تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3779095
شناسه : 3779095
تاریخ :
افتتاح مرتفع‌ترین رصدخانه ایران در کرمان اقتصاد ایران: رصدخانه بام بهشت به عنوان سومین رصدخانه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین رصدخانه کشور در بخش ساردوئیه جیرفت در جنوب کرمان آغاز به کار کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، رصدخانه‌ای مجهز و منحصر به فرد در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت، در دل کویر کرمان به بهره‌برداری رسید. این رصدخانه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تلاش جانبازان صورت گرفته، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین رصدخانه‌های ایران شناخته می‌شود.

سیداحمد فاطمی؛ مدیرعامل شرکت پیشتازان جانباز در مراسم افتتاح این رصدخانه، با بیان اینکه تنها یک رصدخانه تحقیقاتی در کشور از این رصدخانه مرتفع‌تر است، اظهار کرد: این رصدخانه با ارتفاع 2800 متر از سطح دریا، امکان رصد خورشید، سیارات و اجرام آسمانی را در طول روز و شب فراهم می‌کند. تلسکوپ‌های پیشرفته این رصدخانه، امکان مشاهده جزئیات بی‌نظیری از اجرام آسمانی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

فاطمی افزود: هدف از ساخت این رصدخانه، ترویج علم نجوم، ایجاد یک قطب گردشگری علمی و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه بوده است. ما در این پروژه، به طور کامل از نیروهای بومی استفاده کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در سایر مناطق کشور نیز چنین پروژه‌هایی را اجرا کنیم.

امکانات رصدخانه

امکانات این رصدخانه شامل تلسکوپ‌های پیشرفته برای رصد خورشید، سیارات و اجرام آسمانی، گنبد افلاک‌نما برای شبیه‌سازی آسمان و نمایش اجرام سماوی، آمفی‌تئاتر برای برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌های علمی، کتابخانه برای مطالعه علاقه‌مندان به نجوم و رستوران برای پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

اهمیت رصدخانه

ترویج علم نجوم: ایجاد فرصتی برای آشنایی عموم مردم با علم نجوم و کیهان‌شناسی

گردشگری علمی: جذب گردشگران علاقه‌مند به علم و طبیعت

ایجاد اشتغال: فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای مردم منطقه

توسعه علمی کشور: کمک به پیشرفت علم نجوم در کشور

این رصدخانه با سرمایه‌گذاری 570 میلیارد ریالی شرکت پیشتازان جانباز ساخته شده است. این شرکت که متشکل از جانبازان است، تمام تلاش خود را برای ایجاد یک مجموعه علمی و گردشگری در منطقه محروم ساردوئیه به کار بسته است.

مسئولان محلی و استانی از جمله استاندار کرمان و نماینده ولی فقیه در استان، از این پروژه حمایت کرده‌اند و بر اهمیت آن برای توسعه منطقه تاکید داشته‌اند.

این رصدخانه در شهر درب بهشت، بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت واقع شده است. جیرفت در 238 کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

افتتاح این رصدخانه، گامی مهم در جهت توسعه علم و فناوری در کشور و ایجاد یک قطب گردشگری علمی در منطقه محروم ساردوئیه است. امیدواریم این رصدخانه بتواند به عنوان یک الگو برای سایر مناطق کشور باشد.

انتهای پیام/