تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3778972
شناسه : 3778972
تاریخ :
همه چیز در مورد قانون جدید «ثبت اموال غیرمنقول» اقتصاد ایران: خرم‌آباد - معاون دادگستری لرستان همه چیز را در مورد قانون جدید «ثبت اموال غیرمنقول» تشریح کرد و گفت: مردم عزیز نیز بدانند که نقل‌وانتقال اسناد باید در دفترخانه اسناد رسمی انجام گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حمیدرضا بوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تأکید بر لزوم صدور سند برای املاک و همچنین ثبت و کتابت معاملات، اظهار داشت: در این راستا اجرای قانون ثبت اموال غیرمنقول مورد تأکید و در دستور کار قرار گرفته است.

مزایای اجرای قانون جدید «ثبت اموال غیرمنقول»

وی با بیان اینکه این قانون مزایای بسیار خوبی دارد، عنوان کرد: شناسایی مالکان، شناسایی املاک، تسهیل در ساخت مسکن، وصول حقوق عمومی و دولتی، کاهش دعاوی قضائی در حوزه اموال غیرمنقول، نظام‌مندشدن مشاوران املاک، جلوگیری از تخلفات شهرداری‌ها و… از جمله مزایای اجرای این قانون به شمار می‌آید.

معاون دادگستری لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف برای اجرای قانون ثبت، افزود: اداراتی مانند ثبت‌اسناد و املاک، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، تأمین اجتماعی و… در این راستا باید پای‌کار بیایند.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیک و همچنین سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی از سوی اداره کل ثبت‌اسناد و املاک، بیان داشت: این دو سامانه باید ظرف مدت یک سال راه‌اندازی شوند.

معاون دادگستری لرستان با بیان اینکه همچنین بر اساس قانون اداره کل ثبت‌اسناد و املاک مکلف شده که ظرف مدت یک سال ارتباط بین مشاوران املاک با این اداره کل را برقرار کند، تصریح کرد: این امر در این راستا است که تکالیفی که بر عهده مشاوران املاک گذاشته شده، از این طریق محقق شود.

بوالحسنی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و همچنین دهیاری‌ها در راستای صدور پروانه‌ها باید پاسخ استعلامات را بدهند، بیان داشت: اگر این امر صورت نگیرد ضمن اینکه برایشان تخلف اداری در نظر گرفته می‌شود، به سردفتر نیز اجازه داده شده که اگر پاسخ استعلامات را از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دریافت نکرد، سند را انتقال بدهد.

تعهداتی که باید توسط مشاوران املاک اجرا شوند

وی با تأکید بر اینکه همچنین برای مشاوران املاک نیز در قالب این قانون تعهداتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بعد از راه‌اندازی دو سامانه یاد شده از سوی ثبت‌اسناد، مشاوران املاک باید به تعهدات خود عمل کنند.

معاون دادگستری لرستان با بیان اینکه اگر مشاوران املاک به تعهدات خود عمل نکنند و یا اینکه بر خلاف قانون اقدام به انتقال اسناد عادی کنند، برایشان در سه مرتبه مجازات تعیین شده است، عنوان کرد: تعزیرات حکومتی دراین‌رابطه ورود می‌کند، در حالت اول تا سه برابر جریمه، در حالت دوم جریمه تا شش برابر و تعلیق به مدت یک سال و در حالت سوم برای مشاوران املاک متخلف، دریافت چندین برابر وجهی که بابت معامله دریافت کرده و همچنین ابطال پروانه در نظر گرفته شده است.

بوالحسنی، ادامه داد: تهیه نقشه برای روستاها از سوی بنیاد مسکن، اتصال اداره کل امور مالیاتی به سامانه ظرف مدت یک سال، پرداخت بیمه‌ها از سوی تأمین اجتماعی و همچنین پاسخ به استعلامت سامانه، ثبت یک نسخه از گواهی انحصاروراثت در سامانه از سوی دادگستری، ثبت تغییر کاربری املاک در سامانه و… از جمله وظایف و تعهدات دستگاه‌های مختلف برای اجرای قانون ثبت اموال غیرمنقول است.

نقل‌وانتقال اسناد باید در دفترخانه اسناد رسمی انجام گیرد

وی با تأکید بر اینکه بعد از تاریخ سوم تیرماه ۱۴۰۳، اگر سند حدنگاری برای ملکی صادر شود، انتقال بعدی آنها فقط از طریق انتقال رسمی و قانونی است، بیان داشت: اگر کسی با سند عادی این را انتقال بدهد، هیچ مالکیتی منتقل نمی‌شود.

معاون دادگستری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر مزایای اجرای قانون ثبت اموال غیرمنقول، گفت: تعیین ضابطه برای تعرفه کمیسیون‌ها، دریافت مالیات در مالکیت بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک، شناسایی خانه‌های خالی، نظارت بر سقف اجاره‌بها و… نقش آنها در کنترل بازار مسکن از دیگر مزایای اجرای این قانون خواهد بود.

بوالحسنی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم عزیز نیز باید بدانند که نقل‌وانتقال اسناد باید در دفترخانه اسناد رسمی انجام گیرد، گفت: اسناد رسمی حدنگاری که از تاریخ سوم تیرماه ۱۴۰۳، صادر شده، نقل انتقال آنها تنها از طریق دفترخانه اسناد رسمی باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص اسناد رسمی که مردم از گذشته در دست دارند و قبل از این قانون صادر شده‌اند نیز می‌توانند در دفترخانه اسناد رسمی به‌صورت رسمی منتقل کنند.

معاون دادگستری لرستان همچنین دررابطه‌با اسناد عادی در دست مردم نیز، گفت: در این راستا بر اساس قانون، ثبت‌اسناد و املاک باید سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی را راه‌اندازی کند، البته دررابطه‌با «مدعیان»، باید ظرف مدت دو سال اسنادی که در دست دارند را ظرف مدت دو سال بارگذاری کنند تا مورد بررسی قرار گیرند.