تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3778717
شناسه : 3778717
تاریخ :
مشخصات فنی عجیب CPU در تراشه‌های پرچم‌دار بعدی کوالکام و مدیاتک فاش شد اقتصاد ایران: یکی از افشاگران خوش‌سابقه، مشخصات پردازنده‌های پرچمدار کوالکام و مدیاتک را فاش کرد که جزئیات جالبی به‌همراه دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

انتظار می‌رود پردازنده‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دیمنسیتی ۹۴۰۰ به‌زودی در قلب بهترین گوشی های اندرویدی قرار بگیرند. یکی از افشاگران خوش‌سابقه، با انتشار پستی در ویبو برخی از جزئیات این تراشه‌ها را فاش کرد.

به‌ادعای دیجیتال‌چت‌استیشن، تراشه‌های پرچمدار کوالکام و مدیاتک هر دو براساس لیتوگرافی سه نانومتری TSMC ساخته خواهند شد.

مشخصات فنی فاش‌شده از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دیمنسیتی ۹۴۰۰
Digital Chat Station

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ ظاهرا پردازنده‌ای هشت هسته‌ای متشکل از دو هسته‌ی Phoenix L با فرکانس چشمگیر ۴٫۳۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی Phoenix M با فرکانس ۳٫۵۳ گیگاهرتز و واحد گرافیکی Adreno 830 خواهد بود. این فرکانس‌ها با مشخصات فنی تراشه‌ در وان‌پلاس ۱۳ که در گیک‌بنچ فاش‌شده بود، مطابقت دارند.

در سوی دیگر میدان، دیمنسیتی ۹۴۰۰ احتمالا به هشت هسته‌ متشکل از یک هسته‌ی Cortex-X5 (با نام رسمی Cortex-X925) با فرکانس ۳٫۶۳ گیگاهرتز، سه هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A7xx با فرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز مجهز خواهد بود. گفته می‌شود واحد گرافیکی Immortalis G925 MC12 وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی را برعهده خواهد داشت.

نکته‌ی جالب در مورد پردازنده‌ی جدید مدیاتک استفاده از یک هسته‌ی جدید به عنوان هسته‌ی اصلی و سه هسته‌ی قدیمی‌تر به‌عنوان هسته‌های میانی است. دیمنسیتی ۹۳۰۰ از هسته‌ی Cortex-X4 هم برای هسته‌های اصلی و هم میانی استفاده می‌کند. احتمالا مدیاتک به‌دلیل اندازه یا مصرف انرژی تراشه چنین رویکردی در پیش گرفته است.

مقالات مرتبط
  • عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه پرچم‌دار Dimensity 9400 مدیاتک پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت
  • بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۴ فاش شد؛ عملکرد خیره‌کننده و هم‌پای A18 Pro

استفاده از هسته‌های قدیمی‌تر نشان می‌دهد که نباید انتظار جهش بزرگی در عملکرد چند هسته‌ای دیمنسیتی ۹۴۰۰ داشته باشیم. می‌توان امید داشت که تراشه‌ی جدید تایوانی‌ها شارژدهی و عملکرد پایدارتری از نسل قبلی ارائه دهد.

ویوو گوشی‌های سری X200 را با تراشه‌ی جدید مدیاتک در تاریخ ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) معرفی می‌کند. از سوی دیگر وان‌پلاس ۱۳ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به‌زودی از راه می‌رسد.