تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3779303
شناسه : 3779303
تاریخ :
اعلام برگزیدگان سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اقتصاد ایران: آیین اختتامیه و معرفی نخبگان سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با حضور معاون امور هنری در دانشگاه بجنورد برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، آیین اختتامیه و معرفی نخبگان سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، عصر جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، تقی صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، مینا صدری دبیر جشنواره، جعفر واحدی دبیر اجرایی جشنواره، علی هوشمند معاون هنری اداره کل هنرهای تجسمی، شعیب حسینی‌مقدم قائم مقام موزه هنرهای معاصر تهران و داوران، اساتید کارگاه‌ها و هنرمندانی چون علی بحرینی، مسعود زنده‌روح کرمانی، خشایار قاضی‌زاده، پرویز اقبالی، سیدمحمدرضا میری، محمدرضا دوست‌محمدی، حسین عصمتی، عباس نوری، صابر شیخ‌رضایی، سیدشهاب‌الدین واجدی، هیربد همت‌آزاد، هاجر سلیمی‌نمین، نگار هاشمی، علیرضا ذاکری، علی کاملیان، امیرحسین آقامیری، سیدرضا حسینی، احدالله شکری‌پور، مجید ذاکری، رحمان پرچگانی، علی رضاییان، مسیحا ربیعی، حسین غلامی، سمیه رمضان‌ماهی، احسان شیبانی، صدیقه‌ احمدی باصیری در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بجنورد برگزار شد.

در این مراسم، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، هنرمندان خلاق را آینده‌سازان کشور دانست و عنوان کرد: در حوزه درام، قفل زمان و قفل موقعیت را ۲ عامل و دلیل جذابیت بیشتر می‌دانند. قفل زمانی یعنی هنرمند در زمانی کوتاه، کاری را انجام دهد و خلق اثر صورت گیرد که این اتفاق در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران رخ داد و شما هنرمندان موظف شدید در زمان کوتاهی کاری خلاقانه ارائه کنید.

وی خلق اثر هنری را یکی از عوامل جذابیت این رویداد ملی دانست و عنوان کرد: بخشی از جذابیت جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، به سبب خلق اثر در جریان جشنواره است که با این کار، قفل موقعیت صورت می‌گیرد. نمونه این اقدام، برگزاری کارگاه عکاسی جشنواره بود که به واسطه آن، عکاسان در موقعیت قرار گرفتند و خلاقیت تازه‌ای رخ داد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ با تاکید بر اینکه هنرمندان در جشنواره جوانان ایران، خود را در معرض ۲ ویژگی قفل مکان و زمان قرار دادند، افزود: تاریخ هنر نشان داده است آثار هنرمندانی که در آسایش، رفاه و بی‌دغدغگی به سر می‌برد، ماندگار نمی‌شود.

اعلام برگزیدگان سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

وی همچنین از دست‌اندکاران استانی و ملی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران قدردانی کرد و گفت: از بنیاد ملی نخبگان که آرام آرام فضایی را فراهم کرد تا هنرمندان هم در میان نخبگان قرار گیرند، قدردانی می‌کنم. سال‌ها بود که نخبگی در دانستن ریاضی، فیزیک و علوم‌پایه مختصر می‌شد درحالی که اتفاقاً نخبگی در همه جای دنیا به عالم هنر اختصاص دارد زیرا هنرمند، خلق کننده است و این مهم، مستلزم نخبگی است.

