تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3779605
شناسه : 3779605
تاریخ :
طلا؛ امن ترین دارایی بین المللی! اقتصاد ایران: اگر با فعالیت در بازارهای مالی مختلف آشنایی داشته باشید، مطمئناً می‌دانید که طلا علاوه بر نقش مهمی که در تنوع‌بخشی به سبد خرید سرمایه‌گذاران دارد، در برهه‌های حساس تاریخی بازارهای مالی به عنوان یک دارایی امن نیز شناخته می‌شود که قادر است ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران را با ریسک کمتری از دورانی که عدم قطعیت و بی‌ثباتی در بازار حاکم است، عبور دهد. چه در اقتصاد تورمی و چه زمانی که اقتصاد با رکود مواجه شده، خرید طلا همواره اولین انتخاب برای سرمایه‌گذاران بوده است. در واقع، در تاریخ بشریت هیچ فلزی را نمی‌توان پیدا کرد که به اندازه طلا مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 طلا در سیاست‌های مالی کشورها نیز ورود کرده و در گذشته بسیاری از دولت‌ها سیاست‌های مالی خویش را بر پایه طلا استوار ساخته بودند. با ما در این مطلب همراه باشید تا با خود طلا و مزایای سرمایه‌گذاری بر روی این فلز گرانبها بیشتر آشنا شوید.

چرا طلا همواره فلز گرانبهایی به شمار رفته است؟

به هنگامی که اقتصاد دولت‌ها به رکود نزدیک می‌شود، آمار سرمایه‌گذاری در طلا در میان تجار و افرادی که به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند، سیر صعودی به خود می‌گیرد و این موضوع همواره یک چرای بزرگ در ذهن بسیاری از افرادی که با سازوکار طلا آشنایی ندارند، ایجاد کرده است. اگر از تجار و سرمایه‌گذاران درباره سرمایه‌گذاری بر روی طلا سوال کنید مطمئناً آن را بهشت امن دارایی‌ها توصیف خواهند کرد! علت چنین موضوعی در کمیاب بودن طلا در جهان است؛ موضوعی که حالا در بازار رمزارزها و بحث توکنومیکس (Tokenomics) نیز به چشم می‌خورد. با افزایش میزان تقاضا برای طلا از طرفی با کمبود عرضه مواجه هستیم و این برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا موجب بالا رفتن قیمت طلا شده است.

البته باید توجه داشت که این افزایش تقاضا صرفاً به دلیل خرید طلا برای سرمایه‌گذاری نبوده و کاربردپذیری آسان این فلز گرانبها نیز موضوع مهمی است که به افزایش تقاضای مصرفی طلا منجر شده است. در واقع طلا علاوه بر کاربرد سرمایه‌ای و استفاده در جواهران در حوزه‌های صنعتی و پزشکی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد که استفاده از آن در حوزه دندانپزشکی و صنایع الکترونیک بخش کوچکی از این کاربردهاست. جالب است بدانید که قیمت طلا در ژوئیه سال 2020 چیزی در حدود 1800 دلار ثبت شده و حالا با توجه به قیمت طلای امروز، این رقم در سال 2024 به رقم 2500 دلار نزدیک شده که خود این رشد قیمتی ثابت کننده ادعاهای مطرح شده در جملات فوق است.

به طور خلاصه در توصیف طلا می‌توان آن را یکی از بادوام‌ترین کالاهای تاریخ به شمار آورد که به عنوان فلزی امن در جهان شناخته می‌شود و قادر است به محافظت از سرمایه‌گذاران در برهه‌های حساس مالی که اقتصاد با تورم و رکود مواجه شده، کمک کند.

سرمایه گذاری بر روی طلا در دوران رکود اقتصادی

با توجه به تغییراتی که در نظام مالی ایالات متحده رخ داده و با یک کاهش نرخ بهره قریب الوقوع از سوی فدرال رزرو مواجه هستیم، به نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی در آستانه رکود دیگری قرار گرفته است. حال سوال اینجاست که معامله‌گران چگونه می‌توانند از طلا به عنوان یک پوشش موثر برای ریسک‌های خود کمک بگیرند؟! اگر نگاهی به وضعیت چند سال اخیر دنیا داشته باشیم با طیف وسیعی از اتفاقات نظیر جنگ روسیه و اوکراین، تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و بحران انرژی در اروپا که موجب ضعیف‌تر شدن یورو شده است، مواجه خواهیم شد؛ اما با وجود چنین تنش‌ها و اتفاقاتی که دنیا را به لبه پرتگاهی کشانده است، طلا همچنان به عنوان یک دارایی ارزشمند به رشد قیمتی خود ادامه می‌دهد.

جالب است بدانید درحالی که قیمت طلا با نرخ تورم رابطه معکوس دارد، در مقایسه با سایر کالاها کمتر تحت تاثیر رکود قرار می‌گیرد. بازار تقاضای طلا، جهانی است و در نتیجه بعید است که رکود اقتصادی در هر منطقه‌ای تاثیر چشمگیری بر روی ارزش بین‌المللی طلا داشته باشد! در شرایط رکود جهانی نیز طلا به دلیل نقدینگی بالای آن همچنان یک کالا ارزشمند تلقی می‌گردد و حتی زمانی که تمامی بازارهای رو به رکود هستند نیز باز هم می‌توان طلا را به پول نقد تبدیل کرد. توجه داشته باشید که موضوع گفته شده صرفاً یک تئوری نبوده و بلکه نمونه بارز آن را می‌توان در سقوط بازار سهام در سال 2007 مشاهده کرد که در آن زمان تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا افزایش یافت و منجر به 2 برابر شدن ارزش آن در بازه زمانی بین 2007 تا 2011 گردید.

