تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3778841
شناسه : 3778841
تاریخ :
احمدیان: در هیچ نقطه جهان پیشرفتی برای آمریکا نیست اقتصاد ایران: دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با همتای بلاروسی خود، گفت: در هیچ نقطه جهان، پیشرفتی برای آمریکا نیست و در پیشرفت به سمت نظم جدید کشورهای مستقل تردید نکنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، «علی اکبر احمدیان» و «الکساندر ولفوویچ» در این دیدار که روز جمعه و در محل شورای امنیت بلاروس برگزار شد، بر تقویت روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی و توسعه همکاری‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت تأکید کردند.

طرفین در این دیدار همچنین بر ارتقای روابط در حوزه‌های راهبردی و همچنین همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی و چارچوب‌هایی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس تأکید کردند.

احمدیان و ولفوویچ در این دیدار توافق کردند که در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، تجاری و امنیتی، همکاری‌های جدی‌تری بین دو کشور شکل گیرد تا به اهداف رهبران دو کشور جامه عمل پوشانده شود.

نظم جهانی در حال تغییر است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار با اشاره به نگاه مشترک دو کشور در زمینه لزوم چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل، بر تقویت همکاری‌ها در این زمینه تأکید کرد.

احمدیان یادآور شد: اینکه شرایط و نظم جهانی در حال تغییر است، یک واقعیت غیرقابل انکار است؛ ما بعد از انقلاب اسلامی به آمریکایی‌ها ابتدای انقلاب گفتیم که دوران نظم مبتنی بر زورگویی به سر آمده و آماده‌ی تعامل برابر هستیم و تن به تحکم و زور نخواهیم داد اما آنها و شاید دیگران این سخن را جدی نگرفتند.

وی با بیان اینکه بریکس و شانگهای و چارچوب‌های مشابه آن از طلیعه‌های نظم جدید جهانی هستند، خطاب به همتای بلاروسی خود اظهار داشت: مطمئن باشید به گذشته باز نمی‌گردیم. باید در آینده حرکت کنیم و منتظر نظم گذشته نباشیم.

لزوم تقویت همکاری‌ها برای شکست سیاست تحریم

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه بر ضرورت همکاری کشورهای مستقل علیه سیاست‌های یکجانبه‌گرایی غرب تأکید کرد و گفت: ابزارهای نظم قدیم که روزی ژست حقوق بشر و تجارت جهانی و صلح و ساختارهای بین‌المللی بود، امروز به ترور تحریم و تنش تغییر کرده است و تجارت آزاد جهانی و حقوق بشر به ترور، تحریم و صلح به تنش زایی تغییر کرده و این سه ابزار از سوی آمریکا و متحدانش هر روز به کار گرفته می‌شود و این خود نشان می‌دهدکه نظم گذشته کارآیی خود را از دست داده و پایان یافته است؛ لذا هرچه همکاری بین کشورهای بریکس افزایش یابد، زودتر به نظم گذشته «نه» گفته‌ایم.

وی با اشاره به سیاست کشورهای غرب علیه کشورهای مستقل گفت: آن‌ها زمانی سعی داشتند با ابزار تجارت جهانی دیگران را زیر پای خود له کنند، اما امروز می‌کوشند که با تحریم اقدام کنند اما این حرکت، رو به عقب و استیصال است.

رژیم صهیونیستی چه به جنگ ادامه دهد و چه صلح کند، شکست خورده است

احمدیان در ادامه تحولات منطقه خاورمیانه را یادآور شد و گفت: آنها که می‌خواستند فلسطین را فراموش کنند را به فراموشی بسپارید.

وی با اشاره به جنبش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین اظهار داشت: امروز می‌بینید که در داخل دانشگاه‌های آمریکا علیه اسرائیل به نفع فلسطینی‌ها تظاهرات مستمر برقرار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: امروز رژیم صهیونیستی چه به جنگ ادامه دهد و چه صلح کند، شکست خورده است.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ نقطه جهان، پیشرفتی برای آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: در پیشرفت به سمت نظم جدید کشورهای مستقل تردید نکنیم.

اشتراک نظر بلاروس با ایران

دبیر شورای امنیت بلاروس نیز در این دیدار با تأیید سخنان همتای ایرانی خود در زمینه جهان چندقطبی گفت: تهران و مینسک در این راستا دیدگاه یکسانی دارند و گام‌های محکمی را در این زمینه بر می‌دارند.

ولفوویچ افزود: مواضع بلاروس در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با موضع جمهوری اسلامی ایران هماهنگ است و دو کشور ارزیابی‌های یکسانی از مناقشات منطقه‌ای و جهانی دارند.

وی در ادامه، سیاست اصولی بلاروس را مبتنی بر پرهیز از جنگ طلبی و تحقق صلح در منطقه عنوان کرد و گفت: هفت مناقشه حاد در جهان وجود دارد که مهمترین آنها مناقشه خاورمیانه و اوکراین است؛ در این میان، مناقشات سوریه و آفریقا برای سیاست بین‌الملل اهمیت زیادی دارند.

دبیر شورای امنیت بلاروس گفت: آمریکا و اقمارشان که تلاش دارند نظم کنونی را حفظ کنند به این مناقشات دامن می‌زنند.

استقبال از ایده ایران برای تشکیل باشگاه ضد تحریم

ولفوویچ در ادامه سخنان خود اعلام کرد که بلاروس از ابتکار ایران برای تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم حمایت می‌کند.

وی افزود: تلاش‌های ما کمک می‌کند معماری نظم جدید جهانی هرچه سریع‌تر شکل گیرد.