تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3779493
شناسه : 3779493
تاریخ :
زیان‌ های میلیاردی، مانع رقابت خودروسازان با یکدیگر است اقتصاد ایران: درحالی صنعت‌خودرو در انتظار اقدام دولت چهاردهم در زمینه حذف قیمت‌گذاری دستوری است که این روزها تحمیل زیان‌های میلیاردی به‌خودروسازان مانع از شکل‌گیری مسابقه کیفیت در صنعت‌خودرو شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هرچند رئیس‌جمهور منتخب در برنامه‌های انتخاباتی خود بارها از قیمت‌گذاری دستوری انتقاد و تاکید کرد که قرار نیست با اقتصاد به‌صورت دستوری رفتار کند، اما به‌نظر می‌رسد حذف این مدل از اقتصاد به‌این راحتی‌ها امکانپذیر نیست؛ هرچند که عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز موافق این مدل قیمت‌گذاری و اداره اقتصاد بر این شیوه نیست.

دولت و شورای‌رقابت در ابتدا با هدف مدیریت تورم و کنترل قیمت‌ها وارد حوزه قیمت‌گذاری خودرو شدند؛ اما در ادامه با تشدید تورم و دستوری پایین نگاه داشتن قیمت خودروها بدون توجه به‌افزایش هزینه‌ها، ضرر تازه‌ای به‌مصرف‌کنندگان تحمیل و در سوی دیگر منجر به‌زیان‌های چند میلیاردی تولیدکنندگان و رانت‌های چند ده هزار میلیاردی برای واسطه‌ها شدند.

خودروسازان بارها دلیل بی‌کیفیتی و عدم توسعه محصولات‌شان را اعمال این مدل قیمت‌گذاری در صنعت‌خودرو عنوان کردند. بدون شک با حذف قیمت‌گذاری دستوری، دولت تنها به ناظری بر بازار خودرو تبدیل می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار خواهد بود. در این شرایط کیفیت و تنوع تولید به اولویت خودروسازان تبدیل خواهد شد.

نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، قیمت‌گذاری را قاتل کیفیت عنوان می‌کند و می‌گوید: «وقتی قیمت مشخصی برای محصول تعیین شود، خلاقیت و نوآوری از بین خواهد رفت.»

وی با بیان این‌که این مدل قیمت‌گذاری تنها در کالاهای یکنواختی همچون ذرت، برنج و گندم قابلیت اجرایی شدن دارد، اظهار کرد: «آن‌چه تحت‌عنوان قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه در کالاهای پرمصرف مطرح می‌شود، منجر به‌حذف نوآوری خواهد شد؛ چراکه تولیدکننده تنها به‌دنبال عرضه با قیمت مشخص است.»

فرشید شکرخدایی در ادامه گفت: «در این مدل قیمت‌گذاری، با تعیین قیمت به‌دنبال حفظ حقوق مصرف‌کننده هستند. درحالی که مصرف‌کننده قربانی و تولیدکننده مجازات می‌شود و مسابقه کیفیت نیز شکل نمی‌گیرد که نمونه آن در چند سال اخیر در صنعت‌خودرو دیده شده است.»

وی همچنین افزود: «قیمت‌گذاری دستوری خودرو در چند سال اخیر منجر به‌تحمیل زیان‌های میلیاردی به تولیدکننده شده و در مقابل مصرف‌کننده نیز رضایت چندانی از کیفیت خودروها ندارد.»

نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران بیان کرد: «لازم است با حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت‌خودرو، ضمن فراهم کردن شرایط ارتقای کیفیت و نوآوری، نسبت به‌حفظ حقوق مصرف‌کننده اقدام شود. در این میان سازمان ملی استاندارد می‌تواند با تدوین مقررات فنی صنعت‌خودرو نسبت به‌رفع چالش‌های کیفیت در این حوزه اقدام کند.»

از طرفی مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز گفت: «در روزهای اخیر که وزیر جدید بر مسند نشسته، چندین جلسه کارشناسی برای تدوین سیاست‌هایی در این حوزه برگزار شده است. رویکردهای اصلی این جلسات تسهیل شرایط تولید خودرو و افزایش تولید، برنامه‌ریزی برای عرضه‌ منظم و کوتاه‌مدت، رفع سریع تعهدات معوق خودروسازان به‌مشتریان، تسهیل پروسه واردات خودرو و... است.»

وی با بیان این موضوع که تاکنون در طرح واردات خودرو بیش از ۳۶ هزار دستگاه خودرو به‌کشور واردشده و بیش از ۱۳ هزار دستگاه از آن به‌مشتریان تحویل داده‌ شده است، گفت: «رفع موانع ارزی موجود در دست وزارت صمت نیست؛ اما این وزارتخانه همواره در تلاش است تا تسهیلاتی را برای حل مشکلات صنعت‌خودرو ارائه کند.»

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴)

خودروهای داخلی در آخرین روز کاری هفته گذشته رشد بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۳ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۵ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۲ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۵ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۸ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افزایش و کاهش بهای ۱۰ و ۲۰ میلیون‌تومان بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۸۸۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که سراتو ۲۰۰۰ سی‌سی اتوماتیک GT لاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.