تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3779271
شناسه : 3779271
تاریخ :
قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر در کردستان/ جولان نوشت افزار چینی اقتصاد ایران: سنندج_ تنها یک هفته تا شروع مدارس باقی مانده است اما قیمت نجومی لوازم‌التحریر در این میان بیداد می‌کند و این روزها به دغدغه والدین و نگرانی محصلان تبدیل شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بوی ماه مهر، ماه مدرسه از دور به مشام می‌رسد، در دهه ۷۰ و ۸۰ بوی پاییز با عطر مدرسه و آغاز سال تحصیلی عجین شده بود و حس و حال آن دوران و وصف روزهای خوش مدرسه غیر قابل توصیف بود.

تمام خرید خرت و پرت های مدرسه در یک روپوش، کیف و چند دفتر و مداد و پاکن و مداد تراش خلاصه شده بود حتی گاهی روپوش و کیف سال قبل هم قابل استفاده بود و همین کار را آسان‌تر و سبد خرید مدارس را جمع و جورتر می‌کرد.

شاید اگر طول و عرض خیابان را هم چند بار بالا و پایین می‌کردی بیش‌تر از چند مغازه انگشت شمار لوازم‌التحریری وجود نداشت.

اما امروز برخلاف آن روزها با نزدیک شدن به ماه مهر تعداد بازاریان و دست فروشانی که مغازه آنها پر از اجناس رنگا و رنگ و مملو از لوازم‌التحریر است بیش از اندازه به چشم می‌آید، مغازه و خیابان بوی گرانی و تجمل می‌دهد.

یکه‌تازی قیمت‌های نجومی در بازار نوشت افزار

اجناسی که گاهاً غیر ضروری و تجملاتی هستند و کمتر ضرورت دارند ولی چون در بازار وجود دارند و مصرف کننده آنها کودکان پس حتماً به فروش می‌روند.

قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر در کردستان/ جولان نوشت افزار چینی

با رفتن به بازار و حساب سرانگشتی می‌بینید که بوی مدرسه گران تمام می‌شود و با پر شدن کیف مدرسه تنها یک کلاس اولی جیب خانواده را به تنهایی خالی می‌کند.

قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر، کیف، کفش، روپوش مدارس، به کنار خرید چند قلم جنس تجملاتی و تزئینی که خیلی بی‌ارزش هم به چشم می‌آید خود جدا غوغا می‌کند.

وضعیت نابسامان بازار و قیمت‌هایی که والدین را شرمسار می‌کند حتی با وجودی که اگر یک کارمند ساده هم باشی حدوداً نصف درآمد یک ماه را که تا ۵ میلیون تومان است برای خرید اجناس مدارس به خود اختصاص می‌دهد.

ساده‌ترین بسته لوازم التحریر برای دبستانی‌ها شامل دفتر، کتاب، مداد سیاه و رنگی، پاک کن و تراش، کیف، جامدادی و خودکار است که اگر کمترین قیمت را برای آنها در نظر بگیریم حدود دو میلیون تومان خرج دارد.

که البته لوازم التحریر مصرفی هم اگر بخواهیم در نظر بگیریم که در طول سال باید چند مرتبه شارژ شود و این موارد یعنی فشار مضاعف بر خانواده، که در کنار اینها لباس فرم، هزینه سرویس مدرسه و دیگر هزینه‌های درخواستی مدارس در طول سال را هم در نظر بگیریم دیگر وای به حال بازار و جیب خالی والدین.

قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر در کردستان/ جولان نوشت افزار چینی

پایین آمدن کیفیت اقلام، لزوم دوباره کاری در خرید در طول سال

یکی از بازاریان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: متأسفانه بازار دچار تورم زیاد است و فشار به خانواده‌ها بسیار بالا است.

حمیدی گفت: برخی خانواده‌ها در حین خرید به خریدن چند وسیله جزئی اکتفا می‌کنند و غالباً از وسایل سال قبل استفاده می‌کنند و با این حال هم همچنان رقم زیادی بابت چند قلم جنس باید پرداخت کنند.

وی افزود: برای من بازاری هم دیدن این وضع ناخوشایند است و کاری نمی‌توانم انجام دهم چون برای خرید این وسایل به استان دیگر رفتم که سرمایه خود را هزینه کردم و امروز برای گذران زندگی و مخارج زندگی مجبور به فروش با قیمت متناسب با هزینه و رفت و آمدی که کردم هستم.

وی بیان کرد: متأسفانه شرایط فعلی به نفع نه مردم و نه فروشنده نیست و هر دو در هر حال تحت فشار هستیم.

حمیدی اظهار کرد: در سال‌های اخیر کیفیت و طراحی بسیاری از لوازم التحریر پایین آمده و مردم مجبور به تعویض برخی وسایل در طول سال می‌شوند که این هزینه دوباره به نفع مردم هم نیست.

بازرس اتحادیه چاپ و نشر و لوازم التحریر کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اذعان کرد: در بازرسی‌هایی که از ۱۸ شهریور ماه در استان آغاز شده غالب فروشندگان از تورم ناله می‌کنند و گرانی را عامل فروش کمتر نسبت به سال قبل می‌دانند.

جمشید آفاقی عنوان کرد: بازرسی مشترک اتاق اصناف، تعزیرات و صنعت و معدن تا مهر ماه ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: ۱۲۵ صنف فعال نوشت افزار در سنندج داریم و ۴۰ درصد حدوداً در بازار افزایش قیمت نسبت به سال قبل را شاهد بودیم.

