تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3778531
شناسه : 3778531
تاریخ :
روابط فرهنگی یکی از عرصه‌های همکاری میان ایران و عراق است اقتصاد ایران: یکی از عرصه‌های همکاری دو کشور عرصه روابط فرهنگی است و در حوزه فرهنگی روابط و مناسبات ایران و عراق خصوصاً در دولت محمد شیاع السودانی به سطح بالایی ارتقا یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری کشورمان به بغداد یادداشتی نوشت و در آن به اقدامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این کشور، پرداخت.

مشروح متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم؛

نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری اسلامی ایران مسعود پزشکیان به کشور عراق روز چهارشنبه ۲۱ شهریور انجام شد. اهمیت این سفر در شرایط خاص منطقه بخصوص تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی و پس از برگزاری مراسم بزرگ اربعین حسینی حاوی پیام‌های خاص داخلی و بین المللی است. امروز روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در عرصه‌های مختلف در حال توسعه و رسیدن به سطح راهبردی است.

یکی از عرصه‌های همکاری دو کشور عرصه روابط فرهنگی است. در حوزه فرهنگی روابط و مناسبات ایران و عراق خصوصاً در دولت آقای محمد شیاع السودانی به سطح بالایی ارتقا یافته است.

در سال‌های اخیر اقدامات شایان ذکری توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عراق به کمک سایر نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای در جهت تقویت پیوندهای علمی و فرهنگی بین دو کشور به انجام رسیده است که اهم آنها عبارتند از:

۱) تأسیس 4 مرکز فرهنگی در شهرهای بغداد ، بصره، سلیمانیه و اربیل و بخش‌های فرهنگی در همه نمایندگی‌های سیاسی موجود در کشور عراقبا همکاری قانونی دو کشور

۲) برگزاری مشترک «هفته علمی ایران و عراق» که منجر به امضای ۱۸۰ تفاهم‌نامه همکاری بین ۶۰ دانشگاه ایرانی و عراقی شد.

۳) قرار گرفتن ۷۴ دانشگاه ایرانی در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم عراق برای تحصیل دانشجویان عراقی و همچنین تأیید ۲۰ دانشگاه بورس پذیر ایرانی در زمان دولت نخست وزیر محترم آقای محمد شیاع السودانی.

۴) هماهنگی برای تحصیل بیش از ۷۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران که این ظرفیت قابلیت افزایش را دارا است.

۵) هماهنگی برای حضور ده‌ها هیئت علمی، دانشگاهی، فرهنگی و هنری ایرانی در عراق در طول سال و برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌های مشترک مثل برگزاری هفته‌های فیلم ایران در عراق و برنامه‌های فرهنگی خاص کودک و نوجوان.

۶) بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی اربعین حسینی در جهت تعمیق پیوندهای دینی و معنوی دو کشور.

۷) چهارمین فراخوان آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهدای قاده النصر و ارسال آثار توسط ۷۰۰ هنرمند عراقی و خلق بیش از ۱۵۰۰ اثر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای.

۸) ترجمه آثار فاخر علمی و فرهنگی ایرانی به زبان عربی و چاپ بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب.

۹) زمینه سازی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری مشترک به منظور ارتقای نوآوری و فناوری و ایجاد فرصت‌های جدید همکاری بین دو کشور.

۱۰) کمک به تأسیس شعب دانشگاهای ایرانی در عراق که تاکنون دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری عتبه حسینی، دانشگاه المصطفی و دانشگاه آزاد موفق به تأسیس شعبه در عراق شده اند و تأسیس شعبه دانشگاه تهران هم در دستور کار قرار دارد.

پزشکیان در اولین سفر خارجی ریاست جمهوری به عراق ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت در محل یادمان شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس حضور یافته و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس از جمله دیدارهای رسمی این سفر بود. در دیدار با نخست وزیر عراق جناب آقای پزشکیان لوح مزین به پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از مهمان‌نوازی موکب‌داران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی را به ایشان اهدا کردند. در این سفر ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری در حوز های مختلف اقتصادی، امنیتی، کشاورزی و فرهنگی بین دو کشور به امضا رسید. یکی از مهم‌ترین این اسناد امضای برنامه مبادلات همکاری‌های فرهنگی، هنری بین دو کشور بود.

دیدار با سران چارچوب هماهنگی شیعی از برنامه‌های مهم صورت گرفته در سفر بود. رئیس جمهور در این سفر با سران ائتلاف الدوله که متشکل از رهبران شیعه، سنی و کرد که مجموعاً ۲۸۰ نماینده در پارلمان عراق دارد دیدار کرد.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در عراق از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در بغداد بود. پزشکیان عصر روز چهارشنبه با حضور در ساختمان رایزنی فرهنگی بغداد با ایرانیان مقیم بغداد دیدار کرد.

در این دیدار صمیمی که در سالن همایش‌های شهید ابومهدی المهندس رایزنی فرهنگی بغداد برگزار شد او در جریان مشکلات و موانع و اقدامات صورت گرفته در خصوص ایرانیان مقیم عراق قرار گرفت. اهدای هدیه توسط مادر شهید سجاد به رئیس جمهور از برنامه‌های این مراسم بود. شهید سجاد از شهدایی هستند که مادرمکرمه ایشان ایرانی و پدرمعظم‌شان عراقی است.

این شهید بزرگوار در منطقه شمسیه کرکوک با زبان روزه به شهادت رسید. رئیس جمهور در شب شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) با حضور در شهر کاظمین به زیارت امامین کاظمین علیهم السلام مشرف شدند. برنامه سفرشان در بغداد با زیارت کاظمین به پایان رسید و برنامه‌های سفرشان در شهرهای اربیل، نجف اشرف، کربلای معلی و بصره ادامه دارد.