چرا طلا سرمایه گذاری خوبی برای دوران رکود به شمار میرود؟

در شرایطی که رکود اقتصادی رخ داده است، انتظار برای افزایش قیمت طلا یک انتظار منطقی است. در واقع به دلیل رابطه معکوس قیمت طلا با بازار سهام، خرید طلا راهکار خوبی برای اطمینان از این موضوع است که پرتفوی شما قادر است به خوبی با شرایط رکود ایجاد شده در وضعیت اقتصادی مقابله کند. حتی اگر قصد نداشته باشید که کل سرمایه خود را به طلا اختصاص دهید، باز هم تخصیص بخش کوچکی از سرمایه به خرید طلا می‌تواند در جبران ضررهای احتمالی به شما کمک کند. به همین علت است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خبره بازارهای مالی از طلا به عنوان راهکاری عالی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری یاد می‌کنند.

در واقع هرچند که امروزه با موضوعاتی مثل خرید بیت کوین در کنار سرمایه‌گذاری بر روی طلا مواجه هستیم؛ اما طلا همچنان عنوان ارزشمندترین کالای تاریخ را به خود اختصاص داده و به عنوان امن‌ترین دارایی بین‌المللی شناخته می‌شود. از طرفی هیچ فردی را نمی‌توان در جهان پیدا کرد که قادر باشد قدرت نقدشوندگی کم‌نظیر طلا را انکار نماید. در دوران رکود و زمانی که بسیاری از بازارها در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند، دارندگان طلا همچنان می‌توانند از رشد قیمتی طلا سود خوبی دریافت کرده و در صورت نیاز به سرعت آن را به پول نقد تبدیل کنند. با چنین مقدماتی مطمئناً بهترین سرمایه‌گذاری در دوران رکود چیزی جز خرید طلا نخواهد بود.

وضعیت قیمت طلا در روزهای آتی به چه صورت خواهد بود؟

در حال حاضر اخبار ضد و نقیضی از تصمیمات اقتصادی دولت ایالات متحده به گوش می‌رسد؛ اما به نظر بسیاری از تجار باسابقه کاهش نرخ بهره تصمیمی جدی بوده و وقوع آن قریب‌الوقوع است و صرفاً بر میزان این کاهش اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند این کاهش نرخ بهره 25 واحدی خواهد بود و عده‌ای نیز معتقدند که این کاهش تا 50 واحد ادامه خواهد داشت. به گزارش صرافی کیف پول من، کاهش نرخ بهره تقاضای خرید طلا را در ایالات متحده بالا خواهد برد و از طرفی چین نیز میزان واردات طلا را افزایش داده و حتی از هند که بزرگترین وارد کننده طلا در جهان به شمار می‌رود، پیشی گرفته است! این وضعیت بین‌المللی مطمئناً قیمت جهانی اونس طلا را دستخوش تغییرات چشمگیری خواهد کرد.

البته در این میان نباید از وضعیت داخلی کشور نیز غافل شد! با پایان یافتن رکود محرم و صفر که هر ساله بازار طلای ایران را دستخوش تغییرات قیمتی می‌کند و همچنین روشن شدن چینش تیم اقتصادی رئیس جمهور جدید، چشم‌ها در داخل به بازار طلا دوخته شده است. برخی از تحلیل‌گران معتقدند بزودی با ازاد شدن پول‌های مربوط به خرید خودرو و واریز آن به بازار طلا یک روند صعودی در بازار طلا شکل خواهد گرفت و وضعیت بازار طلا در ایران از رکود خارج خواهد شد.

خرید طلا؛ بهترین راهکار برای کسب سود و حفظ ارزش سرمایه!

طلا؛ امن ترین دارایی بین المللی!

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، طلا در بسیاری از برهه‌های حساس اقتصاد جهانی امتحان خود را به خوبی پس داده است و قادر است از سرمایه سرمایه‌گذاران در شرایط رکود بازارهای مالی محافظت کند. از طرفی با افزایش میزان کاربرد طلا در صنایع مختلف میزان تقاضا برای این فلز گرانبها نه فقط به عنوان یک کالای سرمایه‌ای بلکه به عنوان یک کالای کاربردی نیز افزایش پیدا کرده که در نهایت تحولات بین‌المللی موجود در اقتصاد قیمت آن را به قیمت تاریخی 2500 دلاری رسانده است. لازم به ذکر است که اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی طلا هستید باید همواره قیمت آن را مورد رصد و پایش قرار دهید که خوشبختانه صرافی کیف پول من چنین بستری را در کنار ایجاد شرایط مساعدی برای خرید وفروش ارز دیجیتال فراهم کرده است؛ پس سر زدن به وب‌سایت صرافی کیف پول من و مطالعه اخبار روز موجود در ارتباط با قیمت طلا را از دست ندهید.