تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3779495
شناسه : 3779495
تاریخ :
آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد؟ اقتصاد ایران: عزت‌ الله حبیب‌ زاده*

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

چند روزی است مجلس دوازدهم در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برد و نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود برای بررسی چالش‌ها رفته‌اند. البته تا حدود ۱۰ روز دیگر کار مجلس از سرگرفته خواهد شد و کمیسیون ما که کمیسیون تخصصی در بخش خودروست، بنا دارد در اولین بررسی‌هایش، صنعت و بازار خودرو را مورد بحث و صحبت قرار دهد.

چندی پیش معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: قرعه‌کشی برای خرید خودرو می‌باید حذف شود و از قرار معلوم دولت چهاردهم هم می‌خواهد تغییراتی را در سطح تصمیم‌گیری در این صنعت ایجاد کند که باید منتظر باشیم و ببینیم دستور عمل آن‌ها چیست.

موضوعی که روشن و واضح است، حمایت چنددهه‌ای از صنعت خودرو و خروجی نه‌چندان خوب در این عرصه است. البته باید بگویم حمایت ما از قطعه‌سازان شایسته نبوده است. برای نظم دادن به صنعت و بازار خودرو، نیازمند یک کار مطالعاتی جدی هستیم، یعنی باید ببینیم در گذشته چه کارهایی با چه خروجی‌هایی انجام شده است و با آن کارکردها، نقشه راه آینده را ترسیم کرد.

صنعت خودرو ما نوسان‌های زیادی داشته است و متاسفانه در بخش کیفیت خودرو، خودروسازان عملکرد ضعیفی داشته‌اند. چرا باید مشتری، خودرو نو را تحویل بگیرد و چند روز بعد به نمایندگی مراجعه کند چون قطعات - که گاهی قطعات اصلی هم هستند- درست کار نمی‌کنند. یعنی فرد، هم هزینه بالا پرداخت کرده و هم رضایت نسبی ندارد که این اتفاق واقعا پس از گذشت دهه‌ها از کارکرد صنعت خودرو جای تامل دارد.

تصمیم‌گیری در صنعت و بازار خودرو ضروری است و ما در مجلس نوپای دوازدهم حتما روی این موضوعات حساس هستیم و در تلاشیم کارهایی صورت دهیم که اثرات آن در جامعه دیده شود که البته اراده دولت هم در این راستا بسیار کلیدی است.

کار مطالعاتی و سپس کارِ کارشناسی لازمه پیگیری هر عیب و ایرادی است. مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی کشور، در این رابطه کار کرده است و چندی پیش این روند را در قالب یک نامه دریافت کردم اما باید بگویم کار مطالعاتی و داشتن نقشه‌راه در این راستا ضرورتی است که همه دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌نفع باید انجام دهند و به باور من، کارهای مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته، کافی نبوده است.