تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3778545
شناسه : 3778545
تاریخ :
افزایش ۹۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت در سال‌جاری میلادی اقتصاد ایران: آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ۹۰۰ هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش خواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت کمتر از حد انتظار در سال جاری میلادی رشد خواهد داشت که نتیجه ضعف تقاضا در چین است. تقاضا برای نفت از نظر این آژانس در دهه حاضر ثابت خواهد بود.

همچنین، این آژانس در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ۹۰۰ هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش خواهد داشت، این رقم ۷۰ هزار بشکه در روز معادل ۷.۲ درصد پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی این آژانس است و ضعف تقاضا در چین و سرعت انتقال به سمت سوخت‌های پاک‌تر از عوامل کاهش تقاضا برای نفت خواهد بود. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هم پیش بینی خود از رشد تقاضا در ۲۰۲۴ را کاهش داده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «با توجه به کند شدن روند رشد تقاضای نفت در چین و همچنین افزایش ناچیز یا کاهش تقاضا در سایر کشورها، رشد تقاضای جهانی برای نفت تا پایان دهه حاضر ثابت خواهد بود».

قیمت نفت به خاطر نگرانی در مورد تقاضای جهانی کاهش یافته است. قیمت نفت برنت در این هفته تا کمتر از ۷۰ دلار در هر بشکه یعنی پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۱ کاهش یافت و حالا حدود ۷۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شود؛ همچنین، چین سال‌ها محرک رشد مصرف نفت در دنیا بود، اما ضعف رشد اقتصاد این کشور و همچنین انتقال به سمت خودروهای برقی، شرایط مصرف انرژی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا را تغییر داده است.

انتظار می‌رود تقاضا در چین ۱۸۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۴ رشد داشته باشد، در حالی که این رقم در ماه ژوئیه ۴۱۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی می‌شد اما اوپک پیش‌بینی می‌کند، رشد تقاضا در ۲۰۲۴ برابر با ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز باشد. اختلاف بین پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از رشد تقاضا در سال جاری میلادی برابر با یک درصد از تقاضای جهانی است.

براساس نظریه آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا در سایر اقتصادهای بزرگ هم تحت فشار قرار گرفته است. مصرف بنزین در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت دنیا نسبت به سال گذشته کاهش داشته و این آژانس پیش‌بینی رشد تقاضا در ۲۰۲۵ را بدون تغییر و همان ۹۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است و از سوی دیگر اوپک رشد تقاضا در ۲۰۲۵ را برابر با ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند.