تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3778496
شناسه : 3778496
تاریخ :
جی‌اِس‌ایکس 250 آر؛ سامورایی دوچرخ جسور و چابک اقتصاد ایران: سوزوکی GSX250R با توجه به‌فاصله محوری 1430 میلی‌متری، از سطح راحتی بالاتری نسبت به‌رقبایش برخوردار است. در اسپرت‌بایک‌ها همواره شاهد سواری خشک و البته ارگونومی نسبتا پایین هستیم؛ اما طراحان کمپانی سوزوکی زین (نشیمنگاه) را با ارتفاع 790 میلی‌متری طراحی کرده‌اند که این نوع طراحی سبب بهبود ارگونومی و راحتی سرنشین این اسپرت‌بایک می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

موتورسیکلت‌های اسپرت می‌توانند تجربه هیجان و شتاب عالی را به شما هدیه دهند. کلاس 250 سی‌سی یکی از کلاس‌های موتورسیکلت‌های اسپرت است که می‌توانید تجربه داشتن یک موتورسیکلت اسپرت و قابل تردد در شهر و بزرگراه را با آن به‌خوبی احساس کنید. سوزوکی GSX250R دقیقا همان گزینه‌ای است که می‌تواند شما را به‌وجد آورد. این اسپرت‌بایک جسور سامورایی در نسخه 2024 (که در فهرست بهترین اسپرت‌بایک‌های جهان قرار دارد) ویژگی‌های خاصی را به‌راکبش ارائه می‌دهد.

طراحی محافظه‌کارانه ولی اسپرت

سوزوکی GSX250R از اسپرت‌بایک‌های محبوب این کمپانی صاحب‌نام ژاپنی به‌حساب می‌آید که طی یک دهه اخیر توانسته هر سال در فهرست بهترین اسپرت‌بایک‌های جهان قرار گیرد. GSX250R از سال 2010 میلادی به‌بعد با استایل مدرن‌تر و اسپرت‌تر به‌بازار جهانی عرضه می‌شود. این سبک از طراحی سوزوکی در GSX250R سبب شد سایر رقبای این اسپرت‌بایک نیز با استایل به‌روز و اسپرتی به‌بازار عرضه شوند.

GSX250R طی 14 سال توانسته همان استایل جذاب و کلاسیک خود را با اِلِمان‌های زبان جدید طراحی سوزوکی حفظ کند. البته طراحان کمپانی سوزوکی در پوزه نسخه 2024 این اسپرت‌بایک تغییراتی (به‌ویژه در طراحی چراغ‌های جلو و عقب) اعمال کرده‌اند تا این اسپرت‌بایک محبوب استایل مدرن‌تری داشته باشد. بر این اساس با نگاهی به پروفیل GSX250R همچنان شاهد اسپرت‌بایکی با طراحی هیجان‌انگیز هستیم.

فلاپ یکپارچه که به‌پوزه این اسپرت‌بایک متصل شده، باک حجیمی که حالت عضلانی دارد، فلاپ‌های تیز عقب، فاصله نسبتا زیاد گل‌گیر با تایر عقب و قرارگیری اگزوز اسپرت (که با زاویه خاصی طراحی شده)، کاراکتر نافذ و اسپرتی به GSX250R می‌بخشد. در نمای جلو همچنان شاهد طراحی کلاسیک سوزوکی یعنی فرمت V شکل کاسه‌چراغ هستیم؛ البته یک چراغ لوزی‌شکل در میان دو LED باریک قرارگرفته تا با انحنای روی پوزه، چهره اسپرت و جسورانه‌ای از این اسپرت‌بایک به‌نمایش بگذارد.

