تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3779281
شناسه : 3779281
تاریخ :
افزایش ۱۶ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل اقتصاد ایران: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن تا صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور ماه رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی دولتی ایران (سیفا) تا صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰.۴ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

وی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۲۰ میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: تا کنون ۱۶۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.

استان‌های برتر در تحویل گندم

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به ۱۰ استان برتر خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۶۷ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۷۰ هزار تن، آذربایجان شرقی ۵۹۵ هزار تن، لرستان ۵۳۶ هزار تن، خراسان رضوی ۵۲۳ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.
۱۰ استان پیشرو که بیشترین رشد میزان خرید تضمینی گندم سال جاری را در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند به ترتیب مربوط به استان‌ها به شرح ذیل است:
گلستان ۱۰۰ درصد، اصفهان ۹۵ درصد، خراسان شمالی ۸۳ درصد، مرکزی و همدان ۷۲ درصد، چهارمحال و بختیاری ۴۲ درصد، اردبیل و خراسان رضوی ۳۸ درصد، آذربایجان شرقی ۳۸ درصد، خراسان جنوبی ۳۳ درصد، قزوین ۳۴ درصد و زنجان ۲۰ درصد رشد نسبت به خرید تضمینی سال گذشته داشته‌اند.

وی افزود: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد همچنان ادامه دارد.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

چگونه خودکفایی گندم رقم خورد؟

سهرابی در مورد تولید بذر گندم نیز گفت: میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۵۰۰ هزار تن گذشت و بالغ بر ۹۷ درصد برنامه تولید بذر سال جاری محقق شده است.

مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری به شرح ذیل است.
- شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار
- تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان
- برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققین در سطوح ملی و استانی
-مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تاکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه
- افزایش مصرف بذور لیبل دار و تنوع بخشی ارقام از طریق فعالیت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و مؤسسه تحقیقات دیم و شرکت‌های خصوصی تولید بذر
-مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق مدیریت خوب سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان‌ها
- توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری بسیار خوب سازندگان دستگاه‌های خطی کار و سایر ادوات دنباله بند و تلاش مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و رؤسای ادارات فناوری‌های مکانیزه استان‌ها
- توسعه سامانه‌های نوین آبیاری
- اجرای طرح جهش تولید دیمزارها که برای چهارمین سال اجرایی کردید و از سطح ۵.۲ میلیون هکتاری سال جاری ۳.۵۵۰ میلیون هکتار مرتبط با گندم بوده و بیشترین بهره‌مندی را از این طرح محصول گندم استفاده کرده است.
- آموزش کشاورزان
- ایجاد بیش از ۱۰۰۰ مزرعه انتخاب مشارکتی ارقام، تغذیه و تراکم بوته (pvs و pnt و pdt)
- ایجاد ۲۰۰ مزرعه اصلی و ۵۰۰۰ مزرعه تابعی پتانسیل خلأ عملکرد با همکاری دفتر گندم و مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی.