تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3779539
شناسه : 3779539
تاریخ :
قرنطینه کووید، پیری زودرس مغز نوجوانان را تسریع کرد اقتصاد ایران: محققان دریافته‌اند که دوران قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ باعث تسریع پیری مغز در نوجوانان شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،طی همه‌گیری کووید-۱۹، دولت‌ها در سراسر جهان تدابیر سخت‌گیرانه‌ای مانند دستورات ماندن در خانه و تعطیلی مدارس را برای جلوگیری از شیوع این ویروس به اجرا گذاشتند.

مغز نوجوانان بعد از قرنطینه‌های کووید، نشانه‌های افزایش روند سرعت پیری از خود نشان داد که سلامت روانی ضعیف را نیز آشکار کرد. این اختلالات به‌طور قابل‌توجهی بر روال روزانه و فعالیت‌های اجتماعی تأثیر گذاشته و تأثیر منفی آنها بر سلامت روان نوجوانان به خوبی مستند شده است.

دوران نوجوانی و قرنطینه کووید

نوجوانی، دوره‌ای است که با رشد شدید عاطفی، رفتاری و اجتماعی مشخص می‌شود و زمانی است که نوجوانان احساس هویت، اعتماد به نفس و خویشتن‌داری را در خود شکل می‌دهند. این بیماری همه‌گیر به شدت تعاملات اجتماعی را برای نوجوانان محدود کرد و گزارش‌های اضطراب، افسردگی و استرس، به ویژه در بین دختران را افزایش داد.

تأثیر عمیق دیگری از همه‌گیری، بلوغ سریع مغز در نوجوانان بود که این تغییرات در دختران بارزتر است. میانگین شتاب در رشد مغز برای زنان ۴.۲ سال و برای مردان ۱.۴ سال بود.

کووید-۱۹ فقط بحران بهداشتی بود؟

همه‌گیری کووید- ۱۹ به‌عنوان بحران بهداشتی بود اما تغییرات عمیق دیگری در زندگی افراد به خصوص برای نوجوانان ایجاد کرد.

در این تحقیق، محققان بلوغ مغز را با بررسی ضخامت قشر مغز، لایه بیرونی بافت مغز اندازه‌گیری کردند. قشر مغز به‌طور طبیعی با افزایش سن افراد، حتی در سنین نوجوانی، نازک می‌شود. استرس و ناملایمات مزمن در تسریع این ضخامت نازک دخیل هستند که با خطر بالاتر ابتلا به اختلالات عصبی و رفتاری مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است. این اختلالات اغلب در دوران نوجوانی ظاهر می‌شوند و زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تاثیر قرنطیه کووید بر دختران بیشتر بود یا پسران؟

تأثیر بارزتر بر مغز دختران ممکن است به اهمیت تعامل اجتماعی در نوجوانی زنان مرتبط باشد. دختران بیشتر به روابط نزدیک با همسالان، به اشتراک گذاشتن احساسات و مکالمات تکیه می‌کنند، در حالی که پسرها اغلب در هنگام جمع شدن در کنار یکدیگر به فعالیت‌های فیزیکی می‌پردازند.

به نظر می‌رسد آنچه که بیماری همه‌گیر انجام داده است، منزوی کردن دختران بوده است. همه نوجوانان منزوی شدند، اما دختران بیشتر رنج بردند و این به طرز چشمگیری بر مغز آنها تأثیر گذاشت البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

پیری مغز چیست؟

سلامت گزارش کرد، پیری مغز روندی اجتناب‌ناپذیر است، اما برای همه افراد یک مدل نیست زیرا مغز افراد متفاوت است. کاهش سرعت پیرشدن مغز یا توقف آن به‌طور کامل، اکسیر نهایی برای رسیدن به جوانی ابدی است.

تغییرات حافظه که با پیری مغز مرتبط هستند شامل مشکل یادگیری در مطالب، یادگیری نام‌ها و اعداد و به خاطر سپردن خاطرات است.

پیری مغز اتفاقی عادی و غیرقابل اجتناب است اما می‌توانیم با رعایت برخی از موارد روند آن را کند کنیم و شدت آن را کاهش دهیم که می‌تواند شامل استفاده از مکمل‌ها و ویتامین دی و ورزش منظم باشد. همچنین باید از مصرف برخی از مواد غذایی مانند نمک فراوان، قند و شکر زیاد و فراورده‌های گوشتی زیاد اجتناب و از غذاهایی مانند توت، مغزها و دانه‌ها و غذاهای گیاهی استفاده کنیم.

مشخص شده است که اثرات این روند پیری برگشت‌ناپذیر نیستند و می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی یا مولکول‌های تولید شده در مغز موش‌ها، جنبه‌های مختلف پیری در بدن را کاهش و حتی معکوس کرد.

محققان اظهار کردند که این اولین گام در جهت کند کردن روند پیری مغز و درمان بیماری‌های مربوط به سن است.