تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3779580
شناسه : 3779580
تاریخ :
کارگاه مرمتی موزه‌های قاین آغاز شد اقتصاد ایران: بیرجند- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین گفت: دور تازه‌ای از مرمت خانه تاریخی سلطانی که موزه‌های مردم‌شناسی و مشاهیر در آن واقع است شروع شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حمید عباس‌زاده ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایجاد دیوار حفاظتی و راه دسترسی به موزه مشاهیر و همچنین آماده‌سازی و نصب درب فلزی دسترسی به پشت بام از جمله عملیات تعریف شده در این دور از مرمت در این اثر زیبا است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: خوشبختانه در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، برای مرمت و تعمیرات منزل تاریخی سلطانی که از آثار شاخص مرکز شهرستان است، اعتبار خوبی تخصیص یافت.

وی گفت: در این راستا توانستیم بعد از چندسال، عملیات مطالعه و مرمت مناسبی در آن به انجام برسانیم و بدین ترتیب ساماندهی موزه‌های شهرستان، گام بزرگی رو به جلو برداشت.

رئیس میراث فرهنگی قاین اظهار کرد: منزل تاریخی سلطانی همزمان با بنای قدیمی خانه حقیقی (میر) ساخته شده که اصل بنا متعلق به دوره زندیه و نیز در دوره قاجاریه در ایوان زمستانی تغییراتی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در اوایل دوره پهلوی، در جبهه جنوبی و بر روی ایوان جنوبی (تابستانی) ایوان کوتاه و چند فضای نشیمن ساخته شده است و تزئینات به کاررفته در بنا شامل رسمی بندی ها، تزئینات خاص بخاری‌های دیواری، تزئینات گچبری داخل حیاط که خود شامل قاب‌بندی و نقش‌های گچی است.

عباس زاده خاطرنشان کرد: این بنا به شماره ثبت ۴۸۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.