LED های باریکی که در طرفین قرار دارند با برچسب (استیکر) روی فلاپ هارمونی خوبی ایجاد کرده و حس هیجان بیشتری را در بیننده ایجاد می‌کند. جالب است بدانید دو دریچه دوزنقه‌ای‌شکل کوچک در زیر چراغ‌های جلو تعبیه شده تا هوای ورودی مناسبی به‌پیشرانه برسد. این امر منجر به‌بهبود خنک‌کاری پیشرانه می‌شود. از سوی دیگر در نمای عقب شاهد طراحی چراغ لوزی‌شکلی هستیم که با LED به‌شکل حرف V هارمونی خوبی با نمای جلو پیدا کرده است. همچنین با توجه به‌فلاپ‌های تیز عقب، شاهد نمای زیبایی از یک اسپرت‌بایک جسور ژاپنی هستیم.

براساس آن‌چه کمپانی سوزوکی اعلام کرده، GSX250R نسخه 2024 از 25 درصد بهبود آیرودینامیک بهره می‌برد که این بهبود را مدیون طراحی دریچه‌های هوا زیر دماغه جلو، طراحی ورودی هوا روی فلاپ‌ بدنه و طراحی فوق آیرودینامیک فلاپ عقب است. کمپانی سوزوکی به‌صورت استاندارد دو رنگ مشکی-قرمز دایموند و مشکی مرواریدی را برای مدل 2024 این اسپرت‌بایک محبوب در نظر گرفته است. البته رنگ‌هایی مانند آبی متالیک به‌سبک سوزوکی، سفید صدفی مات به‌همراه مشکی و سبز فسفری با رنگ سفید و نارنجی مات با مشکی مرواریدی برای آن دسته از مشتریانی که خواهان پرداخت هزینه بیشتر هستند، در نظر گرفته شده است.

جی‌اِس‌ایکس 250 آر؛ سامورایی دوچرخ جسور و چابک

راحتی و ارگونومی بالا

سوزوکی GSX250R با توجه به‌فاصله محوری 1430 میلی‌متری، از سطح راحتی بالاتری نسبت به‌رقبایش برخوردار است. در اسپرت‌بایک‌ها همواره شاهد سواری خشک و البته ارگونومی نسبتا پایین هستیم؛ اما طراحان کمپانی سوزوکی زین (نشیمنگاه) را با ارتفاع 790 میلی‌متری طراحی کرده‌اند که این نوع طراحی سبب بهبود ارگونومی و راحتی سرنشین این اسپرت‌بایک می‌شود.

همچنین زاویه قرارگیری فرمان نسبت به‌بدن راکب در 24.5 درجه‌ای قرار گرفته که این زاویه قرارگیری به‌منظور ایجاد راحتی بالاتر بوده است . همچنین فاصله فرمان این اسپرت‌بایک تا بدن راکب 110 میلی‌متر است که این عدد در کلاس خود سطح بالایی از راحتی را به‌وجود می‌آورد. همچنین به‌منظور راحتی بالای راکب، یک نمایشگر 5.8 اینچی از نوع TFT برای کلاستر تعبیه شده تا تمام اطلاعات سرعت، دور موتور، وضعیت تعویض دنده، دمای موتور، چراغ چک، چراغ ABS، نشانگر فشار باد تایر، میزان سوخت در مخزن و سایر اطلاعات حرکتی و دینامیکی در اختیار راکب قرار بگیرد. از سوی دیگر طراحی زین (نشیمنگاه) راکب U شکل است که برای سرنشین دوم از یک زین باکیفیت استفاده شده تا نهایت راحتی برای راکبان ایجاد شود.

