تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3779366
شناسه : 3779366
تاریخ :
پیش‌بینی زلزله‌های شدید از ماه‌ها قبل: یک رویکرد نوآورانه اقتصاد ایران: محققان به تازگی رویکردی نوین برای پیش‌بینی زلزله‌های بزرگ ارائه کرده‌اند که امکان شناسایی وقوع این زمین‌لرزه‌ها را روزها و حتی ماه‌ها قبل از وقوع آن‌ها فراهم می‌آورد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است بتوان زلزله‌های بزرگ را چند روز یا حتی چند ماه پیش از وقوع آن‌ها شناسایی کرد. پروفسور تارسیلو ژیرونا از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه آلاسکا فیربنکس، رهبری تیمی از محققان را بر عهده دارد که رویکردی نوین برای پیش‌بینی زلزله ارائه کرده‌اند.

این روش پیش‌بینی بر فناوری پیشرفته‌ای مبتنی است که تغییرات لرزه‌ای ظریف را که اغلب پیش از وقوع لرزش‌های قابل توجه رخ می‌دهد، نظارت می‌کند. محققان می‌گویند که درک سیگنال‌های پیش‌نشانگر زلزله‌های بالقوه برای فهم دینامیک پوسته زمین و ارائه هشدارهای قابل اعتماد ضروری است.

با شناسایی ناآرامی تکتونیکی در سطح‌های پایین در مناطق وسیع، هدف این تیم ارائه پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و زودتر از زمان و مکان وقوع زلزله‌های بزرگ است. آن‌ها یک الگوریتم کامپیوتری توسعه داده‌اند که برای اسکن داده‌ها و شناسایی فعالیت لرزه‌ای غیرعادی و الگوهای معنادار به کار می‌رود.

محققان در این مطالعه بر دو زلزله بزرگ تمرکز کرده‌اند: زلزله آلاسکا در سال ۲۰۱۸ با بزرگی ۷.۱ ریشتر و زلزله‌های زنجیره‌ای ۲۰۱۹ در ریجکرست، کالیفرنیا، با بزرگی از ۶.۴ تا ۷.۱ ریشتر. نتایج نشان می‌دهد که هر دو زمین‌لرزه با فعالیت لرزه‌ای غیرعادی و کم‌قدرت در حدود سه ماه پیش از وقوع آن‌ها پیش‌بینی شده بود.

پژوهشگران دریافتند که ۸۰ درصد از نشانه‌های وقوع زلزله بزرگ در مدت ۳۰ روز قبل از وقوع آن‌ها ظاهر می‌شود و این درصد به ۸۵ درصد در روزهای آخر قبل از زلزله افزایش می‌یابد.

دانشمندان امیدوارند که سیستم جدید آن‌ها بتواند نشانه‌های وقوع زلزله را به موقع پیش‌بینی کرده و از خسارات جانی و اقتصادی ناشی از این پدیده طبیعی بکاهد. این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.