تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3778701
شناسه : 3778701
تاریخ :
رضایت بیماران خاص از سازمان انتقال خون/ جورکش سازمان غذا و دارو اقتصاد ایران: مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران، در ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون، از اقدامات این سازمان در راستای تأمین خون و فرآورده‌های خونی بیماران خاص، تقدیر کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

احمد قویدل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بیماران هموفیلی و دیگر بیماران نیازمند به خون قدردان خدمات ارزشمند سازمان انتقال خون ایران و همچنین اهداکنندگان خون هستند که بدون هیچ چشمداشتی با اهدای خون سلامت نیازمندان به خون را برطرف می‌نمایند.

وی افزود ۵۰ سال از بنیانگذاری سازمان انتقال خون ایران به صورت اصولی و متکی به مردم توسط دکتر فریدون علاء می‌گذرد. این سازمان بر بستر اصولی و درستی که بنیانگذاری شده بود با ترویج فرهنگ اهدای خون بر دوش مردم توانسته است در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در ردیف بهترین سازمان‌ها قرار گیرد و از موقعیت برتری در حوزه رعایت استانداردهای جمع آوری خون در این منطقه قرار داشته باشد.

قویدل ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران، بزرگ‌ترین یاور بیماران هموفیلی به خصوص در کمبودهای ادواری دارو بوده است و همچنین نیازمندان دائمی به خون مانند بیماران تالاسمی، دیالیزی، مبتلایان به سرطان‌ها است. آزمایشگاه مرکزی این سازمان در زمره مجهزترین آزمایشگاه‌های کشور است.

وی افزود: سازمان انتقال خون و سازمان محیط زیست تقریباً همزمان با هم بنیان گذاشته شدند. اما در بنیانگذاری سازمان انتقال به نقش مردم و ترویج فرهنگ اهدا توجه ویژه شده است، اما در بنیانگذاری سازمان محیط زیست به نقش مردم و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست کم توجهی شد و بار حفاظت از محیط زیست بر دوش محیط بانان گذاشته شد. امروز مردم نتیجه هر دو سیاستگذاری را می‌بینند. نقش سازمان انتقال خون ایران در ارائه خدمت به مردم در حوادث طبیعی و غیر طبیعی بی بدیل است و در سایه مشارکت مردم، این سازمان توانسته به نیازهای مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون پاسخگو باشد. در حالی که وضعیت محیط زیست در ایران به خوبی نشان می‌دهد در بنیانگذاری و اداره به ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست کم توجهی شده است.

قویدل ادامه داد: گذشته از پاسخگویی سازمان انتقال خون در تأمین نیاز کمی شبکه سلامت به خون، ارتقا کیفیت و تضمین مسیر برای انتقال خون سالم از مهم‌ترین تلاش‌های کارکنان سازمان انتقال خون است که کمتر درباره آن اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: یکی از فناوری‌های جدید سازمان انتقال خون ایران انجام آزمایش غربالگری نَت (NAT) است که این آزمایش مولکولی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز است. تشخیص زودهنگام بیماری‌های ویروسی و آلودگی‌ها در خون باعث بالا رفتن امنیت شبکه خونی و کوتاه شدن تشخیص زمان ورود ویروس به بدن افراد (دوره پنجره) تا تشخیص آزمایشگاهی می‌شود. واحد هموویژلانس انتقال خون نیز با جدیت عوارض‌های احتمالی ناشی از انتقال خون را پیگیری نموده و اطلاعات بانک خون بیمارستان‌ها و پزشکان و کارشناسان در این حوزه همواره به روز رسانی نماید.

مشاور هیأت مدیره کانون هموفیلی ایران، ضمن ابراز رضایت از تعامل مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های بیماران مصرف کننده خون و فرآورده‌ای خونی که تلاش خوبی برای رفع نیازهای بیماران داشته اند، بر ضرورت توجه وزیر بهداشت به این مهم تاکید کرد.

وی همچنین یادآور شد: ضریب نفوذ سازمان انتقال خون در جامعه و پیوستن اهدا کنندگان جدید به این سازمان رابطه مستقیمی با سرمایه اجتماعی کشور دارد. در شرایط اضطراری مانند زلزله و سیل و شیوع بیماری نیاز عمومی مردم به خون و محصولات خونی، پیوستن مردم به صف اهداکنندگان خون است اما در شرایط عادی کشور تقویت شبکه اهدا کنندگان ارتباط مستقیم با سرمایه اجتماعی کشور و وجود نشاط اجتماعی در جامعه است. مدیریت فعلی این سازمان شرایط دشواری را در چند سال گذشته با توجه به سطح پایین سرمایه اجتماعی کشور مدیریت نموده است. این سازمان از جمله سازمان‌های دولتی است که پایداری شبکه آن به ایفای نقش مردم وابسته است و چهره‌های تأثیرگذار اجتماعی می‌توانند نقش مهمی در ترغیب مردم برای تقویت این شبکه ایفا نمایند.

قویدل ادامه داد: روابط عمومی سازمان انتقال خون، استراتژی جوان سازی شبکه اهدا کنندگان خون را مدتی است در دستور کار دارد که این امر نیازمند همکاری سازمان‌های مردم نهاد و جامعه مدنی ایران است. افزایش اهدای خون توسط دختران و زنانی که توانایی اهدای خون را دارند، از دیگر اهداف تعریف شده این سازمان است. باید امیدوار باشیم همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در بخش دولتی و همچنین نهادهای غیر دولتی و انجمن‌ها برای تقویت شبکه خونی کشور و رفع تنوع نیازهای خاص بیماران مانند گروه‌های منفی خون و یا بیمارانی که نیازمند پلاکت‌های نوع خاص و خدمات متنوع دیگر هستند، مرتفع شود.

قویدل افزود: ما در ۴ سال اخیر شاهد همکاری ارزشمند مدیرعامل سازمان انتقال خون با کانون بوده ایم. در سال گذشته که با خطای بزرگ سازمان غذا دارو فاکتور ۸ در کشور در دسترس نبود، سازمان انتقال خون به داد بیماران رسید. در شرایط کمبودهای شدید داروی ون ویلبراند و همچنین فاکتور ۸ و ۹ پلاسمایی سازمان انتقال خون با تأمین پلاسما و کرایو و FFP به داد بیماران رسیده است.

وی گفت: سازمان انتقال خون در بسیاری از موارد با طرح تذکراتی به فعالین حوزه صنعت پلاسما از تحقق قول تأسیس پالایشگاه خون توسط فعالین این صنعت کاملاً به جا انتقاد نموده است. این سازمان با تعهد خاص نسبت به پلاسمای خون حاصل از خون‌های اهدایی مردم این تذکرات به جا را که قاعدتاً سازمان غذا دارو به عنوان ناظر باید بدهد را یادآور شده و از خام فروشی پلاسما ابراز نگرانی نموده است. سکوت فعالین حوزه صنعت پلاسما در مقابل این تذکرات می‌تواند صحت این نگرانی‌ها را تأیید نماید.

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران ضمن تبریک پنجاه سالگی سازمان انتقال خون ایران، ابراز امیدواری نمود به موازات تلاش‌هایی که برای افزایش داوطلبین اهدای خون سالم انجام می‌شود، به مسائل و مشکلات کارکنان سازمان انتقال خون اعم از پزشکان و کارشناسان نیز توجه شود.