تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3779118
شناسه : 3779118
تاریخ :
«پیاتزا» باید نگاه حرفه‌ای را یاد دهد/ چاره والیبال فقط مربی نیست اقتصاد ایران: کارشناس والیبال ایران گفت: تنها مربی چاره آن نیست، درست است که حضور یک مربی طراز اول و با دانش از اهمیت زیادی برخوردار است اما مربی تیم باید نگاه حرفه‌ای را به بازیکنان یاد بدهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

جهانگیر سیدعباسی مربی والیبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره انتخاب «روبرتو پیاتزا» به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: پیاتزا جز مربیان باتجربه و بزرگ است، اما با توجه به شرایطی که والیبال ایران دارد به نظرم تنها مربی چاره آن نیست، درست است که حضور یک مربی طراز اول و با دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، اما یکی دیگر از فاکتورهایی مهم که والیبال ایران به آن نیاز دارد دیسیپلین و نظم کاری است که بتواند والیبال را سر و سامان بدهد.

نسل جدید والیبال از نگاه حرفه‌ای به دور هستند

وی گفت: متأسفانه نسل جدید والیبال ایران کمی از تفکر حرفه‌ای دور هستند و حالا نیاز است مربی هدایت آن‌ها را برعهده بگیرد که هم دانش مربیگری بالایی داشته باشد و هم از دیسیپلین و نظم خاصی برخوردار باشد. زمانی که هدایت تیم ملی والیبال برعهده ولاسکو بود او به لحاظ شخصیتی بازیکنان را به بلوغ رساند. بنابراین ما هم الان به کسی نیاز داریم که این خصیصه در آن بارز باشد. من شناختی از پیاتزا ندارم امیدوارم او این توانایی را داشته باشد در غیر این صورت حاشیه‌ها می‌تواند عنان کار را از او بگیرد.

توتولو بسیار مربی بادانشی است

مربی والیبال ایران در مورد زمان حضور پیاتزا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۵ عنوان کرد: با توجه به قراردادی که پیاتزا با فدراسیون والیبال دارد، ابتدا توتولو به عنوان دستیار او به ایران می‌آید. من خوشبختانه در زمان آلکنو با توتولو کار کردم و شناختی دارم. او بسیار مربی بادانشی است و یک نجابت خاصی دارد. با توجه به دانشی که توتولو دارد او می‌تواند اطلاعات را به درستی به سرمربی ایران انتقال دهد، ولی با این حال پیاتزا با توجه به قراردادی که با باشگاه ایتالیایی دارد به عنوان مربی پروازی برای ما شناخته می‌شود.

در دنیای امروز حضور فیزیکی مربی چندان مهم نیست

سیدعباسی تأکید کرد: در این میان برخی انتقادها به این شیوه قرارداد گرفته شده مبنی بر اینکه او لیگ ایران را نمی‌تواند زیر نظر بگیرد که به نظرم در دنیای امروز حضور فیزیکی چندان مهم نیست و سرمربی با ارسال فیلم می‌تواند ارزیابی از شرایط والیبال ایران داشته باشد. البته اگر پیاتزا در جریان لیگ در ایران حضور داشت به مراتب بهتر بود اما ایراد اساسی نیست. مهم این است که در این مدت زمانی که هدایت تیم ملی را تا قبل از المپیک ۲۰۲۸ برعهده دارد یک تحول اساسی در والیبال ایران ایجاد کند.

در گذشته عملکرد مربی ارزیابی نمی‌شد

وی بااشاره به قرارداد ۲+۲ پیاتزا عنوان کرد: به نظرم قرارداد مشروط با هر مربی کار درستی است، چرا که زمان لازم برای ارزیابی او خواهیم داشت. در دوره‌های قبل به این صورت نبود و اگر هم قرارداد را مشروط هم منعقد می‌شد، ارزیابی درستی از عملکرد سرمربی نداشتیم و تنها زمانی که تیم مسابقه داشت، سرمربی زیر تیغ نگاه‌ها می‌رفت. اگر هم نتیجه می‌گرفت مربی خوبی بود و اگر نتیجه نمی‌گرفت طبیعتاً به درد والیبال ایران نمی‌خورد. این اتفاق در مورد کواچ افتاد، او زمانی که به ایران آمد بازیکنان در دور اول در لیگ جهانی بسیار نتیجه خوبی گرفتند و همه در آن زمان معتقد بودند کواچ بزرگترین مربی برای والیبال ایران است اما من همان زمان هم این صحبت‌ها را قبول نداشتم.

فقط مربی را در زمان نتیجه‌گیری ارزیابی می‌کنیم

سیدعباسی ادامه داد: در واقع آن نتیجه درخشانی که در دوره کواچ در دور اول مسابقات لیگ جهانی رقم خورد، تلاش بازیکنان برای اثبات خودشان بود، و دلیل آن هم جدایی ولاسکو از والیبال ایران بود. زمانی که او (ولاسکو) از ایران رفت همه گفتند او والیبال ایران را متحول کرد و بازیکنان در این دوره تلاش کردند که ثابت کنند اگرچه ولاسکو یک مربی بزرگ برای والیبال ایران بود اما ما هم تلاش کردیم، در غیاب ولاسکو خودشان را ثابت کردند. بعد از دو سال تمام نقدها را بعضاً برخی از آن‌ها هم بی انصافی بود به کواچ نسبت دادیم. این نشان می‌دهد که ما فقط مربی را در زمان نتیجه‌گیری ارزیابی می‌کنیم که به نظرم این اصلاً درست نیست؛ باید در طول دوره مربیگری هم به صورت محسوس آن‌ها را زیرنظر بگیریم.

والیبال در سطح مربیگری غنی است

کارشناس والیبال ایران در مورد انتخاب دستیاران ایرانی در کنار پیاتزا گفت: من اعتقاد دارم وقتی سرمربی و مربی خارجی به ایران می‌آیند، اساس کار را آن‌ها به دوش خواهند کشید. گزینه‌هایی که الان اسمشان مطرح است بسیار باتجربه هستند و حتی حقشان است که در تیم باشند، اما ما مربیان دیگری را هم داریم که لیاقت و توانایی در تیم ملی را دارند. این غنای والیبال ایران را نشان می‌دهد که پتانسیل بالایی در سطح مربیگری داریم.

در ایران برای انتخاب دستیار واسطه حرف اول را می‌زند!

درست است که دستیار سوم بودن ممکن است زیاد نتواند نقش ایفا کند و در تصمیم‌گیری‌ها تأثیر زیادی ندارد. البته متأسفانه انتخاب دستیار در ایران بیشتر براساس واسطه‌ها صورت می‌گیرد. حتی گاهی وقت‌ها قبل از اینکه مربی به ایران برسد اطلاعات درست و غلط به او می‌دهند به طوری که وقتی سرمربی به ایران می‌آید یک سری اطلاعات درست یا غلط دارد و این موضوع روی انتخاب‌های او تأثیر می‌گذارد. به هر حال امیدوارم حضور پیاتزا هم به لحاظ ارتقای سطح مربیگری در ایران و هم نتیجه در تیم ملی مفید باشد و والیبال دوباره به روزهای اوج خود برگردد و مردم با والیبال آشتی کنند.