سالاری با تاکید بر اینکه تاریخ کشورمان به فرهنگ و هنر مشهور است و در دنیا ایران را به فرهنگ و هنرش می‌شناسند، بیان کرد: مزیت نسبی کشور ما در طول تاریخ، فرهنگ و هنر بوده است و امیدواریم مجدداً این مزیت به شکل تام و تمام برای کشورمان رقم بخورد تا از حیث فرهنگ، هنر و خلاقیت در منطقه و جهان پیشتاز باشیم.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از عوامل برگزاری و پشتیبان جشنواره سی و یکم قدردانی کرد و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، اتفاقی مبارک بود که طی چند روز، یک فرایند منسجم خلق اثر هنری را در یازده رشته شکل داد و در نهایت، آثار خلق‌شده روی دیوارهای دانشگاه بجنورد رفت‌. امسال، حد نصاب ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره شکسته شد؛ ۱۲۳۳ هنرمند جوان، متقاضی حضور در این رویداد هنری ملی بودند و با وجود این استقبال، کیفیت آثار ارتقا پیدا کرد. اتفاق مهم جشنواره سی و یکم، مشارکت بنیاد ملی نخبگان بود تا برگزیدگان این دوره از جشنواره وارد فرایند نخبگی شده و از تسهیلات این بنیاد بهره‌مند شوند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، استان خراسان‌شمالی را میزبانی شایسته برای برگزاری جشنواره سی و یکم دانست و خطاب به جوانان حاضر در این رویداد گفت: اطمینان دارم که شما به زودی هنرمندان درخشان آینده ایران اسلامی خواهید بود.

سپس، مینا صدری دبیر سی‌ویکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در سخنانی بیان کرد: آثار ارزشمندی در این جشنواره خلق شد که ما را در داوری دچار مشکل کرد. به همین دلیل برخلاف فراخوان با کمک دکتر خراسانی‌زاده مدیرکل محترم هنرهای تجسمی، جوایز را افزایش دادیم.

در پایان، برگزیدگان سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در رشته‌های مختلف هنری به شرح زیر معرفی شدند:

خوشنویسی

برگزیده: متین اعتباریان از اصفهان

شایسته تقدیر: محمدمهدی رضایی‌خواه از البرز، محمدتقی محمدزاده قوام از اردبیل

کاریکاتور

برگزیده: محمد راعی از اصفهان

شایسته تقدیر: صائب ضیایی از مازندران

مجسمه‌سازی

برگزیده: ریحانه قائینی یحیی‌آبادی از مازندران

شایسته تقدیر: امیرحسین آقایی از فارس

رسانه‌های هنری جدید

شایسته تقدیر: محمدمهدی فروغی و محسن زمردیان از اصفهان

سرامیک

شایسته تقدیر: مهتاب حاجی‌باقری و حانیه معبودی از تهران، فاطمه سادات ابراهیمی‌زاده از خوزستان

نگارگری

برگزیده: حدیثه دوستی از قزوین

شایسته تقدیر: سیده فائزه حیدری از خراسان رضوی، فاطمه قاسمی از آذربایجان شرقی

نقاشی

برگزیده: تارا لک از البرز

شایسته تقدیر: کوثر سابقی‌نژاد از فارس، فاطمه صباغ از تهران

طراحی

برگزیده: علی توسلی از اردبیل

شایسته تقدیر: هانیه دری دولت‌آبادی از اصفهان، کیمیا پاکار از تهران

تصویرسازی

برگزیده: محمدرضا زین‌الدینی از تهران

شایسته تقدیر: زهرا فیض‌آبادی از تهران، پارسا توانایی از فارس

گرافیک

برگزیده: ایمان تقوایی از البرز

شایسته تقدیر: کمیل حسن‌زاده از البرز، آیسا فخاری از اصفهان

عکاسی

برگزیده: فاطمه فیاض از یزد

شایسته تقدیر: ابوالفضل محمودی از البرز، محمدعلی فربود از فارس

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر از محمد عزیزی هنرمند مجسمه‌ساز اهل خراسان شمالی نیز تقدیر کرد.

همچنین با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره، از ایزد امجدی مدیرکل دفتر پایش و شبکه‌سازی مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و تقی صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی قدردانی شد.

سپس از محمدرضا اخوان از استان قزوین، عباس عرب عامری از استان گلستان و حجت شهنوازی از استان همدان کارشناسان برتر هنرهای تجسمی کشور تقدیر شد.

همچنین، با اهدای لوح تقدیر از زحمات حسن نوروزنیا کارشناس تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بابت همکاری در اعزام گروه‌های هنری به بجنورد تجلیل به عمل آمد.

انجمن هنرمندان سفال‌گر نیز به پاس مشارکت موثر در برپایی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران مورد تجلیل قرار گرفت.

سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، هنر سرامیک و رسانه‌های هنری جدید، ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه سال جاری در استان خراسان شمالی برگزار شد. این رویداد هنری ملی با همراهی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار شد.