آفاقی بیان کرد: نوشت افزارها دارای تنوع و ظرافت بیش‌تری هستند و همین باعث ایجاد رغبت برای خرید می‌شود.

قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر در کردستان/ جولان نوشت افزار چینی

نبود تولیدی نوشت افزار عامل گرانی و رکود بازار

وی گفت: در استان تولید کننده نوشت افزار نداریم و بازاریان برای خرید به استان‌های دیگر و حتی به کشور چین برای خرید می‌روند.

بازرس اتحادیه چاپ و نشر و لوازم التحریر بیان کرد: چند سال قبل در حاشیه شهر سنندج یک کارگاه تولید کننده دفتر افتتاح که به دلیل عدم حمایت لغو شد.

آفاقی تصریح کرد: متأسفانه کالاهایی که از چین هم وارد شده دارای درجه کیفی پایین‌تری هستند و در طول سال هم زودتر از بین می‌رود و در مقابل تفاوت قیمت زیادی با سایر کالاهای بازار دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر خانواده‌ای تنها یک فرزند محصل داشته باشد حداقل ۵ میلیون تومان هزینه خرید وسایل مورد نیاز مدرسه باید بپردازند.

آفاقی عنوان کرد: نمایشگاه پاییزه همراه با تخفیفات شامل لوازم‌التحریر، پوشاک، خوار و بار هم از ۲۱ شهریور تا یک مهر با کمک اتاق اصناف در محل پارک ملت برپا خواهد شد.

خرید از استان‌های همجوار ارزان‌تر است

مادری که وسایل مورد نیاز فرزندشان را از یکی از استان‌های اطراف خریداری کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه وسایل داخل شهر در چندین مورد مراجعه به مغازه‌های مختلف هم بسیار گران بوده و در نهایت به توصیه یکی از آشنایان در سفر یک روزه به استان همجوار وسایل سال تحصیلی را که ارزان‌تر بود خریداری کردیم.

وی بیان کرد: حقیقتاً در برخی موارد حتی تا ۵۰۰ هزار اختلاف قیمت بود و این رقم برای خانواده‌های کم درآمد بسیار هنگفت است و امروز تمام این مشکلات از نبود حمایت از تولید کننده در استان نشأت می‌گیرد.

خانم رحیمی بیان کرد: کاش مسؤولان بتوانند تولیدی‌هایی در هر استان ایجاد کنند که بازاریان مجبور به خرید از استان‌های دیگر نشوند و در مقابل خانواده‌های کم بضاعت هم بتوانند با خیالت راحت محصول تولیدی استان خود با قیمت مناسب را تهیه کنند.

۳۲۰ هزار دانش آموز کردستانی اول مهر به مدرسه می‌روند

مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: در سال تحصیلی جدید ۳۲۰ هزار دانش آموز در ۳۲۵۰ مدرسه در استان کردستان با نظارت ۲۳ هزار فرهنگی مشغول به تحصیل هستند.

قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر در کردستان/ جولان نوشت افزار چینی

هاشم ناظمی‌جلال گفت: بیشتر از ۳۰ درصد از فرهنگیان استان هم دارای تحصیلات تکمیلی فوق لیسانس به بالا هستند و توانمند سازی فرهنگیان از طریق دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است.

وی افزود: در مدارس دولتی در هنگام ثبت نام هیچ وجهی غیر از موارد مشخص شده مثل بیمه و کتب درسی نباید از والدین اخذ شود.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان بیان کرد: مدارس خاص و غیر دولتی تابع قوانین و مقررات ویژه خودشان هستند اما تمام مدارس در نهایت تحت نظارت آموزش و پرورش هستند.

ناظمی‌جلال بیان کرد: ساماندهی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات جزو ضرورت‌های بازگشایی مدارس است و در طرح‌های شهید عجمیان و شهید عرب در راستای بهسازی و تجهیز فضاهای آموزشی اقداماتی انجام شده است که امیدواریم سال تحصیلی پر از موفقیت برای دانش آموزان باشد.

عدالت آموزشی لازمه و نیاز امروز جامعه

متأسفانه نه خانواده‌ها و نه بازاریان از این قیمت گذاری‌ها راضی نیستند و لازم است که دولت در این‌جا یک بسته حمایتی و یا یارانه‌ای را در حمایت از هر دو گروه اعمال کند.

برای یک خانواده دارای دانش آموز، خرید لوازم التحریر نیاز و ضرورت است پس نظارت بر بازار اقلام اول مهر یک امر ضروری است.

کاش این افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش حقوق و دستمزد کارگران و اقشار کم درآمد هم بود چون با این قیمت‌ها وای به حال و روز خانواده‌های کم درآمد که زیر بار گرانی کمر خم می‌کنند.

هزینه خرید برای یک محصل امروز نزدیک به ۵ میلیون خواهد بود و تصور کنید که یک خانواده دو و یا سه فرزند مدرسه‌ای داشته باشند که این هزینه‌ها برای آنها چندین برابر خواهد شد.

عدالت آموزشی حکم می‌کند که دولت نظارت بیش‌تری بر قیمت‌گذاری اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی داشته باشد تا تمامی خانوارها بتوانند حداقل‌ها را برای حضور فرزندشان در مدرسه فراهم کنند.