تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3779057
شناسه : 3779057
تاریخ :
دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد اقتصاد ایران: محققان دانمارکی هشدار می‌دهند که دیابت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، افرادی که به دیابت مبتلا هستند، به دلیل آسیب به رگ‌های خونی کوچک، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه قرار دارند.

بر اساس نتایج این مطالعه، افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی (آسیب به شبکیه که می‌تواند به نابینایی منجر شود) ۲۱ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری متوسط یا شدید لثه هستند. همچنین، افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی (آسیبی که بر اعصاب تأثیر می‌گذارد) ۳۶ درصد بیشتر احتمال دارد که به بیماری‌های شدید لثه مبتلا شوند. در مجموع، افرادی که هم‌زمان به رتینوپاتی و نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

دکتر فرناندو والنتیم بیتنکور، دندانپزشک و محقق ارشد دانشگاه آرهوس دانمارک، توضیح داد که بیماری لثه در صورت عدم درمان می‌تواند به بافت‌های نگه‌دارنده دندان آسیب زده و حتی منجر به از دست رفتن دندان‌ها شود، که این امر به‌طور مستقیم بر توانایی فرد در جویدن، صحبت کردن و حتی عزت نفس او تأثیر می‌گذارد.

این محققان تاکید می‌کنند که کنترل ضعیف قند خون و التهاب ناشی از دیابت می‌تواند به بروز بیماری‌های چشمی مانند رتینوپاتی و همچنین بیماری‌های لثه شدید منجر شود. سطوح بالای کلسترول نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های شدید لثه را افزایش می‌دهد.

بیتنکور بر اهمیت توجه ویژه دندانپزشکان به سلامت دهان و دندان افراد دیابتی تأکید کرد و افزود که ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی باید مراقبت‌های جامع‌تری برای بهبود سلامت دهان و دندان این بیماران فراهم کنند.

4o