تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3778546
شناسه : 3778546
تاریخ :
تضاد مسکن ۲۵ متری با فرهنگ ایران/ قدرت خرید مستاجران کاهش یافته اقتصاد ایران: کارشناس سیاستگذاری مسکن با بیان این‌که باید با افرادی که ساخت مسکن ۲۵ متری را پیشنهاد می‌دهند، برخورد شود، گفت: مسکن ۲۵ متری در شان مردم ایران نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشید ایلاتی کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که قدرت خرید مردم در بازار مسکن کاهش یافته است، گفت: نباید با یک نگاه بازاری به این مسئله، پیشنهادی مانند مسکن ۲۵ متری ارائه دهیم، باید کاری کنیم تا قدرت خرید مردم در بازار مسکن را افزایش دهیم. این کار را با یک سری ابزارها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک، ریت‌ها(Reits) و.. افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که باید مسکن را به شرط تملک به مردم واگذاری کنیم، افزود: به‌عنوان یک واحد ۵۰ متری تملک می‌شود و خریدار فقط قدرت خرید ۲۵ متر از آن را دارد. در همان ابتدا به اندازه ۲۵ متر به فروشنده پرداخت می‌شود و طی یک بازه مثلاً ۱۰ ساله با پرداخت اجاره ۲۵ متر بقیه به‌صورت اقساط، خریدار مالک واحد می‌شود.

این کارشناس مسکن گفت: در یک سری کشورها مانند تایوان، سنگاپور و هنگ کنگ خانه‌های کپسولی و ۶ متری ساخته می‌شود. این کشورها جزیره هستند و زمین ندارند. این در حال است که در ایران کشور وسیعی است و زمین داریم و زیر یک درصد آن را به عنوان سکونت‌گاه مورد استفاده قرار داده‌ایم.

ایلاتی با تاکید بر این‌که باید محدوده شهرها و روستاها را بزرگ‌تر کنیم، اضافه کرد: وقتی در جزیره‌ها زمین نیست چاره‌ای جز ساخت خانه کپسولی نیست. اما این در شأن مردم ایران نیست که مسکن ۲۵ متری بسازیم و معتقدیم باید با افرادی که چنین پیشنهاداتی می‌دهند، برخورد شود.

وی با اشاره به این‌که مساله مسکن ۲۵ متری خط یک اخبار است و باید جلو این کار گرفته شود، افزود: این کار تبعات اقتصادی و اجتماعی برای کشور به دنبال دارد.