سبک‌سازی به‌ سبک سوزوکی

براساس آن‌چه کمپانی سوزوکی اعلام کرده است GSX250R نسخه 2024 از شاسی برادر بزرگ‌تر پرچمدارش یعنی GSX-R1000R بهره گرفته است. به این معنا که شاسی بدنه این اسپرت بایک از آلومینیوم و فریم جلو از فولاد بهینه‌سازی‌شده نسل جدید است تا وزن کلی GSX250R کاهش یابد. شاسی بدنه آلومینیومی و استفاده از قطعات پلاستیکی سبب شده است وزن خالص سوزوکی GSX250R بدون در نظر گرفتن باک 15 لیتری پر از سوخت، راکب و سرنشین 178 کیلوگرم باشد. این وزن در کلاس اسپرت‌بایک‌ها بی‌نظیر است. همچنین دسته‌موتورهای این اسپرت‌بایک از جنس آلومینیوم دایکستینگ بوده که به‌خوبی مرکز ثقل را پایین برده و وزن را کاهش می‌دهد. این ویژگی‌ها از این اسپرت‌بایک، یک موتورسیکلت جسور و چابک به‌وجود آورده است.

سواری نرم، هندلینگ عالی

سوزوکی GSX250R در محور جلو دارای دو دامپر (کمک‌فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم یا اصطلاحا تلسکوپی و در محور عقب دارای ساختار مونوشوک (یک کمک‌فنر هیدروپنوماتیکی به‌همراه فنر پیچشی در بخش میانه بدنه طراحی‌شده) است. همچنین به‌لطف طراحی دو اهرم وی‌شکل در طرفین (که از جنس آلومینیوم دایکستنیگ است) سواری نرم و باکیفیتی برای راکب و سرنشین دوم فراهم می‌شود.

جالب است بدانید که دامپرهای جلو حداکثر تا 27 میلی‌متر و دامپر عقب تا 17 میلی‌متر و در چهار حالت قابلیت تنظیم دارند. همین مساله سبب شده است سواری سوزوکی GSX250R بسیار دلچسب باشد. از سوی دیگر به‌دلیل توازن بهتر و مرکز ثقل پایین این اسپرت‌بایک نسبت به‌رقبای ایتالیایی خود، این اسپرت‌بایک در زمینه هندلینگ در سطح بالایی قرار دارد. سواری نرم و هندلینگ عالی از دیگر ویژگی‌هایی است که این اسپرت‌بایک را به‌یکی از بهترین اسپرت‌بایک‌های 2024 بدل می‌سازد. ناگفته نماند که استفاده از تایر 80/110 در جلو و تایر 55/140 در عقب با رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی در بهبود سواری GSX250R بسیار اثرگذار بوده و منجر به‌ایجاد سواری نرم و باکیفیتی شده است.

سیستم ترمز منحصربه‌فرد دیسکی در محور جلو، تک‌دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده با کالیپر دو پیستونه ساخت کمپانی Nissin و در محور عقب تک‌دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده با کالیپر تک‌پیستونه ساخت کمپانی Nissin است. تجهیز این اسپرت بایک به‌سیستم ترمز ضدقفل ABS سبب ایجاد عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمان ترمزگیری می‌شود.

جی‌اِس‌ایکس 250 آر؛ سامورایی دوچرخ جسور و چابک

قدرتی که صدای مهیجی تولید می‌کند

تکنولوژی ساخت سوزوکی در زمینه موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی همواره در صنعت موتورسیکلت زبانزد بوده است. بر این اساس آن‌چه GSX250R را نسبت به‌سایر رقبایش متمایز می‌سازد، قلب تپنده‌ این اسپرت‌بایک است. یک موتور 2 سیلندر موازی (پارالل تویین) به‌حجم 248 سی‌سی اتسمفریک آب-هواخنک در بطن این اسپرت‌بایک جا خوش کرده است. این موتور 2 سیلندر موازی، دارای ساختار 8 سوپاپ (چهارسوپاپ به ازای هر سیلندر) و دارای ساختار تک‌میل‌سوپاپ یا SOHC است.

