تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3779347
شناسه : 3779347
تاریخ :
شرکت چینی BOE پنل‌های OLED جدیدی را به‌نمایش گذاشت که رنگ‌های جذاب‌تر و بهتر از ال‌جی و سامسونگ تولید می‌کند اقتصاد ایران: به‌نظر می‌رسد که نمایشگر BOE به رقیب قدرتمندتری برای پنل‌های اولد سامسونگ و ال‌جی تبدیل شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به‌نظر می‌رسد که BOE، بزرگ‌ترین سازنده‌ی نمایشگر در چین، پس از صرف هزینه‌ای هنگفت برای راه‌اندازی خط تولید پنل‌های اولد جدید، آماده است تا با غول‌های کره‌ای صنعت نمایشگر رقابت کند.

بر اساس گزارش‌ها، BOE نمونه‌ای از پنل OLED را در کنفرانس IPC در پکن رونمایی و ادعا کرد که این نمایشگر می‌تواند رنگ‌های جذاب‌تر و بهتری را نسبت‌ به تولیدات سامسونگ دیسپلی و ال‌جی به نمایش بگذارد.

گفته می‌شود که نمایشگر اولد ساخت BOE می‌تواند ۹۵ درصد از طیف رنگ استاندارد BT.2020 را پوشش دهد. در مقابل، پنل‌های W-OLED (اولد سفید) ال‌جی تا ۷۰ درصد و پنل‌های QD-OLED سامسونگ می‌توانند به ۹۰ درصد پوشش طیف رنگی برسند. هرچه این عدد بالاتر باشد، رنگ‌های غنی‌تری نمایش داده می‌شوند.

اگرچه محصول معرفی‌شده هنوز در مرحله‌ی تولید انبوه نیست، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که فناوری پنل‌های اولد BOE به اندازه‌ای پیشرفته شده است که بتواند برای شرکت‌های کره‌ای تهدید محسوب شود. BOE قصد دارد این پنل‌ها را برای گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون‌ها عرضه کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که BOE در کنار سامسونگ و ال‌جی، به زنجیره‌ی تأمین پنل‌های نمایشگر گوشی آیفون پیوسته است و پنل‌هایی برای آیفون SE 4 تولید خواهد کرد. BOE از سال‌ها پیش سعی داشت برای اپل کار کند، اما به‌دلیل پایین‌ بودن کیفیت و دوام، موفق نشده بود. گفته می‌شود با توجه به کاربرد روزافزون پنل‌های اولد، رقابت بین تولیدکنندگان چینی و کره‌ای شدیدتر خواهد شد.

مقالات مرتبط
  • فرصت‌سوزی سامسونگ؛ نمایشگر OLED آیفون SE 4 را ال‌جی و BOE تولید می‌کنند
  • وان‌پلاس ۱۳ در ماه اکتبر با نمایشگر پیشرفته BOE از راه می‌رسد

از سال گذشته، BOE حدود سه برابر سامسونگ سرمایه‌گذاری کرد تا بتواند فاصله‌ی خود را با غول فناوری کره‌ای کاهش دهد. این شرکت در حال احداث کارخانه‌ی تولید پنل‌های نسل ۸٫۶ (۲۲۹۰ × ۲۶۲۰ میلی‌متر) با هزینه‌ی ۶۳ میلیارد یوان (حدود ۹ میلیارد دلار) در چین است و فاز اول تولید انبوه را در اکتبر ۲۰۲۶ آغاز می‌کند.

از طرفی، سامسونگ در حال سرمایه‌گذاری ۴٫۱ تریلیون وون (حدود سه میلیارد دلار) در خط تولید پنل‌های اولد نسل ۸٫۶ خود تا سال ۲۰۲۶ است.

تنش‌ها بین سامسونگ دیسپلی و BOE از زمانی که غول فناوری کره‌ای تلاش کرد تا صادرات نمایشگرهای اولد از چین به آمریکا را متوقف کند، افزایش یافت. گفته می‌شد که BOE فناوری سامسونگ را بدون مجوز کپی کرده و از طریق واسطه‌ها به آمریکایی‌ها فروخته است.