تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3778796
شناسه : 3778796
تاریخ :
هدف ما از سفر به عراق، ایجاد وحدت و انسجام بود اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور گفت: هدف از سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان عصر امروز پس از سفر سه روزه به عراق و در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: هدف سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود و در دیدار با مقامات و جریان‌های سیاسی و احزاب عراق مطالب خود را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: ۱۴ یادداشت تفاهم‌نامه امضا شد، اما برای رسیدن به نگاه مشترک، تیم ما و عراق باید برنامه‌های راهبردی دراز مدت بنویسند تا در دیدار بعدی آن برنامه‌های راهبردی را امضا کنیم و مردم دو کشور راحت رفت و آمد داشته باشند. در جریان اربعین نشان داده شد که این تفاهم چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس جمهور متذکر شد: جلسه‌ای با فعالان اقتصادی در عراق داشتیم و قرار شد وزیر اقتصاد تمام مسائل مطرح شده را در ایران حل کرده و طرف عراقی هم آن مسائل را دنبال کند.

پزشکیان با تاکید بر لزوم تسهیل ارتباطات کشورهای اسلامی، تصریح کرد: کشورهای اروپایی توانستند مرزهای خود را راحت بردارند و راحت می‌توانند معامله، سفر و اقدام علمی و فرهنگی داشته باشند. چرا مسلمانان از افغانستان و پاکستان نتوانند به ایران، عراق، عربستان و ترکیه بروند و چرا کشورهای اسلامی چنین شبکه‌ای ندارند؟

رئیس جمهور ادامه داد: باید ارتباطات کشورهای اسلامی را تسهیل کنیم که تا امنیت نباشد، این اتفاق نمی‌افتد. اگر این اتفاق رخ دهد، اصلاح روند اقتصادی، انتقال تجربیات، رشد، تعالی، خلاقیت و وحدت را ایجاد می‌کند و بازار ما را رونق می‌دهد که این مسائل را در بغداد و اقلیم کردستان مطرح کردم.

وی افزود: برای اقلیم کردستان باورکردنی نبود ما به آنجا برویم. آنها می‌گفتند سابقه نداشته کسی از رؤسای جمهور به اینجا بیاید. استقبال گرمی داشتند و آنها اعلام آمادگی برای رفت و آمد و زیارت، سرمایه گذاری و ارتقای روابط تجاری داشته و قول دادند چندین برابر خواسته ما عمل کنند. بازارچه‌های مرزی را می‌توانیم در کردستان و خوزستان باز کنیم و مشکلات اقتصادی را در مرزها حل کنیم.

پزشکیان ادامه داد: در نجف در مرقد امام علی (ع) تعهد کردیم راه امام را ادامه دهیم و دستورات ایشان از جمله عدالت و رفع تبعیض و رانت را ادامه دهیم. در کربلا، مرقد امام حسین (ع) را زیارت کردم اما خیلی نتوانستم جلو بروم و نزدیک شوم چون ازدحام جمعیت بود و متأسفانه یا خوشبختانه محافظان من هم برای اینکه کسی نرسد و برخوردی با من نداشته باشد، نمی‌گذاشتند مردم جلو بیایند و من هم نخواستم مردم را اذیت کنم. صبح فردای زیارت مرقد امام علی، به زیارت حضرت ابوالفضل عباس (ع) رفتم و راحت تر زیارت کردم اما قیافه را عوض کردم، کلاه و ماسک گذاشتم تا مردم اذیت نشوند و تعهد بستیم باعث زینت آنها باشیم نه آنکه موجب بی آبرویی آنها شویم.

رئیس جمهور گفت: در بصره استقبال گرمی شد و قرار شد قطار شلمچه و خرمشهر توسط طرفین پیگیری شود و به موضوع وحدت تاکید کردم. سفر قابل توجهی بود و دستاوردهایی برای ایجاد زبان و نگاه مشترک با عراق و اجرای سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، داشت.