تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3779140
شناسه : 3779140
تاریخ :
در محضر قرآن| آشنایی با امیدبخش‌ترین آیه قرآن اقتصاد ایران: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) دستور می‌دهد تا به بندگان بگوید که از رحمت خدا ناامید نشوند، چرا که خداوند همه گناهان را در صورتی که توبه کنند، می‌آمرزد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خداوند در قرآن به کسانی اشاره دارد که به خود ظلم کرده‌اند، چه گناهان صغیره و چه کبیره، و به آنها توصیه می‌کند که توبه کنند پیش از آنکه در قیامت بگویند ای کاش از متقین بودند. خداوند به همه امکان توبه و بازگشت را می‌دهد و توبه به معنای پشیمانی از گذشته، ترک گناه و جبران آن است.

حجت‌الاسلام روح الله راسل، حافظ قرآن و مدرس حوزه، در یادداشتی به شرح امیدبخش‌ترین آیه قرآن از منظر امام علی (ع) پرداخته است:

خداوند در آیه 53 سوره مبارکه زمر می‌فرماید: «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ».

آیه 53 سوره زمر، از آیات بسیار مهم قرآن است که از منظر امیرالمؤمنین امام علی (ع) هیچ آیه‌ای در بیان رحمت و آمرزش الهی گسترده‌تر و امیدبخش‌تر از این آیه نیست. این آیه دعوتی است برای همه بندگان خدا، حتی کفار و مشرکین، که به دامان رحمت الهی بازگردند و توبه کنند.

خداوند در قرآن به کسانی اشاره دارد که به خود ظلم کرده‌اند، چه گناهان صغیره و چه کبیره، و به آنها توصیه می‌کند که توبه کنند پیش از آنکه در قیامت بگویند ای کاش از متقین بودند. خداوند به همه امکان توبه و بازگشت را می‌دهد و توبه به معنای پشیمانی از گذشته، ترک گناه و جبران آن است.

اگر فردی کافر بوده و تازه مسلمان شده، نیاز به جبران نماز و روزه‌های گذشته ندارد، بلکه باید از همان نقطه آغاز به اجرای دستورات دین کند. خداوند با لطف و رحمت خود، گذشته‌های تاریک را پاک می‌کند و تازه مسلمانان را در آغوش رحمتش می‌پذیرد.

 

 

این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌دهد تا به بندگان بگوید که از رحمت خدا ناامید نشوند، چرا که خداوند همه گناهان را در صورتی که توبه کنند، می‌آمرزد.

در اینجا، خطاب به همه بندگان، حتی کسانی که در حال حاضر بندگی نمی‌کنند، به معنای آن است که وظیفه‌شان بندگی است و دعوت به توبه و بازگشت حتی به مشرکین و گناهکاران نیز شامل می‌شود.

در سوره حجر، داستانی درباره حضرت ابراهیم (ع) و بشارت به او در سن پیری آمده است. ملائکه به او می‌گویند که از رحمت خدا ناامید نشود. آیه 56 سوره حجر بیان می‌کند که هیچ‌کس از رحمت خدا مأیوس نمی‌شود مگر کسانی که گمراه‌اند: «قَالَ وَمَنْ یَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ».

در نتیجه، ما باید همواره به رحمت الهی امیدوار باشیم و از آن بهره‌مند شویم. خداوند مهربان و رحیم است و می‌تواند ما را در مسیر درست هدایت کند.

انتهای پیام/