تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3779136
شناسه : 3779136
تاریخ :
هشدار درباره قطع روابط دیپلماتیک روسیه و انگلیس اقتصاد ایران: معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در رابطه با اخراج ۶ دیپلمات انگلیسی، قطع روابط دیپلماتیک مسکو با لندن را آخرین اقدام نامید و وزارت خارجه انگلیس نیز از اظهار نظر و عذرخواهی درباره فعالیت جاسوسی کارکنان سفارت این کشور علیه روسیه خودداری کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، تاکید کرد که قطع کامل روابط دیپلماتیک با بریتانیا آخرین اقدامی است که مسکو درباره آن فکر خواهد کرد.

این دیپلمات روس شب گذشته، جمعه، در یک مصاحبه تلویزیونی در واکنش به گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه درباره فعالیت‌های جاسوسی کارکنان سفارت بریتانیا در مسکو، گفت: «قطع کامل روابط دیپلماتیک با لندن مسلماً آخرین اقدام خواهد بود. در این خصوص باید همه جوانب مثبت و منفی این اقدام به خوبی سنجیده شود.»

روز جمعه، سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که فعالیت‌های غیرقانونی و جاسوسی شش دیپلمات شاغال در سفارت بریتانیا در مسکو کشف شده و به دلیل تهدید آمیز بودن اقدامات این افراد برای امنیت روسیه، اعتبار آن‌ها لغو شده است و جاسوسان انگلیسی از کشور اخراج شدند.

بعد از آن اعلام شد که این دیپلمات‌ها طبق دستورالعمل ویژه مدیریت اروپای شرقی و آسیای مرکزی وزارت خارجه بریتانیا در حال آماده‌سازی اقدامات تحریک‌آمیزی در روسیه بودند. 

خودداری وزارت خارجه انگلیس از عذرخواهی پس از اخراج شش دیپلماتش از روسیه

در این رابطه، شبکه تلویزیونی Sky News  شب گذشته گزارش داد که وزارت امور خارجه بریتانیا پس از اخراج شش دیپلمات خود که توسط سرویس امنیت فدرال روسیه به جاسوسی متهم شده بودند، از عذرخواهی خودداری کرد.  این شبکه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: «ما قصد نداریم برای دفاع از منافع ملی خود عذرخواهی کنیم.»
علاوه بر این، او با وجود ارائه شواهد عینی طرف روسی، اتهامات علیه کارکنان سفارت انگلیس در مسکو  را کاملاً بی‌اساس دانست.

درخواست مسکو از لندن برای کنار گذاشتن سیاست‌های خصمانه علیه روسیه 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز گذشته تاکید کرد که این وزارتخانه با مواضع سرویس امنیت فدرال روسیه درباره فعالیت‌های جاسوسی «به‌ظاهر دیپلمات‌های انگلیسی» موافق است. وی یادآور شد که سفارت بریتانیا از مرزهای تعیین‌شده در کنوانسیون‌های وین عبور کرده و به مردم روسیه آسیب می‌زند. زاخارووا از مقامات لندن خواست که از سیاست‌های خصمانه و غیرسازنده خود علیه روسیه دست بردارند.

او همچنین تأکید کرد: «در مسکو فعالیت کارکنان اعلام‌نشده سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در خاک روسیه دیگر تحمل نخواهد شد. مواضع قاطع ما در این خصوص بر اساس منافع امنیت ملی کشور شکل خواهد گرفت.»

زاخارووا افزود که روسیه به هرگونه اظهارات غیردوستانه لندن پس از اقدامات خرابکارانه دیپلمات‌های انگلیسی «با قاطعیت و بسیار سنجیده» پاسخ خواهد داد.

اواخر روز جمعه تصاویری منتشر شد که در آنها نشان داده شده، جاسوسان انگلیسی در فرودگاه مسکو در حال آماده‌سازی کارها به منظور ترک خاک روسیه بودند. 

انتهای پیام/