اقتصاد ایران: بیرجند- مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از آغاز مرمت ایوان خانه تاریخی مستوفی بشرویه خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به‌گزارش خبرنگار مهر، سیدامیر سلیمانی رباطی ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: خانه تاریخی مستوفی در زمره بناهای با ارزش بافت تاریخی شهر بشرویه است که از مجموع چندین بخش شامل اندرونی، بیرونی و سایر بخش‌های خدماتی تشکیل می‌شود.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: خانه تاریخی مستوفی در اواسط دوره قاجار به عنوان محل اداری-نظمیه و رسیدگی‌های مالیاتی منطقه ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: هرچند در دهه‌های گذشته بخش‌های مختلف بنا تفکیک و دچار تعدد مالکین می‌شود اما هسته مرکزی این خانه در دهه گذشته توسط میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تملک و طی چند سال اخیر مرمت می‌شود.

سلیمانی رباطی گفت: با توجه به اینکه چندین سال از مرمت خانه مستوفی می‌گذرد طبیعتاً عوامل محیطی بر سلامت بناهای تاریخی خشت و گل تأثیر زیادی می‌گذارد و نگهداری پس از مرمت امری مهم و حیاتی در این نوع از بناهای تاریخی است.

وی افزود: سبک‌سازی ایوان، تراش‌اندود فرسوده، شناسایی عوامل ایجاد ترک‌ها در سقف و درمان و دوخت و دوز ترک‌ها و در نهایت نماسازی و بام‌سازی از آیتم‌های پیش‌بینی شده مرمتی این خانه است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه در خصوص اعتبار مرمتی مستوفی گفت: مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار غیر نقد از محل اعتبارات اسناد خزانه برای مرمت ایوان خانه مستوفی هزینه می‌شود.