تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3778714
شناسه : 3778714
تاریخ :
کشف تاثیر چربی خونِ پدر بر بیماری قلبی فرزندِ دختر اقتصاد ایران: یک مطالعه از محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید(California Riverside) نشان می‌دهد که مردانی که رژیم غذایی ناسالم و پر کلسترول دارند، وقتی پدر می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش خطر بیماری قلبی و عروقی در دخترانشان شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: پژوهشگران می‌گویند، نتایج یک مطالعه نشان داده است که رژیم غذایی با کلسترول بالا، اسپرم را در مردان تغییر می‌دهد و منجر به افزایش سه برابری خطر بیماری قلبی در فرزندان دختر فرد می‌شود که هنوز مشخص نیست چرا این تاثیر فقط در فرزندان دختران رخ می‌دهد.

یک مطالعه از محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید(California Riverside) نشان می‌دهد که مردانی که رژیم غذایی ناسالم و پر کلسترول دارند، وقتی پدر می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش خطر بیماری قلبی و عروقی در دخترانشان شوند.

این پژوهش که در مجله JCI Insight منتشر شده است، اولین پژوهشی است که این نتیجه را فقط در فرزندان دختر نشان می‌دهد و محققان نمی‌دانند چرا فقط فرزندان دختر تحت این تأثیر قرار می‌گیرند.

بیماری‌های قلبی و عروقی که گروهی از اختلالات است که بر قلب و عروق خونی تأثیر می‌گذارد، علت اصلی مرگ و میر در جهان است. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی و عروقی است.

در ایالات متحده نزدیک به ۷۰۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند که معادل یک مورد از هر پنج مرگ در این کشور است.

کلسترول می‌تواند آران‌ای اسپرم را تغییر دهد

چانگ‌چنگ ژو(Changcheng Zhou) استاد علوم زیست پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا ریورساید و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: قبلاً تصور می‌شد که تنها ژنوم اسپرم‌ها در طول لقاح نقش ایفا می‌کند. با این حال، مطالعات اخیر توسط ما و دیگران نشان داده است که قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی از جمله رژیم غذایی ناسالم، مواد سمی محیطی و استرس می‌تواند آران‌ای اسپرم‌ها را تغییر دهد تا واسطه توارث بین نسلی باشد.

ریبونوکلئیک اسید یا آران‌ای(RNA) در تمام سلول‌های زنده یافت می‌شود که شباهت‌های ساختاری با دی‌ان‌ای دارد و برای اکثر عملکردهای بیولوژیکی موجودات زنده و ویروس‌ها حیاتی است.

ژو می‌گوید: مردانی که قصد فرزنددار شدن دارند، باید رژیم غذایی سالم و کم‌کلسترول داشته باشند و عوامل خطر بیماری قلبی و عروقی خود را کاهش دهند.

وی افزود: به نظر می‌رسد این عوامل بر روی اسپرم و سپس بر سلامت فرزندان دختر تأثیر می‌گذارد. مطالعه ما نشان می‌دهد که اسپرم این اطلاعات را به نسل بعدی منتقل می‌کند.

تصلب شرایین

این مطالعه بر روی تصلب شرایین یا انسداد عروق(atherosclerosis) که یک بیماری التهابی مزمن است که علت اصلی بیماری قلبی و عروقی است، متمرکز بود.

در تصلب شرایین، پلاک که یک ماده چسبنده است که از کلسترول، چربی و سایر مواد خونی تشکیل شده است، در دیواره سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود.

هنگامی که پلاک سخت می‌شود، شریان‌ها را باریک می‌کند، جریان خون را به بدن محدود می‌کند و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های اندام‌های حیاتی را کاهش می‌دهد.

اسپرم حاوی بسیاری از مولکول‌های آران‌ای غیر کد کننده کوچک است که برای تنظیم ژن و فرآیندهای سلولی مهم هستند. هنگامی که آنها تغییر می‌کنند، عملکرد آنها به طور قابل توجهی در فرآیندهای مختلف بیولوژیکی نیز تغییر می‌کند.

محققان دریافتند که مولکول‌های کوچک آران‌ای در اسپرم موش‌هایی که از رژیم غذایی پرکلسترول تغذیه می‌شوند، در پاسخ به قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی دچار تغییراتی می‌شوند.

آنها همچنین دریافتند که مولکول‌های آران‌ای کوچک تغییر یافته می‌توانند بر بیان ژن اولیه در سلول‌های بنیادی جنینی موش تأثیر بگذارند.

مشخص نیست که چرا فقط فرزندان دختر تحت تأثیر قرار می‌گیرند

ژو توضیح داد که بیشتر مطالعات بر روی اثرات مادر بر سلامت فرزندان متمرکز شده است، در حالی که تأثیرات پدران بر سلامت فرزندانشان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

وی افزود: بررسی تحت تأثیر والدین بر توسعه بیماری‌های مزمن در فرزندان آنها چالش برانگیز است، زیرا این آزمایش‌ها به طور کلی زمان‌بر هستند و به منابع بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارند.

در حال حاضر محققان نمی‌دانند که چرا فقط فرزندان دختر بر اثر کلسترول بالای پدر به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

ژو و تیمش در آزمایش‌های خود، موش‌های نر دستکاری شده ژنتیکی را با یک رژیم غذایی پرکلسترول تغذیه کردند که باعث افزایش چربی خون آنها شد. چربی خون اختلالی است که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.

در نهایت مشاهده شد که این کلسترول بالا منجر به افزایش ۲ تا ۳ برابری تصلب شرایین در فرزندان ماده شد.

ژو می‌گوید: مطالعه ما به درک علت بیماری‌های مزمن ناشی از قرارگیری والدین در شرایط مختلف کمک می‌کند. ما امیدواریم که یافته‌های ما تحقیقاتی را در مورد تأثیر پدر بر سلامت قلب و عروق فرزندان تحریک کند.