همچنین پیستون‌های این موتور دارای قطر 53.5 میلی‌متری با کورس 55.2 میلی‌متری هستند که در کلاس خود یکی از بهترین‌هاست. از طرفی به‌لطف کاهش ارتفاع در اتاق احتراق، نسبت تراکم به 11.5 به‌یک رسیده است. سیستم پاشش سوخت انژکتوری EFI نیز وظیفه ارسال سوخت به‌پشت دو دریچه‌گاز 62 میلی‌متری را برعهده دارد. با توجه به‌سیستم پاشش سوخت انژکتوری EFI، ساختار 8 سوپاپ با مکانیزم متغیرسازی زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، مدیریت هوشمند جرقه‌زنی شمع‌ها و نسبت تراکم 11.5 به‌یک این پیشرانه حداکثر توان 25 اسب‌بخاری را در 11 هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 38.7 نیوتون‌متری را در 8700 آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد. نکته بسیار مهم درباره این موتور 2 سیلندر 248 سی‌سی این است که با اکتان سوخت 88 (یعنی سازگار با شرایط سوختی ایران و کشورهای خاورمیانه) می‌تواند در دور 9 هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) 18.7 اسب‌بخار قدرت تولید کند.

همچنین با توجه به‌افزایش دور موتور و رساندن آن به 13200 آرپی‌ام همچنان گشتاور تولیدشده نسبتا خطی بوده که این امر سبب شده GSX250R به‌یکی از جسورترین اسپرت‌بایک‌ها بدل شود. همین تغییرات فنی در پیشرانه سبب برتری این اسپرت‌بایک و قرارگیری آن در فهرست بهترین اسپرت‌بایک‌های سال 2024 شده است. از طرفی گیربکس 6 سرعته با ضرایب کوتاه و گام دنده‌های کوچک غوطه‌ور در روغن تسریع شتاب خوبی به‌وجود می‌آورد. به‌عبارت دیگر گیربکس 6 سرعته دستی با مکانیزم هیدرومکانیکی، تعویض دنده‌ها را تسریع کرده و منجر به‌بهبود شتاب می‌شود. ناگفته نماند که زنجیر تایپ اورینگ، وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب برعهده دارد. بر این اساس در کسری از ثانیه و تنها با نیم کلاچ کردن پروسه انتقال قدرت در این اسپرت بایک انجام می‌شود.

GSX250R ظرف 3.7 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد و اگر گاز را تا انتها فشار دهید، می‌توانید سرعت 195 کیلومتر برساعت را با این اسپرت‌بایک تجربه کنید. همچنین چند حالت رانندگی برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که تنها با متغیرسازی پاشش سوخت و زاویه باز شدن دریچه‌گاز ایجاد می‌شوند. این حالت‌ها عبارتند از: اکو، نرمال، اسپرت و کاستوم. همچنین با توجه به‌متغیرسازی حالت‌های رانندگی در فنربندی نیز تغییراتی به‌وجود می‌آید که سبب پایداری و چسبندگی بیشتر این اسپرت‌بایک می‌شود. نکته بسیار مهم در مورد GSX250R که برای اسپرت‌دوستان بسیار خوشایند است، طراحی اگزوز اسپرت تیتانیومی است که منجر به‌ایجاد صدایی مهیج می‌شود تا هیجان داشتن این اسپرت‌بایک را دو چندان کند.

امکانات رفاهی و ایمنی

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی سوزوکی GSX250R می‌توان به: سیستم ترمز ضدقفل ABS، کلاستر دیجیتالی 5.8 اینچی TFT، نشانگر فشار باد تایر، پنج حالت رانندگی، چراغ‌های جلو مجهز به‌تکنولوژی LED، اگزوز اسپرت تیتانیومی، سیستم تعلیق قابل تنظیم، کلاه ایمنی خاص سوزوکی مجهز به‌سیستم تهویه و قطعات اسپرت قابل نصب مانند اسپلیترهای فیبرکربنی و دسته فیبرکربنی اشاره کرد. کمپانی سوزوکی مدل GSX250R 2024 به‌رنگ مشکی-قرمز دایموند را با قیمت 5 هزار و 470 دلار به بازارهای جهانی عرضه کرده است.