تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3779200
شناسه : 3779200
تاریخ :
پیری در کمین اژدهای زرد/ چین سن بازنشستگی را افزایش می‌دهد اقتصاد ایران: چین با اشاره به بحران جمعیتی و پیری قریب‌الوقوع این کشور، سن بازنشستگی را افزایش می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، بحران جمعیتی قریب‌الوقوع در چین، مقامات این کشور را بر آن داشت تا سن بازنشستگی را افزایش دهند.

صدها میلیون نفر در چین طی دهه‌های آتی وارد کهن‌سالی می‌شوند و این در حالی است که نرخ زاد و ولد نیز در این کشور به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

جمعیت چین در سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی کاهش پیدا کرد و سیاست‌گذاران و کارشناسان درباره آثار شدید این افت جمعیت بر ساختار اقتصادی، خدمات بهداشتی و رفاه اجتماعی هشدار داده‌اند.

سن بازنشستگی در چین دهه‌هاست که افزایش نیافته و در بین کشورهای جهان از این حیث یکی از پایین‌ترین‌هاست. خبرگزاری شینهوا نوشت که مقامات پکن تصمیم گرفته‌اند تا «سن بازنشستگی قانونی را به تدریج برای مردان از ۶۰ به ۶۳ سال افزایش دهند. همچنین این سن برای زنان از ۵۰ یا ۵۵ سال بسته به نوع شغل، به ترتیب به ۵۵ تا ۵۸ سال افزایش خواهد یافت.»

به نوشته این روزنامه، سن بازنشستگی از سال ۲۰۲۵ در بازه‌ای ۱۵ سال به‌تدریج افزایش می‌یابد. بر اساس قوانین جدید، مردم چین می‌توانند در صورت توافق با کارفرما، سن بازنشستگی را حتی به بعد از سن تعیین‌شده، موکول کنند.

بر اساس تحقیقات گروه مطالعاتی «واحد اکونومیست اینتلیجنس»، تا سال ۲۰۳۵ افراد بالای ۶۰ سال حدود یک‌سوم جمعیت چین را تشکیل خواهند داد.